Per Husby Septet: Peacemaker
Per Husbys "Peacemaker" blei spilt inn i 1976, men utgitt i kun 500 eksemplarer på et lite studentselskap i Trondheim. På ett vis er dette den "egentlige" utgivelsen av dette flotte tidsbildet fra midten av 70-tallet. Samtidig som det er tidsbilde fra cirka et kvart århundre tilbake, er det også musikk som har tålt tidens tid tann på et fremragende vis.
For det brede lag av folket har Per Husby vist sine kvaliteter i ei årrekke som arrangør, orkesterleder og pianist i Da Capo på NRK. Om noen er i tvil så er det som jazzmusiker Husby har lært håndverket. "Peacemaker" er et fint prov på hvordan hans jazzkarriere på nasjonalt plan starta.
Oslo-gutten Per Husby flytta til Trondheim tidlig på 70-tallet for å bli sivilingeniør. Det har han også papir på, men såvidt jeg vet har ikke Husby praktisert én eneste dag som ingeniør - jazzen tok han og har aldri sluppet taket siden.
I løpet av studietida blei det stadig mer spilling og arrangering. Husby skrev også en hel del for store småband, men Asmund Bjørken Septet som han jobba mye med, var ikke overbefolka med notelesere, så mye blei liggende i skuffen. Etterhvert tok Husby mot til seg og spurte sine favorittmusikanter i Oslo-byen om de kunne tenke seg å bli med i en septett. Til hans store overraskelse svarte alle førstevalgene ja, bandet eksisterte cirka tre år og de spilte på festivalene både på Kongsberg og i Molde. Høsten 1976 følte Husby at de var klare for studio og plateinnspilling.
Bandet besto av Harald Bergersen på alt- og tenorsaksofon, Svein-Erik Gaardvik på trommer, Carl Morten Iversen på bass, Bjørn Johansen på sopran-, tenor- og barytonsaksofon, Knut Riisnæs på tenorsaksofon og Bernt Anker Steen på trompet og flügelhorn, samt sjefen sjøl på piano. Vi snakker her om kremen av norske musikanter på denne tida. Også fordi Gaardvik, Johansen og Steen har forlatt oss er dette et veldig hyggelig gjenhør.
Uttrykket likner mer på et stort småband enn på et lite storband, men Husby har makta gjennom sine arrangement å skape et veldig "stort" sound. Solistisk er dette strålende fra start til mål enten det er originallåter av Husby eller kjente saker fra Charlie Parker, Kenny Wheeler, Cedar Walton eller tittellåta til Harold Land som er utgangspunktet. I tillegg til den opprinnelige LP-en har Husby også funnet fram en ikke tidligere utgitt versjon av Strayhorn-klassikeren "Lush Life". Med hjelp av teknikerguru Jan Erik Kongshaugs mesterskap har musikken fått et lydmessig løft som gjør at innspillingene kunne ha vært gjort i går.
Dette er tidløs musikk spilt av noen av de viktigste jazzmusikantene i kongeriket på slutten av det forrige århundret. Jeg vil faktisk gå så langt å kalle det en liten kulturhistorisk begivenhet at denne "glemte" innspillinga nå har kommet ut på CD.
Del på Facebook | Del på Bluesky