Hva er en Trubadur?

En vandringsmann uten hjemsted, en bohem uten borgerlig livsstil?


LARS KLESTRAND / Nice / 26.10.2019


I gammel tid ville vel merkelappene forenes med den allmenne oppfatningen av en fattig person som brukte sine evner til daglig brød; budskapet i sangene ble sjelden lagt merke til - kanskje ofte en fordel både for til- og utøvere.

Dagens visesangere er musikere, underholdere, komponister, forfattere og anerkjente kunstnere, de lever ubesværet i ethvert miljø og tar seg godt betalt for sine opptredener (beskrivelsen er av A4-format, og har selvsagt også sine mørke sider).

Det dukket opp viseklubber hvor unge mennesker fikk utfolde seg på godt og vondt, her fikk mange en åpning for en senere karriere, noen tok vel vare på musikk og tekst, andre oppdaget, heldigvis kanskje, sine mangler på ideer, instrumentferdigheter og talent.

Jeg har vært på konserter med Ø. Sunde, Benny Borg, Erik Bye, Preuss, Caroline Waters, Lillebjørn
Nilsen, Jan Eggum, Bjørn Eidsvåg, Kari Svendsen m.fl. - nå nylig med Lars Klevstrand, og denne konserten åpnet øyne og ører for hva denne musikk- og tekstsjangeren virkelig står for.

Vi fikk et innblikk i og en forståelse for hva det krever å være «topptrubadur» i dagens mangfoldige musikkuttrykk, gitarspill på høyt profesjonelt nivå, en røst som kan måle seg med de beste utenlandske artister, og ikke minst en fantastisk evne til kommunikasjon med og oppmerksomhet fra publikum.

Artister (ofte en misbrukt tittel ) av høy klasse skal altså ikke bare spille eller synge bedre enn bra,
men må ha denne udefinerbare kontakten med publikum, og den merkes fort.

Etter en konsert: «Hun spilte jo helt utrolig fiolin!» «Jo da, hun var pen og spilte veldig mange toner veldig fort. Men manglet dessverre gnisten mellom seg og tilhørerne.»

Konserten med Lars Klevstrand ble et eksempel på at det ikke bestandig er musikken og teksten som
er viktigst, framførelsen kan gjøre gråstein til gull.

LARS KLESTRAND
Nice, 26. oktober 2019


Del på Facebook | Del på Bluesky

Lun aften med visekunstneren Lars Klevstrand

(13.02.25) Men visesangen var ikke død. Og den kommer i hvert fall ikke til å dø så lenge Lars Klevstrand holder det gående.


Lars Klevstrand om livet mellom viser og jazz

(23.05.22) Er visesangen “ute”? Uhøytidelig, men kanskje også selvhøytidelig? Vi er på talefot med Lars Klevstrand.


Noe mer stødig enn pionéren Lars Klevstrand?

(18.05.22) Lars Klevstrand er en pionér. Og en tradisjonsbærer. Forklaring følger.


Hils på Rudolf Nilsen - igjen

(20.12.19) Musikken er fin. Men dette er Rudolf Nilsens plate, nok en gang.


Kari Bremnes og Lars Klevstrand: Tid Å Hausta Inn

(09.05.01) I 1983 kom ei samling av noen av Olav H. Hauges og Hans Børlis vakreste og sterkeste tekster ut på, plate tonsatt av Per Indrehus og framført henholdsvis av Kari Bremnes og Lars Klevstrand. Plateselskapet har siden sett sine beste dager, masteren forsvant og hele produksjonen gikk mer eller mindre i glemmeboka. Heldigvis blei masteren funnet og nå foreligger musikken på CD for første gang - og du verden som den har tålt tidens tann.


Corell / Nilsen / Svendsen / Klevstrand: På Stengrunn

(01.05.01) Den som ikke absolutt , skal selvfølgelig gjøre alt annet enn å jobbe 1. mai! Jeg gjør ett unntak for "På Stengrunn"-gjengen og han som hadde ansvar for det hele, Rudolf Nilsen. Gratulerer med dagen!


Lars Klevstrand: Vinternatt

(07.02.01) Det er noe opphøyetI over Lars Klevstrand. Slik jeg oppfatter d´herrer radikale kunstnere er de ikke nødvendigvis like som personer - likevel: Hver gang jeg hører Lars Klevstrand, kommer jeg tilå tenke på forfatteren Edvard Hoem. Og jeg er helt sikker på at dette ikke har å gjøre med deres fortidige felles politiske plattform. Det har noe med kunstnerisk… opphøyethet å gjøre. Jeg finner ingen bedre karakteristikk. Kan du huske sist gang Lars Klevstrand begikk noe du har tenkt på som likegyldig?


Alle tiders Tigerbalsam

(09.04.99) - Oslo; vekker navnet glede...? Slik lyder det i åpninga på revyen ”Tigerbalsam” på Scene West. Vi jodler ut i storbynatta, og utsteder med den største glede en solid garanti: Herfra kommer du til å vandre med et bredt smil rundt munnen – og natta er heldigvis ennå ung.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!