Lambchop: Len deg tilbake, lukk øynene og nyt

Du får helt sikkert ikke høre mye vakrere musikk i år.


Ett år etter det fantastiske coveralbumet «Trip», vender Kurt Wagner tilbake med fløyelsmyk populærmusikk.

Jeg velger uttrykket «populærmusikk», selv om den er populær i ganske så engere kretser. I disse kretsene er den til gjengjeld veldig populær. Jeg befinner meg i det selskapet.

Lambchop har siden starten midt på 90-tallet bestått av et utall forskjellige musikere. Denne gang har Wagner i første omgang søkt støtte hos bassisten James McNew (Yo La Tengo), alt-mulig-instrumentalisten og arrangøren Ryan Olson, og produsent Jeremy Ferguson.

Det går sakte – saktere – saktest. Nesten hele veien til lyden av de stilfulle hornarrangementene til Ryan Olson. Kurt Wagner snakker like mye som han synger, ofte som Nick Cave. Mye minner om stemninga på Bob Dylans «Murder Most Foul» og «I Contain Multitudes». Mer med en vakker sopran i koret.

«Showtunes»? En artig tittel – men forvent alt annet enn Dizzy Tunes på Chat Noir. Albumet er fylt av en nydelig blanding av keyboards, DJ-effekter, tilbakelente gitarer og nær sagt alle typer blåseinstrumenter – alt til akkompagnement av Kurt Wagners resitasjon.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Lambchop på jakt etter cover-hits?

(19.11.20) Mange ganger, kanskje for ofte, tyr plateanmeldere til klisjeen «vanskelig å sette i bås». Om det bare én eneste gang skulle være på sin plass, må det være i tilfelle Lambchop.


Lambchop: Damaged

(17.10.06) Kurt Wagner er en av disse særingene som år etter år leverer godsaker til et relativt stabilt antall fans via sitt musikerkollektiv Lambchop. "Damaged" føyer seg pent og pyntelig inn i rekka av fine album - uten at det er noe mesterverk vi får servert denne gangen.


Småkjedelig Lambchop

(27.09.02) (Oslo/PULS): Jeg tok turen til Rockefeller i går for å bli frelst. Kurt Wagner har jeg hørt så mye godt om, at det nesten er flaut å si at jeg ikke har sjekka ut Lambchop tidligere. Men, jeg blei verken frelst, eller medlem av fanklubben dems basert på gårsdagens forestilling.


En verdig avslutning

(11.07.00) På Quartfestivalens siste dag var Lambchop aller siste band ut.
-We're a few members short tonight, they're all tied up in the toilet. But we'll do the best we can and play some new songs for you, sa frontfigur Kurt Wagner og satte seg ned med gitaren på scenekanten.


Lambchop: Nixon

(06.03.00) Det er nesten så man tror at det står til nå ukjente krefter bak mye av musikken på dette albumet. Mest fordi man føler seg så liten når slikt skal beskrives, men også fordi dette er mektig, lite sjangerrespekterende og veldig vakker musikk. “Nixon” er intet mindre enn en fantastisk plate.


Finsk metalfest på Rockefeller

(10.11.25) «Herregud så rått og for ei stemme og solbrillene var jævlig kule, men faen som hu sang og stemninga i salen var helt elektrisk og jeg er så glad vi fikk sett dem live og neste gang bør de spille på ei større scene» - kompisgjengen som gikk bak meg var smått fornøyd med konserten.


Imponerende dansk (!) progmetall!

(09.11.25) Defecto er solid, klassisk progmetall. Ei skive som du vil høre igjen og igjen, for det dukker opp nye detaljer ved hver gjennomlytting.


Husker du Baba Nation? Red & Dali

(07.11.25) Erik Røe synger sjelfullt og eksperimentelt i hyperrom. Offbeat, sjelfull tolkning av R&B og funk.


Battle Beast - Finland og heavy metal, ass

(06.11.25) Heavy metal som det skal spelles. Dyktig band, fantastisk vokal, tøffe låter og musikk man blir glad av å høre på og som gir litt ekstra energi i støvlene.


Granlunds Blues - dødsbra

(05.11.25) Blues? Ja, her er mye blues – og det kan ikke sies for ofte hvor mye man kan få til med bare tre akkorder. Men rein blues er det ikke – og først og fremst: Her går det noe inn i helvete sakte for seg.


Endelig, Steffen Hissingby!

(04.11.25) Steffen Hissingby, 35 år fra Råde, gjør nå sitt etterlengtede debutalbum etter å ha vært en kjent sangstemme i det norske musikklivet i over 15 år. Nå har han endelig funnet sin egen lyd, som viser seg å være en kraftfull, ærlig og poetisk stemme som balanserer det personlige med det universelle.