Charlie Harper: - Rod Stewart lærte meg å spille munnspill

Han var "for gammal" til å være punker på allerede på slutten av 70-tallet, Charlie Harper. Det er kanskje derfor han har holdt på så lenge i ettertid også, for liksom å bevise at han ikke var en som bare hang seg på dengang. Selv om akkurat dét er lite trolig. I dag - 25 år seinere - er han en av ytterst få på sin alder som fremdeles flyr rundt med grønn punkesveis og skinnjakke, hopper opp og ned på scenen og kommer med "Police Are Fascists"-aktige utrop. Standhaftlig til det siste, det skal han ha og det står det faktisk stor respekt av. Han kunne sikkert ha valgt en mye mer konfortabel måte å gå alderdommen i møte på.


Jeg sitter nede i foajeen på Norrøna Hotel i Grensen og venter på Charlie Harper. Klokka er halv sju på kvelden og fotograf SWKenney og jeg har akkurat vært nede på lydprøvene på So What! De andre i bandet var der nede, men Charlie var trøtt og hadde behov for å sove litt etter bussturen fra Køben.

Sakte blir jeg minna på hvordan det er å være på turné: Kjøre hele dagen, trøkt sammen i ukomfortable sittestillinger i en buss eller van før du ankommer byen og spillestedet akkurat i tide til soundcheck. Mens de andre gutta testa ut lyden, dro jeg som regel rett opp på hotellet og kuula'n noen timer før de ringte meg opp og sa at alt var klart for å prøve hele bandet.

De timene aleine på hotellet var egentlig ganske hellige. Som vokalist trenger man jo ikke være tilstede på lydprøver mens trommisen og bassisten tester ut basstromme i en time, selv om jeg innbiller meg at rytmeseksjonen alltid opparbeider seg et nærere forhold til bandets lydmann på den måten, som kan slå ut i andre sammenhenger.

Uansett pleide jeg ofte å få litt sånne eksistensielle følelser og tanker innover meg de timene jeg var aleine. Om hva jeg dreiv på med, om det var verdt det, om å savne familie og venner der hjemme. Jeg følte meg ofte som en fremmed uten tilhørighet, men som bare ankom et sted, sang og dro igjen dagen depå. I byen jeg dro fra gikk livet videre uten oss, mens vi ble bare mer og mer selvsentrerte og levde mer og mer i vår egen lille boble.

Samtidig måtte jeg gjennom masse ritualer for å øve opp stemmen til kveldens seanse. Hvis vi hadde hatt fest etter gårsdagens spillejobb med masse øl og røyk, kunne det ta flere timer å øve opp mine monofone, hese hyl fram til et anstendig skala-volum. Når Charlie Harper endelig dukker opp bestemmer jeg meg for å prøve å finne en connection til temaet:

- Hvordan opplever du det å turnére så mye som dere gjør, Charlie?

CH: Vi nærmer oss dessverre slutten på turnéen vår nå, og jeg gruer meg til vi kommer hjem til London igjen. Etter en dag hjemme, begynner jeg å kjede meg og kan ikke vente på å komme meg ut igjen.

Ikke akkurat det svaret jeg hadde håpa på... Vi får prøve en anne innfallsvinkel for å bygge opp en felles platform: - Hva synes du om at "alle" de gamle punkbanda blir gjenforent for tida.

CH: Vel, vi pleier bare å kalle dem Malcolm-band, egentlig. De som bare er ute etter å tjene penger på en gjenforening. Men for de fleste er det egentlig ikke så mye å tjene på det.

- Men å møte igjen alle de gamle gutta når dere er ute å spiller på Punk-festivaler, er ikke det ganske morsomt?

CH: Ja, men jeg ser dem hele tida. Vi vanker på endel av de samme stedene. The Lurkers, The Subs, The Stranglers, vi drikker på de samme stedene. Vi ser hverandre ganske ofte. Også endel av de banda du ikke ser eller hører så mye om, som Red Alert, Sick On A Bus, Sick Boy Federation.

