Full fest med The Quireboys

(Oslo/PULS): Det er 18 år siden "A Bit Of What You Fancy" med engelske The Quireboys, men det var ingen tvil om at et fullsatt Smuget husket på de aller fleste låtene som ble overbevisende servert i Lille Maud torsdag.


The Quireboys / /


Til Smuget kom The Quireboys rett fra videoinnspilling med Skibladner i fokus på Mjøsa i Gudbrandsdalen, men om det høres veldig norgesvenn ut har faktisk ikke The Quireboys spilt i Oslo siden de promoterte Bitter Sweet & Twisted tilbake i 1993.

Med andre ord ble det et hjertelig gjensyn med Spike og kompani. 3 plater har de på samvittigheten siden comebacket i 2001, og med Homewreckers & Heartbreakers har de funnet tilbake til godformen de hadde tidlig på 90-tallet.

De åpnet med 15 år gamle "Don't Bite The Hand That Feeds You" og selv om kun Spike og Guy Griffin er de eneste originalmedlemmene låt det meget så gjenkjennelig fra første stund. "Misled" ble første A Bit Of What You Fancy-favoritt allerede som nummer to, og derfra og ut var publikum solgt.


Spike og Guy Griffin, to av to originalmedlemmer i The Quireboys. Foto: Odd Inge Rand.

"Roses And Rings", "Tramps & Thieves" og "Sweet Mary Ann" er alle låter vi har ventet så alt for lenge til å høre i Oslo igjen, og de var alle levert med et fembandsband som så ut til å storkose seg foran den gode responsen i intime Lille MaudSmuget. På en konsert med kun plass til 250 publikummere snakker vi også om folk som kjenner bandet så godt at nye låter som "This Is Rock'n Roll", "Mona Lisa Smiled" og "The Finer Stuff" ble godt mottatt.

Seiersrunden ville ingen ende ta, og avslutningen på konserten kunne likegodt funnet sted i 1990, for samtlige låter var hentet fra A Bit Of What You Fancy med de sterke melodiene som gjorde The Quireboys til giganter på første forsøk med debutplaten. Til "There She Goes Again", "Hey You" og "7 o'clock" og ekstranummerne med grandiose "I Don't Love You Anymore" og partylåta "Sex Party" var det full fest på Smuget og noe sier meg at det ikke blir 15 år til neste gang...


Spike: Publikumstekke har han fremdeles. Foto: Odd Inge Rand.

The Quireboys spilte dette på Smuget:

Don't Bite The Hand That Feeds You/Misled/The Finer Stuff/Love This Dirty Town/Roses And Rings/Tramps And Thieves/One For The Road/This Is Rock'n Roll/Mona Lisa Smiled/Sweet Mary Ann/Late Night Saturday Call/Whippin' Boy/There She Goes Again/Hey You/7 O'Clock

Ekstra: I Don't Love You Anymore/Sex Party


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bukta 09: Bare nesten for The Wombats

(04.07.09) The Wombats fra Liverpool var en av headlinerne på fredagen under Buktafestivalen. Selv om bandet åpenbart har rukket å bli rutinerte foran et større publikum så oberbeviste bandet bare tidvis.


The All-American Rejects : All American Rejects

(03.06.03) The All-American Rejects fronter pubertetmedaljens riktige side. De er skrubbsultne. De oser over av energi. De høres rene og pene ut, men er samtidig rampete og uforutsigbare. Og de utforsker den gitarglade collegepopen med en herlig naivitet, som deres egne helter kan se langt etter.


Quireboys: This Is Rock`n Roll

(26.09.01) Så var disse gutta tilbake ja; Quireboys hadde et par hitlåter på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet, i den perioden da glamrocken herjet; du husker kanskje "Hey You" og "I Don`t Love You Anymore"? Så forsvant de under betegnelsen one-hit-wonders, eller døgnfluer på godt norsk. Sleazy rock`n roll, med røtter godt planta i 70-tallet, er hovedindigriensen på "This Is Rock`n Roll", som har blitt et album blottet for overraskelser, men som også kan være en grei avkopling fra den moderne rocken.


Espen Berg briljerer i sin pianotrio

(27.06.26) Hvor forskjellig kan musikken bli, når utgangspunktet er piano, bass og trommer?


Raga til vi dør

(26.06.26) Raga Rockers funker med Ivar Eidem som vokalist.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!