Gwen Stefani - Skuffet stort!

(Oslo/PULS) Amerikanerne sier av og til om stjernene sine at ”That girl is bad, meaning good”. Vel, i Gwen Stefanis tilfelle så kan man trygt si at hun har forandret det ordtaket for alltid til: ”That girl is bad, meaning bad…” Gjør dere klar for århundrets slakt på Puls.no


Gwen Stefani / /


Et slikt barneshow har nok ikke vært i Oslos storstue siden ”Disney on Ice” var en tur innom i fjor. Forskjellen er jo bare at Bambi hadde sikkert mer utstråling enn hva Gwen Stefani klarte å vise på konsert nr 90, nesten 7 måneder ut i hennes verdensturnè. Damen virket uengasjert, sliten, overfladisk og arrogant. Et slags fjortis-show med mye bannord...

Gwen Stefani har rett og slett blitt en barnehagetante med meget upassende kostymer, der over 90% av publikumet er ekstatiske jenter under 14 år, som skriker til hvert eneste ord hun sier, og de er ikke mange. Hva med f.eks: ”I love all you norweeds!” Denne kommentaren er jo nesten bedre enn når Sting skrek ut ”Hello Stockholm!” i Spektrum for noen år siden. Eller hva med ”Tosn-Tækk Norway!” - etter nesten hver låt. Men undertegnedes favorittkvotat må jo selvsagt være: ”This next song is about… Well… Whatever.”


GWEN STEFANI: "I love all you norweeds!"

På toppen av det hele så mestrerte damen å synge ubehagelig surt den første halvtimen, spesielt på åpningslåten ”The Sweet Escape”. Hver setning startet forsåvidt bra, men så endte de i ekstreme sure toner. Det største problemet uansett er jo at hun prøver seg på en ”Madonna” hele tiden og skal liksom danse sammen med 4 breakere og 4 hiphoppere. Det er her alle over 20 år får spasmer… Damen kan ikke bevege seg til musikk! Hun ser så utrolig ubekvem ut i de høye hælene at man får lyst til å gi henne en stol å skrike ”Sitt ned!”. Det er nesten som å se Jostein Flo drible fotballen rundt en energisk brasilianer. Alt foregår i slow motion, men den eneste forskjellen er vel at sistnevnte klarer å få ballen i mål.


For en utstråling...

Den ubeskrivelig ensformige ”Rich Girl” prøver å få folk på beina, men lykkes ikke i det. Når hun først står og synger, så mister hun all kontakt med publikum, og det er ikke før når sangen er ferdig folk våkner opp, av den enkle grunn at hun skriker ”Oslo!” (Små jenter er enkle å tilfredstille.) Det gjør det ikke noe enklere når det over gjennomsnittet gode bandet er gjømt bort på en bakscene, slik at man får en ekstra bekreftelse på at man ikke er på en konsert. Hvor i all verden er regien i alt dette?

Det skal jo egentlig ikke stå på låtene heller, fordi ”Hollaback Girl” er jo kanskje en av de sprekeste låtene som er skrevet dette tiåret, av Pharrell Williams altså. Danserne tar nok en gang over scenen og imponerer med avansert hiphop-dansing, bandet går inn i en særdeles funky groove, mens Gwen bare går frem og tilbake hele tiden, akkurat som om hun skulle være på soundcheck, og må dobbeltsjekke om alle monitorene er i orden eller noe.

Og så måtte hun spille ”Wind it up” da, med jodling og hele pakka… I rest my case…


Med selvdesignet kostymer...

Noe måtte virkelig gjøres for å redde denne konserten fra fullstendig katastrofe, og det så ut som hun merket det selv, fordi 3-4 låter før slutten så begynte hun å komme i bedre humør, og klatret rundt omkring i Spektrum til stor ekstase, mens hun sang på ”Cool”. Hun visste oss effektive hopp, energiske blikk og glimt i øyet, men det var ikke noe musikalsk inn i bildet. Dette er noe Robbie Williams kunne finne på, men til og med han ville ha lagt litt allsang inn i et slikt stunt, og for all del, gjøre det på en uptempo-låt, ikke en ballade… Gwen Stefani feiler igjen…

Når man trodde at alt håp var ute, så kom det faktisk et lite lyspunkt helt på slutten. Encoren var i gang, og endelig fikk musikerne lov til å stå på scenen de også. Det begynte faktisk å ligne på en konsert, men den varte dessverre bare i 2 låter, og så var det slutt. Så egentlig, når man tenker på det, så kunne hun droppe hele konserten, og heller fremføre de siste 2 låtene ("The real thing" og "What you waiting for?") på Anne Grosvold i stedet. Det hadde vært helt greit for meg.

Man skulle kanskje tro at undertegnede hadde hatt en dårlig dag før han ankom Spektrum, siden denne anmeldelsen er (mildt sagt) ganske negativ, men så er ikke tilfelle, snarere tvert imot faktisk. En artist som har vært frontvokalist i No Doubt gleder man seg til å se, fordi det er utrolig hva det bandet har fått til de siste 20 årene. Man får bare håpe at neste gang hun ankommer Oslo, så er det sammen med de gode gamle gutta. Hvis ikke, så trenger hun ikke å komme i det hele tatt.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Gwen Stefani til Oslo Spektrum

(15.03.07) Den tidligere No Doubt-vokalisten, som de siste årene har gjort enorm suksess som soloartist, kommer til Oslo i høst. Datoen er 9. oktober.


Gwen Stefani: The Sweet Escape

(14.12.06) Etter over 20 år i den utrolige suksessfulle punk/rock-gruppa No Doubt så klarte Gwen Stefani å lykkes massivt med å gå solo med albumet Love Angel Music Baby i 2004. Det er bare så synd at hun ikke vet når hun skal stoppe, fordi dette kan sammenlignes med filmen ”Speed 2: Cruise Control”… Var den virkelig nødvendig å lage?


Gwen Stefani med nytt soloalbum

(20.09.06) Gwen Stefanis solokarriere begynte da hun i 2004 ga ut ”Love, Angel, Music, Baby”, og fikk kjempesuksess. Nu er hun klar med oppfølgeren, som musikalsk kommer til å ligne mye på debuten.


Gwen Stefani: Love Angel Music Baby

(30.11.04) Mye av skrytet Gwen Stefani har mottatt for sin solodebut, er berettiget. "Love Angel Music Baby" er en gjennomført lekker plate, men den scorer mer på stil og eleganse enn på det musikalske.


No Doubt oppsummerer også

(12.09.03) Nyhetene om samleplater kommer som hagl nå for tiden, og siste ut er No Doubt. Til jul oppsummerer de sin 11 år gamle platekarriere.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.