Jeg gir faen i hvor mange band som gjenforenes. Personlig er jeg glad for at Slaughter & The Dogs, et av favorittbanda mine og det er stort å ha Mick Rossi (vokalisten i S&TD) tilbake. En av - for meg - verdens beste sangere. Og han er bedre enn noen sinne! Og One Way System er tilbake med en vokalist som heter Lee ett-eller-annet, og han er ti ganger så bra som originalsanger'n.

Et annet band som er tilbake er The Undertones, med ny sanger og han synger nøyaktig som Feargal Sharkey, uten å være like nasal. Og han er ti ganger bedre på scenen. Sharkey var egentlig ganske klønete på scenen, men denne karen er en mye bedre klovn. De er virkelig vært å få med seg nå. Han ligner faktisk på Sharkey, som en fetter eller noe sånt. Sharkey sang jo om "His Perfect Cousin", og dette kan utmerket godt være ham (ha-ha)!

Ja, jeg husker ennå en konsert jeg overvar med The Undertones på Marquee i '79. Fullt øs og full poging hele veien gjennom. - UK Subs var en av de engelske hardcorebanda mest innflytelse på den amerikanske hardcorescenen.

CH: En US-turné i 1982 med UK Subs og Anti-Nowhere League ble kalt HardCorePunk From Britain og det er mye av hva den delen av hardcoren stammer fra. Egentlig så er detr forskjell fra "hard punk" og "hardcorepunk", men amerikanerne tok det litt lenger. Disse gutta begynte fort å låte mer som metall.

- Men det gjorde dere også.

CH: Vel, jeg hadde ikke noe med det å gjøre, men jeg skal ikke nekte på at vi begynte å låte litt metall sjøl.

- Dere spiller ikke "Telephone Numbers" min desiderte Subs-favorittlåt lenger.

CH: Alvin Gibbs, bassisten har vært med noen år nå, og det er noen låter Alvin ikke liker å spille, en av dem er "Telephone Numbers", en annen er "Young Criminals". Hvis bandet hadde kommet til meg i kveld og sagt at de skulle spille av de var hypp'å spille de to låtene, hadde jeg sagt - Great! Men for å være helt ærlig tror jeg ikke trommisen vår klarer å spille den heller.

"Telephone Numbers" er en låt som er så virkelig, og som bare blir mer og mer aktuell. Nicky Garrat, gitaristen har problemer med å komme seg opp på nettet under denne turnéen, alle er avhengige av mobiltelefonene sine hele tida, og alt dreier seg mer og mer rundt det.

Og så har du "Young Criminals", en låt om punkere som en slags underklasse, og blir omtrent kriminalisert...

- Stigmatisert.

CH: Ja, akkurat. Så jeg synes at begge de låtene har veldig mye substans. Men Nicky jobber med masse nye låter. Noen av dem har jeg ikke skrevet tekster til ennå, så det hender vi spiller en og annen av dem live. Jeg pleier å improvisere på scenen, før teksten finner sin form. "Limo Life" ble laget på den måten.

- Hvordan opplever du at punk-scenen har forandra seg fra dere starta for 25 år sida?

CH: I går kveld hadde vi et litt merkelig publikum. Vi spilte på Loppen i Christiania København og vi hadde ikke noe supportband. Så det slo meg at det ikke kunne være noen scene der, siden det ikke var noe oppvarmingsband. Og ingen av de få punkerene som var der dansa. De som dansa var folk som danser til alt, fra acid-house til you name it. Men punkerne dansa ikke, så jeg kalte dem en masse, jeg kalte dem uekte, jeg kalte dem posører, men jeg klarte ikke å få dem ut på dansegølvet.

I gamle dager kunne punkere dra på en jazzkonsert og poge løs, men i dag er de så bortskjemte, så de er bare en gjeng posører. Men jeg var litt sjuk i går også, så jeg tok det hele som en øving. Vi spilte egentlig ikke no' bra, men da vi gikk av scenen, kom folk bort til oss og sa vi var helt knall.

- Hvordan blir det i kveld?

