Benny Green: Naturally

Piano-guru Oscar Peterson har på sett og vis utnevnt sin etterfølger. Valget falt på knapt 40 år gamle Benny Green, og hvorfor OP landa på Green er ikke så vanskelig å skjønne. Her møter vi Green i både solo- og i et spesielt trioformat. Vi har med en musikant av høyt kaliber å gjøre.


Det vil være en ovedrivelse å påstå at Benny Green har funnet fram til sitt eget unike tonespråk. Det som likevel er et uomtvistelig faktum er at vi har med en pianist å gjøre som er i besittelse av en swingfølelse og teknikk som er formidabel, og som - i tillegg til å ha henta inspirasjon fra folk som Bobby Timmons, Wynton Kelly, Gene Harris og ikke minst Oscar Peterson - er i ferd med å finne fram til det som er helt spesielt for han sjøl.

Helt fra tenårene har Green gått en meget god skole. Før han fikk fast plass på salige Betty Carters "universitet" mellom 1983 og 1987, så hadde Green allerede fått verdifull erfaring gjennom jobber med storheter som Joe Henderson og Woody Shaw. Etter fullført utdannelse hos Carter gikk veien videre til etterutdanning på jazzens kanskje viktigste universitet, nemlig hos Art Blakey & The Jazz Messengers fra 1987 til 1989. På 90-tallet har Green, i tillegg til å jobbe med sin egen trio, fortsatt utdannelsen hos nok en mester, bassisten Ray Brown.

Etter å ha hatt gleden av å høre Benny Green i ymse sammenhenger de par siste tiårene, er det hevet over enhver tvil at vi har med en virtuos tradisjonsbærer å gjøre. Green har full kontroll over det aller meste av jazzhistorien fra stride, via swing til bebop - det eneste kriteriet som virker ufravikelig for vår mann er at musikken swinge.

Repertoaret på denne innspillinga fra 2000 består hovedsakelig av originalmateriale Green har tilegna inspirasjonskilder som Blakey og Brown, saksofonisten Stanley Turrentine, pianisten Horace Parlan og nok en gang - Oscar Peterson. Dessuten har hans medsammensvorne på seks av de ni låtene, gitaristen Russell Malone og bassisten Christian McBride - sist observert sammen med Sting - "fått" hver sin låt, "Russelln" og "Captain Hook".

De som fikk oppleve de tre sammen i Molde for et par år siden, kunne melde om en stor opplevelse. Etter det jeg blir servert her, så skjønner jeg det. Til tross for at vi har med tre virtuoser å gjøre, er det det tøffe gruppesoundet som særpreger denne innspillinga. Solistisk er det også skyhøy klasse, må vite. Solo-pianisten Green har vi bl.a. fått oppleve i Oslo Konserthus for vel et år siden sammen med tre andre elfenbensplukkere av høy byrd, og det vi får høre her på de tre alene-låtene bare understreker hvilket potensiale som finnes hos Benny Green.

Her finnes det overhodet ingen verdens ting som er egna til å revolusjonere jazzen eller noe som helst annet. Her finnes det bare en liten time med god og hardtswingende musikk servert av tre herrer med framifrå kvaliteter både individuelt og kollektivt - for meg holder det mer enn lenge.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Benny Green: Green's Blues

(08.05.01) Benny Green har gjennom sitt virke de siste 10-15 årene - både som viktig samarbeidspartner for storheter som Art Blakey, Ray Brown og Betty Carter og som leder av egne band - etablert seg som en av de viktigste arvtakerne etter de aller største akustiske jazzpianistene i den relativt tradisjonelle gata.


Barron - Green - Miller - Reed: Fire stjerner på ett brett

(06.03.01) (Oslo/PULS): For elskere av akustisk pianojazz i forlengelsen av bebop-tradisjonen ville det ha vært mer enn nok med enten Kenny Barron, Benny Green, Mulgrew Miller eller Eric Reed og et flygel på scena. Når man så får servert alle fire på to og samme brett, så er det både julekvelden, deler av Grete Waitz-løpet, en god lønningsdag og Molde-seier over Rosenborg samtidig.


Benny Green: These Are Soulful Days

(22.06.99) Tre av amerikansk jazz' aller største unge musikanter har slått seg sammen for å hylle en 60-åring; plateselskapet Blue Note. Pianisten Benny Green har fått frie hender til å plukke blant jubilantens rikholdige repertoar og han har hatt mange godbiter å velge mellom.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.


Jonas Fjeld setter fra seg bagen

(01.12.25) Dammen-folket kan ikke få nok av sin trubadur. Nå blir det ekstrakonsert på Bragenes torg, dagen før den siste - og største - konserten han noen gang har gjort som turnerende musiker.


Funk til du dør!

(01.12.25) Om du ikke visste bedre, kunne du tro du var invitert på en jam i Prince-fabrikken. The Bump Squad er funk, og atter funk. Men The Bump Squad er et heilnorsk orkester!


GrowN - og Purple og Marillion

(29.11.25) Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.