Quireboys: This Is Rock`n Roll

Så var disse gutta tilbake ja; Quireboys hadde et par hitlåter på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet, i den perioden da glamrocken herjet; du husker kanskje "Hey You" og "I Don`t Love You Anymore"? Så forsvant de under betegnelsen one-hit-wonders, eller døgnfluer på godt norsk. Sleazy rock`n roll, med røtter godt planta i 70-tallet, er hovedindigriensen på "This Is Rock`n Roll", som har blitt et album blottet for overraskelser, men som også kan være en grei avkopling fra den moderne rocken.


For Quireboys følger ikke akkurat trendene når de gir ut sitt tredje studioalbum på ti år. Stemmen til vokalist Spike, må være minst ti ganger så rusten og hes som da de slo igjennom, og Rod Stewart blir reine Pavarotti i forhold!

Låtene er nøyaktig som man kunne forventet og albumtittelen er riktig så passende; This is rock`n roll. Heftige riff, og et gjennomført harry
lydbilde, som i den relativt tøffe "C`mon"; den AC/DC-lignende "Turn Away" og tittelkuttet.

Bra låter dette, med trøkk og gode melodier.

Skiva inneholder også sin dose med laid back låter, som for eksempel den svulstige og fine "Searching", den mer bluesinspirerte "To Be", og "Seven Days", som alle er tilfredstillende bra.

Jeg tviler sterkt på om albumet vil gi Quireboys en ny vår, og de vil neppe kapre mange nye fans med denne skiva. I år 2001 er det nok ikke klassisk rock`n roll som står øverst på handlelista til det musikk-kjøpende publikum, men for de som fremdeles drar fram Quireboys` første album "A Bit
Of What You Fancy"
, vil nok albumet være verdt en investering.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Full fest med The Quireboys

(14.07.08) (Oslo/PULS): Det er 18 år siden "A Bit Of What You Fancy" med engelske The Quireboys, men det var ingen tvil om at et fullsatt Smuget husket på de aller fleste låtene som ble overbevisende servert i Lille Maud torsdag.


Espen Berg briljerer i sin pianotrio

(27.06.26) Hvor forskjellig kan musikken bli, når utgangspunktet er piano, bass og trommer?


Raga til vi dør

(26.06.26) Raga Rockers funker med Ivar Eidem som vokalist.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!