Foto: Dagfinn Reppen/Moldejazz Foto: Dagfinn Reppen/Moldejazz Foto: Dagfinn Reppen/Moldejazz Dagfinn Reppen/Moldejazz Foto: Dagfinn Reppen/Moldejazz Foto: Dagfinn Reppen/Moldejazz Foto: Dagfinn Reppen/Moldejazz
Foto: Dagfinn Reppen/Moldejazz

Dronninga av steinkjersk americana

Jeg skulle lagt til: Dronninga av MIDTEMPO steinkjersk americana.


Ida Jenshus / Rådhusteltet, Moldejazz / 19.07.21


(Molde/PULS): Noen mener hun spiller country, hvilket er fullstendig på jordet. De som kjenner til det fantastiske albumet Emmylou Harris ga ut i 1995, "Wrecking Ball", er på sporet. Produsert av lydmagikeren Daniel Lanois (Peter Gabriel, U2, Bob Dylan).

Hun åpner ikledd lang kjole og solbriller. Janis Joplin. Teatralsk. Trolsk. Fantastisk lyd. Og Ida synger med en original, vibrerende stemme - uten at det låter vibrato. Hun behersker et imponerende stemmeregister.

Etter tre låter i strekk, får vi singelen fra hennes kommende album - "The Grip". Musikken har noe episk over seg, nærmest Pink Floyd'sk. Koringa er beskjeden, men presis og meget godt innøvd.

Hun kaster solbrillene, henger en akustisk 12-strenger over skuldrene, og finner fram munnspillet. Nå er vi nesten hos Neil Young. "What Happend to the Music" - vi er i nærheten av Woodstock. I "Changes" finner long time follower Aleksander Pettersen fram bottleneck-teknikken.

Suverent band. Midtempo - all the way. Dynamikk av en annen verden. Er'e jazz? Glem spørsmålet. God musikk er god musikk. Og Ida Jenshus og hennes band anno 2021 er musikk henta fra aller øverste hylle.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Gjør deg sjøl en tjeneste – ikke gå glipp av Ida Jenshus

(28.02.24) Hun har sin helt egen sjanger, og befinner seg på sett og vis i en klasse for seg.


"PULS tett på Ida Jenshus" er AVLYST

(26.10.21) I går fikk vi melding om at Ida Jenshus dessverre har blitt sjuk. Dermed må hun avlyse "PULS går tett på Ida Jenshus" - et arrangement som var planlagt på Herr Nilsen 2. november. Vi kan ikke annet enn beklage, og ønsker Ida god bedring.


Se opp: Ida Jenshus og Eberson!

(24.06.21) De er på gang med hvert sitt album. Men i forkant synes det på sin plass å hedre dem, i anledning to oppsiktsvekkende gode singler.


Ida Jenshus: Brakkesyke 2020

(21.03.20) Ida Jenshus tok kontroll over konteksten og ga oss en nydelig konsert fra «mamma si stue» på Inderøy.


Nå er jentene våre virkelig brutalt gode!

(21.10.14) Musikk-Norge oversvømmes denne høsten av suverene jenter. Her har du seks av dem.


Ida Jenshus: Someone to Love

(09.10.12) En kilo smeltende konfekt fra Kong Haakon, der alle bitene er fylt med det beste av det beste.


The South: The South

(16.03.12) En sørgelig oversett gjeng fra Trondheim. Eller Sør-Trondheim, burde jeg kanskje si.


Eagles på cruisekontroll

(15.06.11) Etter at Ida Jenshus hadde varmet opp publikum i Frognerbadet, fikk vi oppleve ørnene på nært hold.


The Special One - from Steinkjer

(14.11.10) En begivenhet: Ida Jenshus, for drøyt 100 betalende på Herr Nilsen i Oslo. Ganske snart bør hun være klar for Sentrum Scene.


Div. artister: Lyden Av Lørdag

(20.12.07) Ikke alt Tore Strømøy tar i blir til gull. Ganske lite, egentlig. Men han har nå i alle fall klart å kapre et formidablt antall tv-seere til sine lørdagskveld-sendinger på NRK. Hans siste prosjekt, "Lyden Av Lørdag", klarte dog ikke å matche tidligere bravader hva seertall angår. Uansett, her er plata, og en del av musikken som blir presentert er i grunnen ikke så verst.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!