Low: Halvannen time i salig rus

(Oslo/Puls):For andre gang gjestet den amerikanske trioen So What! i går. Forrige gang var for noen år siden, og de som fikk oppleve dem da, var lett nervøse for om det ville bli like magisk nå også. Et fullstappet lokale hadde tydeligvis forventninger til Lows enormt vakre låter, omsvøpt i nerve, ulykkelig kjærlighet og annen tristesse.


Low / /


Med den ganske så ferske Things We Lost In The Fire LPen i bagasjen, ankom den amerikanske trioen norsk jord på mandag. Lenger kom verken platen eller andre effekter gruppa hadde med seg, da norsk toll satte en stopper for det. Men konsert skulle det bli!

Stemningen var til å ta å føle på idet Low entret scenen. Alan Sparhawk (gitar/vokal), Mimi Parker (Trommer/vokal) og Zak Sally (bass), startet i like rolig tempo som de er kjent for på sine plater. Temaene i Lows låter handler så å si uten unntak om triste og sorgtunge opplevelser, inkludert kjærligheten.

Dette formidles fra første tone, hvor vokalen står frem som trioens mest iørefallende element. Enkelt gitar- og basspill, og forsiktig visping på trommene er de andre elementene som går igjen. Du føler med gruppa og det er ikke mulig å ikke la seg påvirke.

Etter hvert som låtene skrider frem begynner blodomløpet i beina å få problemer. Da er heldigvis Alan frempå og sier at vi bør røre oss litt. Kanskje har også han sett ølreklamen om den norske stivheten. Men dette er nok et universalt problem i tilfelle en Low-konsert. Det er nemlig så intenst og smertefullt, og samtidig så vakkert, at en er 100% fokusert på hva som skjer der fremme.

For å få utløp for sine nevroser tar også gruppa i bruk kraftigere virkemidler i enkelte låter. Variasjonen mellom det helt stillferdige og de kraftige utblåsningene i samme låt, er nemlig noe Low både er kjent for, og mestrer som få andre. I live-sammenheng også. Frysninger/gåsehud har aldri vært mer behagelige.

Det er en god stemning mellom band og publikum. Koseprating fra scenen, og en litt småsjenert og innadvendt tone fra mormoner-trioen, gjør kvelden særdeles hyggelig.

Låtmaterialet er variert, men naturlig nok mest sentrert rundt Things... Med "Sunflower", "Laser Beam", en hard versjon av "Dinosaur Act", og videre med "Embrace", "Medicine Magazines" og "Closer" som klare favoritter. Vi fikk "Lazy" fra debutplaten og andre eldre perler som "Over The Ocean" og "Starfire". Blant annet. En gikk helt ut av tellinga, da opplevelsen og nytelsen tok overhånd.

I ekstranummeret kom selvfølgelig "Oslo-låta""Christmas" i en meget sjarmerende og oppstykket versjon da Mimi hadde problemer med å huske teksten. Hun ble tilgitt okke som.

En sak som også var befriende deilig denne kvelden var publikums oppførsel. Tatt i betraktning Lows lavmælte musikk, var det ingen irriterende snakking under låtene, noe som dessverre altfor ofte har vært tilfelle på So What! tidligere. Grunnen var nok at det var flere enn undertegnede som fikk oppleve noe helt eksepsjonelt og fantastisk som neppe kan gjøres bedre.

Halvannen time i narkotisk salighet. Nå er det slutt på superlativene.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Low - noe ekstremt er på gang

(12.09.21) Advarsel! Ikke spill dette albumet til morgenkaffen! Du blir angrepet av et musikalsk inferno fra alle sider, hjernen vil helst flyte utover og kaffekoppen vibrerer. Low gir ikke ved dørene, her er det enorme mengder med støy, ulyd og tunge looper som flyter mot deg.


Low/Dirty Three: In The Fishtank 7

(25.05.01) Det nederlandske plateselskapet Konkurrent tilbyr artister som turnerer i Holland et par dagers studiotid, der resultatet skal munne ut i en EP. Dette skal være et eksperimentelt friareale for musikerne, som til nå har seks forløpere, med bidrag fra blant andre June of 44, Nomeansno og Tortoise/The Ex.


Low: Things We Lost In The Fire

(19.02.01) Hvordan er det egentlig mulig å komme opp med album etter album av slik en guddommelig karakter som Low gjør? De overgår seg selv hver eneste gang. Vil det ingen ende ta? Snart bør dette bandet bli oppdaget av langt flere, simpelthen fordi de lager så fantastisk flott musikk. Dette er deres sjette i rekken, og jeg hører allerede forsiktig mumling om Årets s
Skive...


Div. Artister: It’s A Cool Cool Christmas

(20.12.00) Jul betyr som kjent samleplater. Kun ”The Very best of the Absolute Very best” er godt nok for pakkehaugen under juletreet. Disse samlealbumene er som regel en heller begredelig affære, men noen hederlige unntak finnes. Frelsesarméens plate går som kjent til et godt formål, og kan således gjerne havne i glanset papir med sløyfe på. Men kan du tenke deg å tonesette jula med noe annet enn Frelsesarmésalmer finnes det heldigvis et annet alternativ på veldedighetsfronten.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.