CH: Det blir bedre enn i går iallefall. Men i morra er den store gig'en Stavanger. Sist vi var der, spilte vi til vi ikke hadde flere låter å spille. Fire runder med ekstranumre. Vi blei så overraska over å få et publikum som var større enn i Oslo.


CHARLIE HARPER: Likte å spille sammen med Hærverk (Foto: SWKenney)

Sist vi var i Oslo var ikke så bra, men for to år sida spilte vi på 20-årsjubileumet for Oslo-punxen. Det var stort, det var 3-4 band og stedet vi spilte på Mars var fullpakka. Det var helt knall, det var som en liten minifestival.

- Kanskje fordi alle de gamle punkerne betalte "gammel" pris for å komme inn.

CH: Ok, det var sånn det var (ha-ha). Jeg var ikke klar over det. Det var en jævla kuul greie! A really great idea!

- En periode fra sommer'n '79 og to år framover hadde dere en masse hits (sju singler på Top-50) i England. Så gikk det plutselig nedover.

CH: Alt vi ga ut ble en hit. Vi hadde et live-album som nådde 18. plass på listene også. Men vi har aldri sett på oss selv som et single-band. Men vi hadde diss små, fengende greiene som "Stranglehold", "Teenage", "Tomorrows Girls"...

- Og den Zombies-låta..."She's Not There".

CH: "She's Not There" var noe vi gjorde for moro skyld, og manager'n vår merka seg den og fikk gitt den ut på singel. Ja, alt vi ga ut ble hits og vi trodde plutselig at vi ikke kunne gjøre noe gæærnt.

Og vi begynte å gi ut våre beste skiver, i stedet for våre mest poppa og mest kommerse. Vi ga ut "Warhead" og "Countdown". Og selv om "Warhead" ikke gjorde det så verst UK Top 30, 3/80, men da vi kom til "Countdown"...

- Var det en bevisst strategi å holde seg til til klubb-jobber?

CH: Nei, heller motsatt. Det splitta faktisk bandet. Vi dro til Polen i '83 og spilte på store stadioner, og bandet kom tilbake til England og ville gjøre det samme der, som Duran Duran og Flock Of Seagulls. Hele greia fikk det til å velte seg i magan min.

For det første var de naive nok til å tro at vi kunne få det sånn, og for det andre hadde vi vært nød til å sitte der å vente på å gjøre vårt årlige show. Det ville i så fall være å gjøre det motsatte av hva punken hadla om.

Og for min del handla det ikke bare om punk-etikk, for jeg var en av de som var med på å forme punk-etikken, så det handla også om min personlige etikk.

- Dere havna i rettsak etter at Guns N'Roses hadde gitt ut coverversjon på The Spaghetti Incident? av "Down On The Farm"-låta deres.

CH: Vel, ja, men vi blei ikke akkurat rike av det. De folka som skulle passe på våre interesser stakk av med alle penga. Det va'kke Guns' feil, pengene ble jo automatisk trukket fra deres salgsinntekter.

Men vi ble nødt til å leie inn advokater for å få inn de penga som tilhørte oss som låtskrivere. Av et beløp på £30.000, gikk £27.000 rett ut igjen, ettersom forhandlingene foregikk over fire år. Så vi tre som hadde skrevet låta satt igjen med en tusenlapp hver.

- Navngi noen av de Rhythm'n'Blues-banda du spilte i før Subs.

CH: Moroders, det var det bandet jeg spilte i før Subs. Så var det et band som het Formulare One. Som bare varte i seks måneder. Et annet var KSFX, etter en radiostasjon i San Francisco.

Å ja, mitt første band het The Steelhammers, forferdelig navn (ha-ha), oppkalt etter en Woody Guthrie-låta "Hobo's Lullabye" og setningen "Can't you hear those steel-rails hamming" (ha-ha).

- Fortell om ditt forhold til Rod Stewart.

CH: Å, vel, det ikke så mange som veit om det. Vel, vi var begge gatesangere tidlig på 60-tallet. Han var utrolig flink med munnspillet. Han pleide å sitte på en krakk på scena og spille munnspill med et band som het The Five Dimensions.

