The Cure: The Cure

The Cure skal ha ros for å innta nye positurer, og ikke å stivne i sine egne ikonskulpturer. Men deres andre plate på overtid – eller skal vi si femte?? – har bare små glimt av den gløden og inderligheten som tidligere var kjernen til alt The Cure foretok seg.


På papiret er ”The Cure” et upåklagelig sterkt dokument. Smith synger bedre (mer skolert) enn noen gang. Gitararrangementene er som skrevet ut av rockehåndboka, og batterist Jason Cooper er tightere og kreativ som aldri før. Tett i tett banker de løs med påskrudde muskler ingen ante at The Cure verken kunne eller ville bære.

Likevel; noe er alvorlig galt med nye "oldis-Cure". Og da tenker jeg ikke på at de bruker nu-metal produsent Ross Robinson (Limp Bizkit, Korn, Sepultura, Machine Head), som mange helst skulle sett de slapp å assosiere med et av tidenes største rockeband. Eller at Robert Smith, av uforståelige grunner, skrev navnet sitt på den siste Blink 182-plata som gjestesanger.

Nei, jeg tenker på troverdigheten til familiemannen Robert Smith, nå med traktordigre bilringer rundt hoftepartiet, som spiller rollen som en utsultet og desperat mann på randen til sammenbrudd.

"There's no moore room inside / And I don't want another run around - I don't want to start again / No I don't want to run around - i want this to be the end", synger Smith i "Alt.End". Troverdigheten i den skrevne desperasjonen mister all sin bærekraft når Robert Smith tar ordene i sin munn. Da smaker det surt og syntetisk. Tilgjort sytete. Selvforherligende. Sykdomsromantisk.

Enda verre er hvordan tilfeldighetenes makt, som tidligere var et viktig aspekt ved uttrykket til The Cure, nå er kuppet og undertrykt fullstendig i metronomiske og heseblesende lydvegger.

Musikken bak musikken er borte. Kunsten er konkretisert og stiller ikke lenger de åpne og usvarlige spørsmålene, som gjør at jeg aldri blir ferdig med "Disintegration" og "Wish", - uansett hvor hardt jeg prøver.

Også årets utgave av The Cure har vokst siden første besøksrunde i stua mi. Men det ligger like mye i at jeg godtar låtene, som at jeg øker forståelsen av dem og synes de blir bedre.

I den grad plata nærer min generelle lytterfaring noe som helst, så er det de analytiske nervene som blir stimulert, - og ikke pulsklokka som jeg er vant til å titte på i selskap med de gamle goth-heltene: Hvordan er det mulig å designe en plate til å låte klaustrofobisk og inntrengende støyete uansett hvor lavt man skrur volumet på stereoanlegget? Det er det store spørsmålet med The Cures nittende album, og også den eneste grunnen til at plata ikke allerede har forsvunnet ned i byttekassa mi i kjellerboden.

Men for all del: Ingen skal få klippe i stykker gudebildet av Robert Smith på bakgrunn av årets plateutgivelse. Han torde å prøve noe nytt. Og det er tross alt bedre enn å kopiere gamle oppskrifter. Men fortsetter han i dette sporet, bør noen – i rettferdighetens navn – frata ham navnet sitt. For det er ikke riktig at gamle helter skal høste inn astronomiske pengesummer på plater som dette.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Roskildefestivalen 2012: The Cure

(06.07.12) Legendene i The Cure viste seg å være en av tidenes festivalopplevelser, og de holdt det gående i over tre timer. Dette var en konsert som kan vise seg å være et høydepunkt, uansett når publikum valgte å komme.


The Cure: Lebestift-maraton gjennom fire tiår

(12.02.08) (Oslo/PULS): 15 og et halvt år har gått siden en septemberkveld i 1992 da The Cure promoterte "Wish" foran 5.000 mennesker i Oslo Spektrum. Tiden har stått stille for The Cure, og det er en bra ting. Med samme image, nesten samme band og omtrent de samme låtene gav The Cure et utsolgt Spektrum med sulteforede fans tre timer med alt man kunne ønske seg.


