Vellykket finsk-ukrainsk samarbeid

Et av mine guilty pleasures møtte jeg i Imatra i 2008 da jeg hadde feltarbeid der. Imatra er et meget underlig finsk tettsted i Sør-Karelen, et par kilometer fra grensa til Russland langs hovedfartsåren til St. Petersburg. Der ble jeg kjent med The Rasmus – jada, jeg liker søt emo pop også, så har jeg innrømmet det. Men Imatra, der de fleste innbyggerne er russere – enten styrtrike eller fattige arbeidere, ingen i mellom – var mitt første møte med store mengder russere. En selsom opplevelse.


Jeg hørte mye på The Rasmus en lang periode. Så datt de litt ut av minnet, før de dukket opp som Finlands bidrag til årets Melodi Grand Prix. For Oleg Psiuk, frontmann i ukrainske Kalush Orchestra (som vant årets MGP) var det visstnok stort å møte The Rasmus. “Alle unge ukrainere elsket The Rasmus!”

Møtet mellom de to banda har nå resultert i en ny versjon av The Rasmus sin megahit “In The Shadows” (fra "Dead Letters", 2003). Personlig syntes jeg "Dead Letters" kanskje var deres minst interessante skive, men i denne varianten med Kalush Orchestra har låta blitt voksen – og funker, selv for mine postemopopører!

Der kom elementene som låta trengte for å bli noe spesielt. Vokalen til Lauri Ylönen har blitt enda bedre med årene, og komplimenteres godt av vokalister Ivan Klimenko og Oleg Psiuk, og fløytespillerne Muzychuk Tymofii og Duzhyk Vitalii binder det sammen til en drivende god låt. Bra video har de fått til også!

The Rasmus har mange bra tekster, og “In The Shadows” er intet unntak. Den handler om en intern kamp, om å ikke gi seg før man har lyktes – en tekst som kan overføres direkte til Ukraina og ukrainere. Er det én ting som er sikkert, er det at de aldri kommer til å gi seg. Hvorvidt låta kan spre informasjon og være en viktig bidragsyter som sådan er jeg litt mer usikker på, men dersom det kan glede noen, er ingenting bedre enn det.

Det ryktes flere samarbeidsprosjekter, og det tror jeg kan bli spennende. Dette er to band som fungerer veldig godt sammen, og jeg håper vi ser mer til dem fremover.


Del på Facebook | Del på Bluesky

The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


The Rasmus som reinspikka pop?

(17.12.22) Rise åpner med «Live and Never Die» som hadde passet veldig bra som musikken i sluttscenen/rulletekstene til en "Thelma and Louise" der damene overlever og strener avgårde fra bilen, vel vitende om at de er frie. Hvilken knallstart!


NW Dag 2: Synth-ikoner og jærbuinger

(14.06.03) (Oslo/PULS): Etter at Linkin Park og The Sounds avlyste, ble det et reservepreget program på Norwegian Wood fredag. Litt lite folk til tross, festivalens andre dag ble også en musikalsk suksess - og litt mer sol enn dagen i forveien.


The Rasmus: Into

(12.12.01) Roll up! Roll up for the mystery tour! Jeg blir så glad av å høre denne plata at jeg simpelthen ikke kan motstå fristelsen av å ta denne kjente og kjære pop-introen i bruk. The Rasmus er noe av det mest feiende og friske pop/rock-bandet jeg hørt!


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!