Franz Ferdinand: Sprettrockens eneherskere

(Oslo/PULS): Det startet som en hvilken som helst hype i NME; en story om en gjeng studenter som slåss over en flaske vodka på nachspiel og endte opp på et øvingslokale morran etter. To år senere er ”Take Me Out” like selvfølgelig på jukebokser verden over som ”Rock Around The Clock”. Fredag kveld viste Franz Ferdinand hvorfor.


/ /


Do ya wanna, do ya do ya wanna…!!!!! Rockefeller roper takfast, høyt og tydelig, fra buken og opp i taket, med en gjeng uforskammet tøffe skotter som forsangere. Det koker på dansegulvet – så mye som det sjelden gjør med mindre Flaming Lips er på besøk.

Fredag kveld var en feiring av nuet, øyeblikket, den ekstatiske synergien av publikum og band i samspill, den man nesten aldri opplever på konsert, men som er verdt alle bortkasta billettpenger når kvelden endelig er der.

Franz Ferdinand klarte det kunststykket å spille med en datamaskins nøyaktighet og samtidig formidle eksplosiv energi og spilleglede. Og de var up there fra første til siste taktslag; selv da trommisen spilte elgitar og lot gjestesynthisten spille trommer. Ja, for ikke å snakke om da lysmannen for ente gang satte spotten på feil side av scenen, eller da bandet brukte halve ekstranummeret til innadvendt gitarjamming.

”Matine” og ”Take Me Out” var klare publikumsvinnere for de mest danseglade, men på de bakerste radene var det også andre øyeblikk som frembrakte orgasmiske reaksjoner. Det var nemlig nok å henge ørene i for det lyttende publikum. Låtene er både intelligente og utpreget gjennomarbeidet, og krever store prestasjoner fra hvert enkelt bandmedlem for at de skal funke.

Også her imponerte Franz Ferdinand. Selv om uttrykket er tett og homofonisk i utganspunktet, var det lett å høre hver enkelt musikers signaturer. Og de gjorde jobben godt: Det er både vanskelig og avslørende for en vokalist å synge like energisk og innstendig i halvannen time, men Alex Kapranos klarte det (Dave Grohl klarer det ikke). Det er heller ikke lett å legge tre tonn kraft bak hvert eneste skarpttrommeslag, og samtidig treffe på millisekundet, men Paul Thomson klarer det! Og supergitarist Nick McCarthy: Han er et levende bevis på at det ikke er nødvendig å sveipe opp og ned på svarthvite Stratocastere for å fortjene tittelen ”gitarhelt”.

Det er for øvrig ikke en ulempe at han ser ut som en hjelpeløs liten snørrvalp, med gitaren rett under haka – man kunne laget logo av den figuren!

Neste gang Franz Ferdinand kommer til Norge spiller de en scene som er større enn de egentlig kler. Men får du halvparten av det Rockefeller fikk fredag kveld, skal du være jævla fornøyd.


GITARHELT: Nick McCarthy må være verdens mest undervurderte gitarist



Del på Facebook | Del på Bluesky

Low-Key Glasgow-Elvis og et fornyet Franz Ferdinand

(17.11.22) Det begynner å bli noen år siden jeg hørte Franz Ferdinand for første gang. En da 14 år gammel anmelder satt og spilte NHL 2005 på Playstation 2 hvor «Take Me Out» var tittelsporet på spillet. Den gang kunne jeg ikke forstå noe annet enn at dette måtte være verdens tøffeste låt, så jeg dro rett til nærmeste platebutikk og kjøpte debutalbumet «Franz Ferdinand». Dette albumet er nok det mest anerkjente, men også oppfølgeren «You Could Have It So Much Better» slo hardt ifra seg.


Franz Ferdinand oppsummerer – så langt

(21.03.22) Dette er samle-albumet sitt! Til å bli hoppende glad av!


Franz Ferdinand: Tonight:

(11.03.09) Franz Ferdinand har vært borte en stund, og Arctic Monkeys og The Fratellis har tatt litt av plassen deres. Da må tiltak til, noe "Tonight:..." er et eksempel på.


Franz Ferdinand til Øya

(24.02.05) De skotske kometene i Franz Ferdinand spiller i Middelalderparken i Oslo 12. august.


Quart 04, dag 4: En deilig regnværsdag

(09.07.04) (Kristiansand/PULS): Så kom hverdagen til Kristiansand. Selv ikke de mest optimistiske hadde vel regnet (!) med at uværet skulle svinge utenom sørlandet, og folket på Odderøya var i feststemning til tross for at det regnet konstant fra Franz Ferdinand gikk på scenen klokka halv åtte.


Franz Ferdinand: Verdens beste rockeband?!

(13.05.04) (Oslo/PULS): De spiller som om de har niøvd hele livet. De danser som tigerville utgaver av Scissor Sisters, og de rocker med en bankende intensitet som degraderer Tom Morello og Mike Patton til scene-aspiranter. Ingen band i hele verden - og da mener jeg hele verden - innehar sterkere musikalske- og sceneenergiske muskler per i dag, som Franz Ferdinand.


Franz Ferdinand: Franz Ferdinand

(29.03.04) 2003 var et forferdelig dårlig år for britisk rockemusikk. Radiohead og Blur gjorde hver sine hederlige forsøk på å overgå egne klassikere, men da året ble oppsummert i musikkblekkenes julenumre var det hip-hop og fabrikkpop-artistene som stakk av med de største overskriftene. Få uker senere hadde tabloidforsidene en annen ordlyd: Belle & Sebastian utropte Glasgow-kollegaene Franz Ferdinand til sine nye helter, mens New Yorks hippeste platepushere mottok EPn "Darts of Pleasure" med vidåpne armer. Dermed så NME sitt snitt til annonsere sin "egen" rockesensasjon for 2004. "Franz Ferdinand er bandet som vil forandre verden. Du er dust om du ikke liker disse", var den klare beskjeden til leserne.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.