Magnifique - Ed Harcourt

For altfor mange er han en godt bevart hemmelighet. Etter noen sjangermessige sidesprang, er Ed Harcourt tilbake som ledestjerne for den «store» (jeg snakker sound) popmusikken.


Okestral pop? I møte med Ed Harcourt anno 2024, vil eldre lesere muligens tenke tilbake til John Miles’ monumentale «Music» (1976). Kanskje ikke fullt så mye «symfoniorkester», men ikke langt unna.

Etter å ha debutert tidlig på 00-tallet, har den London-baserte musikeren vært en foretrukket studiomusiker og mangeårig utøver av rein instrumentalmusikk. Han er på sett og vis den opplagte filmmusikk-komponisten, men jeg tror ikke han så langt i karrieren har gått den veien.

Harcourt er en kompetent pianist og ditto vokalist. Men aller best er han kanskje som komponist. Låtene hans beveger seg tidvis i noe som oppfattes som barokke vendinger, og – viktig – de «utvider» seg, så godt som alle sammen. Hvilket selvfølgelig handler om arrangement.


Han ønsker den store lyden, de store arrangementene og de bredt anlagte komposisjonene. Og lykkes – i en sjanger som kan være mer utfordrende enn de fleste av dem som beveger seg inn i den skulle ønske seg.

På sitt mest "nede-lyriske" ("Anvils & Hammers") toucher han "Perfect Day" i Lou Reeds originalversjon.

Albumets tittel er med andre ord helt presis.


Del på Facebook | Del på Bluesky

En fullkommen kveld med Ed Harcourt

(01.11.24) «Ed Harcourt!» utbryter jazzkompisen. «H-A-R-C-O-U-R-T, altså, han er bra, litt sånn Tom Waits-visesang!». Nå er ikke Waits blant mine favorittartister akkurat, men jeg er alltid åpen for nye artister. Vi vorsa med husmaling og Harcourt på spilleren, og det låt kult, så jeg tenkte at det blir en sløy, behagelig søndagskveld.


Magien uteble for sliten Ed Harcourt

(25.11.04) (Oslo/PULS): Ed Harcourt & co hadde hatt en tøff reise over til Oslo grunnet vinterføre. Likevel var han noe blidere enn hva tilfelle etter sigende var i København to dager tidligere, da han var i ordentlig sutrehumør. Det ble dog ikke den helt magiske opplevelsen da Ed Harcourt gjestet John Dee onsdag kveld.


Ed Harcourt: Strangers

(22.09.04) Det er ingen spøk å skape himmelvakre melodier ut av intens selvforakt og avgrunnsdype depresjoner. Men Ed Harcourt har klart det! På ”Strangers” forløser han sitt kunsteriske ’jeg’, og treffer det perfekte spaltningspunktet mellom storslått tidløshet og detaljmagnetisk hypnose.


Ed Harcourt leverte på Ole Blues

(26.04.04) (Bergen/PULS):Den britiske singer- songwriteren ble tatt godt i mot av et litt over halvfullt Teglverket på Kvarteret. Han ga også rikelig tilbake med sin melodikunst og scenetekke, selv om det ble litt tamt halvveis.


Espen Berg briljerer i sin pianotrio

(27.06.26) Hvor forskjellig kan musikken bli, når utgangspunktet er piano, bass og trommer?


Raga til vi dør

(26.06.26) Raga Rockers funker med Ivar Eidem som vokalist.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!