The South: The South

En sørgelig oversett gjeng fra Trondheim. Eller Sør-Trondheim, burde jeg kanskje si.


Debuten fra 2009 gikk meg hus forbi. Dessverre – for »A Place to Start» er enda bedre. Mer stilrein. Men la oss holde oss til det selvtitulerte andrealbumet som foreligger i disse dager.

The South spiller sørstatsinspirert rock, men ikke tenk «Sweet Home Alabama». The South er et sofistikert band innen sin sjanger. Mye nærmere The Band og Grateful Dead – med den vesentlige forskjellen at Dead aldri var i nærheten av å spille så tight.

Besetninga er så vidt jeg kan forstå streit rockeband med piano/orgel – og organisten har nok å gjøre. Ta vekk ham fra lydbildet, og du har å gjøre med et helt annet band. Han får bred nytte av alt han veit om diverse akkordprogresjoner; The South opererer ikke med enkle tregrepslåter. Tvert i mot. Sånn sett – altså hva komposisjonsteknikken angår – ligner de mer på Elton John enn Chuck Berry.

De har fått med seg Ida Jenshus i en balladeduett. Vakkert – men kanskje i overkant søtt? Jeg syns det. Og det er her jeg mener å ane en retning jeg ikke helt er bekvem med. Når de drar inn blåsere, gjør de det i form av de aller mykeste arrangementene trombonisten James Pankow skreiv for Chicago.

I den ambisiøst anlagte «I’ll Be the One» går de regelrett Pink Floyd i næringa! Det låter fint, for all del, og det musikalske er på plass, sett fra alle mulige synsvinkler. Men er det denne veien The South bør gå?

Dette kan de lure på i øvingslokalet, mens de bør kunne se resultatet fra kassaapparatene lyst i møte. For dette er ei fin plate! (Og da har du selvfølgelig for lengst skjønt at du kan dra med deg debuten i samme slengen.)


Del på Facebook | Del på Bluesky

Gjør deg sjøl en tjeneste – ikke gå glipp av Ida Jenshus

(28.02.24) Hun har sin helt egen sjanger, og befinner seg på sett og vis i en klasse for seg.


"PULS tett på Ida Jenshus" er AVLYST

(26.10.21) I går fikk vi melding om at Ida Jenshus dessverre har blitt sjuk. Dermed må hun avlyse "PULS går tett på Ida Jenshus" - et arrangement som var planlagt på Herr Nilsen 2. november. Vi kan ikke annet enn beklage, og ønsker Ida god bedring.


Dronninga av steinkjersk americana

(20.07.21) Jeg skulle lagt til: Dronninga av MIDTEMPO steinkjersk americana.


Se opp: Ida Jenshus og Eberson!

(24.06.21) De er på gang med hvert sitt album. Men i forkant synes det på sin plass å hedre dem, i anledning to oppsiktsvekkende gode singler.


Ida Jenshus: Brakkesyke 2020

(21.03.20) Ida Jenshus tok kontroll over konteksten og ga oss en nydelig konsert fra «mamma si stue» på Inderøy.


Nå er jentene våre virkelig brutalt gode!

(21.10.14) Musikk-Norge oversvømmes denne høsten av suverene jenter. Her har du seks av dem.


Ida Jenshus: Someone to Love

(09.10.12) En kilo smeltende konfekt fra Kong Haakon, der alle bitene er fylt med det beste av det beste.


Eagles på cruisekontroll

(15.06.11) Etter at Ida Jenshus hadde varmet opp publikum i Frognerbadet, fikk vi oppleve ørnene på nært hold.


The Special One - from Steinkjer

(14.11.10) En begivenhet: Ida Jenshus, for drøyt 100 betalende på Herr Nilsen i Oslo. Ganske snart bør hun være klar for Sentrum Scene.


Div. artister: Lyden Av Lørdag

(20.12.07) Ikke alt Tore Strømøy tar i blir til gull. Ganske lite, egentlig. Men han har nå i alle fall klart å kapre et formidablt antall tv-seere til sine lørdagskveld-sendinger på NRK. Hans siste prosjekt, "Lyden Av Lørdag", klarte dog ikke å matche tidligere bravader hva seertall angår. Uansett, her er plata, og en del av musikken som blir presentert er i grunnen ikke så verst.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!