Mary J. Blige: Reflections (A Retrospective)

Det er femten år siden hun debuterte, og det kan være på sin plass med en oppsummering. Resultatet er ei plate like elskelig som myk melkesjokolade.


20 år gammel spilte hun inn "What's The 411". Kalenderen viste 1992, og Mary J. hadde fått hjelp av selveste Shaun "Puffy" Combs. Han var flink i studio, men så hadde han da også litt av et materiale å jobbe med.

Forståsegpåerne utropte henne raskt til den nye Chaka Khan, Aretha Franklin... Femten år seinere står ungjentene i kø; de som gjerne vil bli benevnt som den nye Mary J. Blige.

Hun har ikke revolusjonert så veldig mye. Tvert om: Ser man produksjonen hennes som helhet - som dette albumet altså inviterer til - blir man nesten slått av hvor tradisjonell hun er. Tradisjonell svart, amerikansk soul.

Siden hun er aktiv i vår tid, fins her ganske opplagt element av den hiphop-kulturen P. Diddy står for, men de er ytterst beskjedne. Stevie Wonder er et mye mer egna utgangspunkt, og albumet inkluderer da også en nydelig duett der hun synger Wonders "As" sammen med George Michael. "One" med U2, er selvfølgelig også inkludert.

R&B-dronninga har talt, som hun har gjort i 15 år. Og det er vanskelig å argumentere mot henne.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Maktdemonstrasjon av Mary J

(17.07.08) Steintøff sangerinne med lang fartstid innen r&b ga publikum full valuta for tid og penger denne ettermiddagen i Molde.


Mary J. Blige: Growing Pains

(01.04.08) Queen of Hip-Hop Soul? Ja, og hun forsvarer tittelen med glans. Du kan forresten gjerne legge til tittelen Crossover. Mary J. Blige. Queen of Crossover Hip-Hop Soul.


Mary J. Blige: Love & Life

(06.11.03) For en gangs skyld er jeg ute og anbefaler bakgrunnsmusikk. Det går fint an å lytte intenst, for Mary J. Blige er perfeksjonist til fingerspissene, men bedre musikk til arbeidet er det lenge siden jeg har hørt.


Mary J. Blige: No More Drama

(03.09.01) Den såkalte queen of hip hop soul er endelig tilbake, og det har vi sannelig venta på. Riktignok er hun ikke trist lenger, men musikken lider likevel ikke under det. Vi er glade på Marys vegne vi - og for at hun har kommet opp med dette praktfulle stykket musikk.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!