Han fikk også lov til å synge et par Jimmy Reed-sanger, hvis store hit'et var "Bright Light, Big City" og "Shame, Shame, Shame", og som Bryan Ferry seinere gjorde en bra versjon av.

Men man var en god munnspiller, og forbindelsen er at han faktisk lærte meg å spille munnspill. Jeg kunne blåse litt country-munnspill, men han lærte meg blues-munnspill.

- Er alder'n din ennå en hemmelighet, Charlie?

CH: Nei, ikke egentlig, jeg er 56...oops, den der skal jeg ha en øl for!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Ooh la la! Hvilket Rod Stewart-party!

(13.11.21) Hvis du ikke liker dette albumet, liker du rett og slett ikke Rod Stewart. Og da kan du like godt slutte å lese her.


Rod Stewart klar med nytt album

(16.09.21) Han har kommet til nummer 31: Rod Stewart slipper nytt album 12. november.


Julemusikk? Du får det meste av Rod Stewart

(20.12.19) Det er nesten som å få Royal Albert Hall hjem i stua. Men altså med Rod Stewart på scenen.


Rod Stewart i kanonform

(12.10.18) I en alder av 73 har Rod Stewart kommet opp med et flunka nytt album som speiler hele hans karriere.


Sorry darling, fooled you again

(10.12.14) Lyst på litt sex, drugs and rock’n’roll – i bokform?


Norgeshistorias beste konsert? Garantert!

(17.06.13) Verdenshistorisk, vil jeg si. Jeg kan aldri tenke meg at The Beatles noen gang var bedre.


Rod Stewart: As Time Goes By...

(02.12.03) Rod Stewart er på feil jorde. Eller kanskje heller; på feil restaurant. Borti en krok sitter han og synger rein taffel-musikk - en sjanger han overhodet ikke behersker.


Rod Stewart: It Had To Be You - The Great American Songbook

(05.11.02) Nå surrer'n fælt. Det fins ikke lenger noe mål og mening, ingen retning, på hva Rod Stewart steller med. Han utvikler ikke sin karriere, han vikler seg inn i tullball. Svisker fra tida før første verdenskrig... Det kan umulig være derfor Gud ga Rod Stewart evnen til å synge rock'n'roll slik ingen andre kan.


Mark Perrys Alternative TV med Revolution

(16.08.01) Mark Perry - grunnlegger av den første og desidert viktigste britiske punkfanzina Sniffin' Glue i '76 - er ute med et nytt album med sin gamle gruppe Alternative TV. Revolution er tittelen, og rommer både nytt og gammelt materiale.


TV Smith har beholdt kruttet

(12.07.01) (Oslo/PULS): The future used to be better, synger den tidligere Adverts-frontmannen TV Smith på en av sine nyeste låter. Vel, nåtida e'kke så verst den heller. Iallefall ikke da mannen holdt sitt grep over de frammøtte på Nyx midti fellesferien. Vi fikk bekrefta at han fremdeles husker tekstene på både gamle klassikere og nye og kanskje framtidige sådanne.


TV Smith: - Savner den opphissende punkstemninga

(03.07.01) Han sto for et av punkrockens mest gylne øyeblikk med singelen "Gary Gilmore's Eyes" i 1977, og har i alle åra etterpå vært trofast mot seg sjøl og det mange vil oppfatte som punkens grunnidé. Utover på 90-tallet har han produsert en rekke kritikerroste skiver og mange har venta på at han for alvor skulle etablere seg som en av britenes fremste protestsangere. Aldri inntulla i slagord eller marxisme i motsetning mange til hans forløpere, gir han ansikt til de mange ofre for britenes nådeløse liberalisme under og etter Margareth Thatchers kastrering av velferdsstaten på øyriket. Førstkommende tirsdag stiller han på scenen i Oslo for aller første gang. PULS har prøvd å komme litt nærmere denne uvanlige vanlige Smith.


