Ed Harcourt: Strangers

Det er ingen spøk å skape himmelvakre melodier ut av intens selvforakt og avgrunnsdype depresjoner. Men Ed Harcourt har klart det! På ”Strangers” forløser han sitt kunsteriske ’jeg’, og treffer det perfekte spaltningspunktet mellom storslått tidløshet og detaljmagnetisk hypnose.


Det er nesten ikke snakk om musikk; pianoet hans høres ikke ut som et instrument, men som en forlenget pulsåre. Tekstene er som naturlige bølger i pusten hans, og melodiene er mørke og treffende, bare minutter nærmere daggry enn Tom Waits ”Closing Time”.

Heldigvis – jeg sier heldigvis – sjangler Ed Harcourt litt mot slutten av plata, og avslører en litt mer menneskelig tilnærming til musikk. Men før den tid er det en rene drømmen å høre ”Strangers”; med klokka på permisjon, tårer i øynene og et konfiskert mot på vegne av meg selv som musiker (som jeg aldri får med mindre jeg hører post-65 Beatles eller OK Computer).

Etter et lysfattig liv i skyggen av Coldplay, Radiohead og Jeff Buckley er det på høy tid at Harcourt blir erkjent som en egenartet popkunstner, som kan stå for seg selv uten tåpelige referanselister over seg.

Riktignok leverer han gjenkjennelige sjangertriks, som i åpningslåta ”The Storm Is Coming” der han pøser på med gitarer i samme akkordformasjon som Coldplay-hiten ”Yellow”, og i ”Let Love Not Weigh Me Down” som han viser Matthew Bellamy hvordan Muse kunne unngått å tippe over til det vulgære. Men alt i alt følger Ed Harcourt sine egne intuisjoner og ikke andres.

Allerede på debutplata ”Here Be Monster” (2001) introduserte han et helt eget melodilingo på siden av millioner av veike Buckley-etterkommere, der Harcourt inntok en vimsete gutteromsholdning alà Badly Drawn Boy til storslåtte melodier, som vanligvis behandles i finskrudde produksjonsbilder. Dessverre hadde han ikke låter nok til å appellere til massene den gangen. Det er først nå at han forvalter uttrykket sitt i levedyktige låter, som vil bli husket i mange år fremover.

I sørgevalsen "This One's For You” hvisker han om stearinlyset som gråter, om kjærligheten han ikke har lange nok armer til å nå, men som han likevel strekker seg etter. I utgangspunktet en nedgått popklisjè – ja vel – men det er sjelden en mann har klart å synge meg til tårer og gitt meg fornemmelsen av å delta i musikken hans.

Jeg vet det låter sølete, men du må tro meg; ingen virkelighetsflukt er vakrere og mørkere enn med ”Strangers” i ørene.

Og skulle du tenke at vinteren er for lang til å starte depresjonen allerede nå, så kan jeg fortelle deg at Ed Harcourt alltid har et muntert, selvironisk smil som vaker under overflaten, som gir deg tilstrekkelig med lys til at du får øyekontakt med repetisjonsknappen på spilleren din.


Del på Facebook | Del på Bluesky

En fullkommen kveld med Ed Harcourt

(01.11.24) «Ed Harcourt!» utbryter jazzkompisen. «H-A-R-C-O-U-R-T, altså, han er bra, litt sånn Tom Waits-visesang!». Nå er ikke Waits blant mine favorittartister akkurat, men jeg er alltid åpen for nye artister. Vi vorsa med husmaling og Harcourt på spilleren, og det låt kult, så jeg tenkte at det blir en sløy, behagelig søndagskveld.


Magnifique - Ed Harcourt

(02.04.24) For altfor mange er han en godt bevart hemmelighet. Etter noen sjangermessige sidesprang, er Ed Harcourt tilbake som ledestjerne for den «store» (jeg snakker sound) popmusikken.


Magien uteble for sliten Ed Harcourt

(25.11.04) (Oslo/PULS): Ed Harcourt & co hadde hatt en tøff reise over til Oslo grunnet vinterføre. Likevel var han noe blidere enn hva tilfelle etter sigende var i København to dager tidligere, da han var i ordentlig sutrehumør. Det ble dog ikke den helt magiske opplevelsen da Ed Harcourt gjestet John Dee onsdag kveld.


Ed Harcourt leverte på Ole Blues

(26.04.04) (Bergen/PULS):Den britiske singer- songwriteren ble tatt godt i mot av et litt over halvfullt Teglverket på Kvarteret. Han ga også rikelig tilbake med sin melodikunst og scenetekke, selv om det ble litt tamt halvveis.


Cyan Kicks rocker!

(19.12.25) Ti låter på tjueni minutter – det greier du kaste bort på et nytt band som absolutt rocker!


Slomosa - stadig bedre og strammere

(19.12.25) Slomosa kronet et eventyrlig år for et lite stonerockband fra Bergen foran et utsolgt Rockefeller med stødig primal blues-derivert rock der melodiske mellomspill skapte karakter.


Daniela Reyes – helt i toppen av treet?

(18.12.25) Tenk at vi når dette året er i ferd med å gå over historien var nær ved å hoppe over Daniela Reyes!


I en klasse for seg - Paradise Lost

(17.12.25) Mange band har blitt inspirert av Paradise Lost, men det er ingen som er i nærheten.


Behøver Åge Aleksandersens tekster å tolkes?

(16.12.25) Hvor lurt er det å snakke om egne sanger og tekster? Tolke dem? Og hvor lurt er det å samle sangskriverens tanker om sine egne tekster mellom to permer? Åge Aleksandersen og Levi Henriksen bedriver risikosport.


For noen stjerner de er, Valkyrien Allstars!

(15.12.25) Det må være morsomt å kunne si at man spiller i et band som ikke låter som noe annet band i hele verden.