Tom Roger Aadland - i skyene, men med begge beina på bakken

Et overraskende variert album. Fra Ulf Lundell-lignende synth-arrangement til det reint akustiske gitarkompet. Bob Dylan, da – som Tom Roger Aadland jo helt sjølforskyldt har kommet til å bli evig forbundet med? Jo, «Siste natta vår i lag» kunne gjerne vært et naturlig valg i «Vikla inn i blått».


«Skyer» ble urframført som bestillingsverk på Høvleriet i Haugesund 10. september 2022. Besetninga i bandet er litt endra fra scene til studio, men det er ganske naturlig at albumet kommer nøyaktig ett år i etterkant. Jeg var dessverre ikke til stede i Haugesund, men settinga gir god grunn til å tro at live- og studioversjonen ikke skiller seg vesentlig fra hverandre.

Ved siden av å notere at Tom Roger Aadland er ansvarlig for alt som opphavsmann på dette albumet, også det lyriske, stopper jeg ved presseskrivet: «‘Skyer’ er Tom Roger Aadlands tiende album. Vanligvis er han kjent for å skrive på nynorsk, men denne gangen har han skrevet på dialekt, nært og sterkt.»

Unnskyld? Gå til to av hans mest populære sanger, «Vikla inn i blått» og «Fall for deg for alvor». Synger han her «nynorsk», mens sangene på «Skyer» framføres på «dialekt»? Dette er med respekt å melde det reine sludder.

Det er mulig å synge såkalt normalisert nynorsk - Tom Roger Aadland har aldri gjort det – for eksempel når Ingebjørg Bratland framfører Bob Dylans «Make You Feel My Love» som «Fordi eg elskar deg». (Omtrent som de snakka «nynorsk» på Det Norske Teatret for 40-50 år siden; oppstylta, per definisjon et kunstspråk.) Det låter fint, for all del, men er og blir et slags kunstspråk, fordi hun ikke synger på et språk de kjenner igjen i heimbygda, Vinje.

For språknerder i popmusikk: Lytt til forskjellen på Finn Kalviks originalversjon av «En tur rundt i byen» (1971) og den som fins på «Klassisk Kalvik» (2002). I 1971 ble (!) Finn K. tvunget til å synge blikket og ble med tynn l. Ingen som vokste opp i Groruddalen snakka sånn, og 30 år etter et de tynne l’ene bytta ut med den naturlige, breie Oslo øst-l’en. Men merk: Til og med i 2002 synger han «klokken elleve», som selvfølgelig skulle vært «klokka elleve».

Men allerede året etter «En tur rundt i byen» kom «Finne meg sjæl» - og dét er ganske andre toner! Finn Kalvik «får ikke sova», han er «gretten om morran», og ligger «blaut uti enga»! Kanskje skjedde språkrevolusjonen i popmusikken i årsskiftet 1971/72?

Med unntak av eksempler som Ingebjørg Bratland, som overfører poesi til toner, synger alle på dialekt. Ole Paus og Lars Lillo-Stenberg synger på sin dialekt, Oslo vest, fordi de er vokst opp der og snakker sånn. De som måtte mene at disse artistene synger «bokmål» eller «riksmål», er på jordet. Lillo-Stenberg og Paus bruker sin egen dialekt, akkurat som Karpe, Åge Aleksandersen, Michael Krohn og Janove Ottesen gjør det – og altså Tom Roger Aadland.

Da er vi endelig tilbake i åpningskuttet, tittelsporet «Skyer». Storveis pop/rock, liksom påfølgende «Kan ikkje gi oss» - vi befinner oss i Lundell/Springsteen-land, mangler bare klokkespillet. Kine Nesheim er vakker duettpartner i «September», og noen vil kanskje kjenne seg igjen i røttene til refrenget i «Du er den»?

Du er den, du er den
Så tar meg inn uten nåke om og men
Du er den
Du er den
Elskar, reisefølge, venn

Eller, hva med:
Veien er långe, men me har så vidt begynt å gå?

«Levd liv» er full av orgel-øs (David Wallumrød); «Cecilie» er en nydelig kjærlighetssang; «Alt skal komma fram» er en slags higen etter bibelsk sannhet. Men så: «Normalia» - det sterkeste politiske statementet i norsk pop og rock på svært lenge. Og musikken er skreddersydd. Rett og slett et tungt riff, og bare det. Teksten framføres som en mix av rap og resitasjon.

Vi skal innom Pinochet, Gandhi og Stalin, men her er essensen:

Eg har fremmedfrykt for alle dei ifrå Normalia
Får meg te å føla meg så ein paria

Bruk litt tid på dette albumet. Du kommer ikke til å angre.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Tom Roger Aadlands lyrikk i bokform

(11.09.25) Det er ikke mye poesi skrevet til populærmusikk som forsvarer en plass mellom to permer. Tom Roger Aadlands dikt kan leses nettopp som det – dikt.


Tom Roger Aadlands suverene solo-forestilling

(14.09.24) Dette er et særdeles dristig prosjekt. Litt tror jeg, som å stå på toppen å se 250-metersmerket langt nede i unnarennet. Tom Roger Aaadland lander stødig til tre ganger 19,5 i stil.


Brennaktuell Tom Roger Aadland

(03.05.22) Sangen er skrevet i 1982. Kald krig. Atomkrig truer. På kanten av stupet. 1982 og 2022 har dessverre alt for mye til felles.


Gi Rådhusplassen til Tom Roger Aadland!

(05.03.21) To Roger Aadland er spesiell på så mange vis. Nå topper han seg sjøl, og det sier i grunnen alt.


Bob Dylan – vikla inn i blått

(04.10.20) Det er Bjørn Sundquist som ønsker velkommen, der han sittende resiterer Tom Roger Aadlands norske tekst til «It’s Not Dark Yet». Mektig.


Finsk metalfest på Rockefeller

(10.11.25) «Herregud så rått og for ei stemme og solbrillene var jævlig kule, men faen som hu sang og stemninga i salen var helt elektrisk og jeg er så glad vi fikk sett dem live og neste gang bør de spille på ei større scene» - kompisgjengen som gikk bak meg var smått fornøyd med konserten.


Imponerende dansk (!) progmetall!

(09.11.25) Defecto er solid, klassisk progmetall. Ei skive som du vil høre igjen og igjen, for det dukker opp nye detaljer ved hver gjennomlytting.


Husker du Baba Nation? Red & Dali

(07.11.25) Erik Røe synger sjelfullt og eksperimentelt i hyperrom. Offbeat, sjelfull tolkning av R&B og funk.


Battle Beast - Finland og heavy metal, ass

(06.11.25) Heavy metal som det skal spelles. Dyktig band, fantastisk vokal, tøffe låter og musikk man blir glad av å høre på og som gir litt ekstra energi i støvlene.


Granlunds Blues - dødsbra

(05.11.25) Blues? Ja, her er mye blues – og det kan ikke sies for ofte hvor mye man kan få til med bare tre akkorder. Men rein blues er det ikke – og først og fremst: Her går det noe inn i helvete sakte for seg.


Endelig, Steffen Hissingby!

(04.11.25) Steffen Hissingby, 35 år fra Råde, gjør nå sitt etterlengtede debutalbum etter å ha vært en kjent sangstemme i det norske musikklivet i over 15 år. Nå har han endelig funnet sin egen lyd, som viser seg å være en kraftfull, ærlig og poetisk stemme som balanserer det personlige med det universelle.