TV Smith: Useless - The Very Best Of

(25.06.01) USA benytta sommeren under 200-årsjubileumet for sin egen uavhengighet i '76 til å gjenninnføre dødsstraff etter ti års avbrudd. Gary Mark Gilmore - en tilfeldig dobbeltmorder - ble således den første amerikaner som ble overlagt henretta av myndighetene 17. januar 1977 i Draper State Prison, Point Of The Mountain, Utah. Saken vagte stort oppstyr verden rundt hele halvåret før eksekusjonen. Blant annet med to mislykka sjølmordsforsøk av hovedpersonen, som noe feilaktig hadde blitt dømt som seriemorder. Han vant mye sympati, og før han ble tatt av dage av fire rifleskudd, sa han seg villig til å donere bort det ene øyet sitt for videre transplantasjon. Det var denne siste delen av historien som fascinerte en britisk punkrocker - TV Smith og hans The Adverts - til å skrive en spekulativ og surrealistisk sang om hvordan det måtte være å våkne opp på sjukehuset og oppdage at man så ut gjennom øya til en morder. Låta - "Gary Gilmore's Eyes" - ble en en særs fengende suksess og gikk inn på 33. plass på de britiske hitlistene 27. august samme år, før den klarta helt opp til 16.plass tre uker seinere. Låter sett gjennom øya på unge punkrockere gjennomsyra singellistene hele høsten '77 og popmusikk var definitvt ikke bare intetsigende klisjéer lenger.


The Saints: I'm Stranded
The Saints: Eternally Yours

(20.06.01) The Saints var Australias viktigste bidrag til punkrevolusjonen for 25 år sida. Etter å ha starta opp i Brisbane som Kid Galahad & the Eternals allerede i '73, ble det imidlertid ikke skikk på sakene før to år seinere da bandet skifta navn til The Saints. Nå er endelig de to klassiske albumene fra '77-8 igjen tilgjengelige via britiske Captain Oi!


TV Smith fra The Adverts til Oslo

(14.06.01) Vokalist TV Smith fra et av de virkelig klassiske og britiske '77-punkbanda - The Adverts - kommer til Oslo og rockeklubben Nyx i Storgata tirsdag 10. juli. The Adverts, mest kjent for Top 20-hit'en "Gary Gilmore's Eyes" fra august '77, i tillegg til klassikere som "One Chord Wonders" og "No Time To Be 21", ble oppløst for over tjue år sida, men TV Smith har vist seg som en konstant produktiv artist både med TV Smiths Explorer's og som soloartist i ettertid. Dette er TV Smiths aller første opptreden i Norge.


Rod Stewart: Human

(06.06.01) Det var jo for godt til å være sant. Ja, 1998-utgivelsen "When We Were The New Boys" var nærmest for god til å være sann - Rod Stewart i ass-kickin' rock'n'roll-form. Nå er vi dessverre tilbake i hverdagen. "Human" er ei sammenhengende søtspuppe av typen Clapton-pop miksa med nymotens R&B - og noe som ligner en julesang eller to.


Ramones og Pistols til R'n'R Hall Of Fame?

(28.05.01) Ramones, Sex Pistols, Patti Smith Group, Talking Heads, Boston og Tom Petty & the Heartbreakers leder an som mulige kandidater til å bli valgt inn til neste års utvidelse av Rock and Roll Hall Of Fame. Grunnen til at disse nå er aktuelle er at en artist ikke kan velges inn før det har gått 25 år sida vedkommende gjorde sine første innspillinger.


Broken Bones: Dem Bones

(21.05.01) Gitarist Tony 'Bones' Roberts var engang drivkrafta i Stoke-bandet Discharge, gruppa som satte stardarden for hardcorebegrepet for resten av århundret. Etter Discharge gikk han seg vill i metalcore med Broken Bones, som her har fått nyutgitt albumene Dem Bones og Decapitated.


Div. Art.: Farewell To The Roxy

(20.05.01) The Roxy Club i London var fra desember '76 til april halvannet år seinere den desidert viktigste springbrettet for nye og unge punkband til å vise seg fram, og overveldende mange debuterte da også her. Det mest kjente Roxy-albumet - The Roxy London WC2 - med Adverts, Buzzcocks, Wire og X-Ray Spex, kom som en oppsummering av det første kullet Roxy-artister det første halvåret, mens dette albumet oppsummerer den andre perioden fram mot årsskiftet '77-8.


