CALEXICO: Gjester Oslo i mai ( )
CALEXICO: Gjester Oslo i mai ( )

Calexico og Iron and Wine til Rockefeller

Det ligger an til å bli en stor americana-aften på arbeidernes dag. 1. mai neste år står nemlig både Calexico og Iron and Wine på Rockefellers scene.


De to kritikerroste banda har begge en sterk backkatalog i ryggen, og tidligere i år teamet de opp og ga ut plata "In The Reins" sammen. Nå er de på veien sammen i USA, og til våren står europa for tur.
Del på Facebook | Del på Bluesky

Bergenfest: Vi skal til grensen mellom USA og Mexico

(16.06.23) Sommeren er kommet til Vestlandets hovedstad, og hva kunne vel passet bedre enn varme toner fra sør-statene? Calexico spiller en herlig blanding av mariachi, cumbia, americana og tex-mex. Tidvis føler man nesten støvet klø i halsen, og man ser seg rundt etter Clint Eastwood.


Calexico: Tok med seg noe av ørkenvarmen til Oslo

(28.09.12) Alt blir kulere med blåserekke. Dette har Calexico fått med seg, og de stilte mannsterke med både mariachitrompeter, gitarer og ståbass. Rockefeller var for anledningen relativt fullt, temperaturen virket å være skrudd opp og Calexico hadde tatt med seg nyskrevne låter fra den rykende ferske skiva Algiers.


Calexico: Carried to Dust

(03.10.08) Betagende sørveststatssjarme og solhet spaghettiflørt; med "Carried To Dust" er Calexico tilbake i vant sjangerlandskap. Bandet fortsetter sine antydninger til politisk pimperock, men blir til tider noe kjedelig under den sedvanlige ørkensolen.


Iron & Wine: The Shepherd's Dog

(13.11.07) Bak navnet Iron & Wine finner man folk-rock artisten Sam Beam. Denne skjeggete karen tråkker rundt i samme omgangskrets som gutta i Calexico og sannelig har han vel ikke også fått noen av dem med seg på sin siste skive ”The Shepherd’s Dog”. Dette er noe så rart som moderne folk-rock med et lite hint av elektronika som virkelig vokser for hver gang man hører den.


Iron & Wine: Our Endless Numbered Days

(18.05.04) Den underlige filmlæreren Sam Beam fra Miami beskriver meningen med livet - kjærlighet og lykke - så hjertet mitt nesten brenner opp: "she says, if I leave before you, darlig / don't you waste me in the ground / I lay smiling like our sleeping children / one of us will die inside these arms /eyes wide open, naked as we came / one will spread our ashes around the yard".


Ramaskrik fra ørkenen

(02.02.03) (Oslo/PULS): Ørkenrockbandet Calexico gjestet So What!-kjelleren tirsdag 22. januar, for å gi en intim smaksprøve på sitt kommende album "Feast of Wire". Bare hundre personer kunne kjøpe billett til denne begivenheten, og de billettene ble revet vekk fortere enn du kan si Calexico.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!