The Cure-dvd før jul

(21.11.06) I 2005 markerte Robert Smith, bassist Simon Gallup og trommis Jason Cooper tilbakekomsten av den opprinnelige gitaristen Porl Thompson, som har vært inn og ut av bandet flere ganger, ved å gjøre ni festivalkonserter rundt omkring i Europa. Denne turnèen er grunnlaget for dvd-utgivelsen "Festival 2005" som slippes 5. desember.


The Cure går nu-metal?

(22.12.03) Neida, så ille går det nok neppe, men Robert Smith & Co er nå engang i studio med den velkjente nu-metal produsenten Ross Robinson for å spille inn sitt tolvte studioalbum.


Firedobbelt bokssett fra The Cure

(14.11.03) Den 27. januar kommer The Cure med det firedobbelte bokssettet "Join The Dots: B-sides And Rarities, 1978-2001 (The Fiction Years)", som samler sjeldenheter fra bandets 25-årige karriere.


Roskildefestivalen 2001: Øl, rock og onde vindmøller

(03.07.01) (Roskilde/PULS): Det var med store forventninger vi satt oss inn på den trange bussen på vei til København og Roskildefestivalen 2001. Jepp, der satt vi. Josse og Burn, klare for å bli rocka dritten ut av. Bussturen ned er - som alt annet - noe av greia. Der viser alle forventningene, følelsene og spenningene seg på forskjellige måter. Mens Josse satt dypt konsentrert med hodetelefoner og lange blikk ut av vinduet, satt Burn og rista og spant på hue mens han skravla vettet ut av alle som måtte befinne seg i nærheten. Sekkene våre var fullpakket, humøret var på topp, vi var i sannhet klare for en uke med musikk, øl, telt, vind, ukjente kvinner og menn, øl og jævlig god og billig mat, noe som sammen med diverse andre ting i stor grad er med på å skille Roskildefestivalen fra vår egen Quartfestival. Ingen vonde ord om Quarten eller dens arrangører, men ærlig talt, å ta betalt for overnattinger, pr person og pr telt...? Øl til 500 spenn kassa? I Roskilde betaler du 1000 kroner for billetten, ingenting for camping, ca 150 spenn for en kasse øl (litt mer på festivalområdet vel å merke) og maten er som sagt god og billig. Noe for enhver smak har de og, enten du er vegetarianer eller kjøtteter.


Robert Plant kan fortsatt!

(03.05.01) (Stavanger/PULS): Også i år tok Robert Plant turen til Stavanger, denne gangen i selskap med bl.a The Cure sin tidligere gitarist; Porl Thompson, samt fem andre talentfulle musikere. Det ble bra.


The Cure til Roskilde

(22.04.01) De skulle spilt i fjor, men avlyste i kjølvannet av dødsulykken på Pearl Jam-konserten. 1. juli spiller The Cure i Roskilde.


Roskilde må betale Oasis for transport

(17.11.00) Som en konsekvens av dødsfallene under Pearl Jams Roskildekonsert, avlyste Oasis, The Cure og Pet Shop Boys sine oppsatte konserter. Leif Skov gikk da ut og kritiserte banda for å vise manglende respekt for fansen sin, og nektet å utbetale honorarer. Nå har de imidlertid kommet til forlik, og Skov har beklaga utspillet ovenfor artistene.


Lokomotiv med The Cure til USA

(12.05.00) Lokomotiv når sitt foreløpige høydepunkt i karrieren når de de 28. mai og tre uker framover har sjansen til å spille for opptil 150.000 mennesker som oppvarming for engelske The Cure på deres avskjedsturné i USA.


Sjølmord på Cure-konsert

(15.04.00) En polititjenestemann begikk sjølmord midt under en Cure-konsert i Praha, nå onsdag. Rapporter fra gig'en skriver at en 24-åring ble funnet død på toalettet i Praha Sports Hall 12. april, mens The Cure holdt sin første Tjekkia-konsert på deres pågående Europaturné. Han hadde skutt seg selv. Ingen brev eller sjølmordsnotat ble funnet på eller i nærheten av liket.


The Cure: Bloodflowers

(07.03.00) Behagelig, atmosfærisk, svevende, vakker melankoli. Men ingen store hits, og ingen låter som lever opp til mine forventninger som Cure-fan av gammel skole.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.