Liliedugg: Sannhetens Voktere

(16.05.01) Flere markante størrelser i norsk rock kom ut av post-punkbandet Liliedugg, som hadde sin storhetstid for tjue år siden. I en eksklusiv nyutgivelse har de her samla det meste som det er verdt å huske bandet for, noe som inkluderer EPen , LPen og noen ekstra live-kutt.


Lydon: - Eminem er vår tids Sid Vicious

(14.05.01) John Lydon - engang det personifiserte samfunnstrusselen gjennom rollefiguren Johnny Rotten - gir Eminem ros for tekstene sine og sammenligner hans framtreden i underholdningsbransjen med en moderne Sid Vicious. Dog med mer selvrespekt og større fokus.


The Roxy Club, London WC2, Gigography 21/12/76-24/4/78

(09.05.01) The Roxy Club, Convent Garden, 41-43 Neal Street, London WC2 (tel. 836 8811): Open every night except Fridays during January, From 1st of February open 7 nights a week, Free membership. Open 8.30 p.m. to 2 a.m. Admission fee varies (normally £1), Free admission on non-group nights during January. Used to be a gay London nightspot in Covent Garden called Shageramas, Andy Czezowski converted the club into London's first live punk rock venue called The Roxy.


Kafka Prosess: Ingen Fattige, Ingen Rike (LP)

(25.04.01) Tyske Skuld Releases har samla alle de gamle Kafka-utgivelsene, plussa på noen uutgitte og presenterer her en hel LP med et av Oslos ledende hardcoreband fra midten av 80-tallet. Gledelige gjehør med låter som "Mentalt Ute Av Balanse" og andre hits fra Blitz' barndom.


Slaughter & the Dogs: The Punk Singles Collection/Cranked Up Really High/Do It Dog Style/Bite Back

(23.04.01) Markedet renner over av nyutgivelser av gamle punkalbum om dagen, og britiske Captain Oi! er ikke snauere enn at de sender ut hele fire forskjellige Slaughter-utgivelser. Ikke lett å vite hva man bør kjøpe av dette, og hva man kan hoppe over. PULS vurderer de fire albumene opp mot hverandre og konkluderer, for Slaughter & The Dogs er definitvit et av de britiske punkbanda det er verdt å få med seg.


John King: Human Punk

(22.04.01) Mest kjent for triologien Football Factory, Headhunters og England Away, er John King blitt kalt en Nick Hornby på steroider. En beskrivelse som er både lettvindt og upresis. Forskjellen mellom Hornby og King ligger først og fremst i klassebakgrunnen, dernest at King er en ekte insider og drepende god som deltakende observatør. I Human Punk dreier det seg imidlertid ikke om fotball, men om oppvekst i utkanten av London med punkrock som den store referansen. Gjennom sine delvis selvutleverende utviklingsrammer fra 1977 til 2000, skaper King et meget viktig bidrag til å forstå den generasjonen som ble født på begynnelsen av 60-tallet og som opplevde skjæringspunktet mellom individ og felleskap aller tydeligst. Måten King får fram dette gjør boka til en av punkgenerasjonens mest gyldne øyeblikk i romans form.


Conflict: There Must Be A Better Way (The Singles)

(21.04.01) På vei til London fra Crass-konsert i Northampton i august 1980 tok jeg nattoget sammen med en gjeng gærne London-punkere. De klatra ut gjennom ett vindu og inn det neste i fart, lurte seg unna kondoktøren og fant generelt på mye kødd. Han ene het Colin og spilte i et band som het Conflict. Året etter livedebuterte de og den første skiva deres kom i '82. Utover hele 80-tallet kom de til å spille en større og større rolle på anarko-hardcore-scena i UK, i det de gradvis overtok etter Crass som ideologiske pådrivere i bevissthetskampen mot den kalde krigen, Thatcher og dyreforsøk. Her har de samla alle 7"erne sine i ukronologisk rekkefølge.


The Vibrators: The BBC Punk Sessions

(21.04.01) Selv om The Vibrators spilte tilnærma pur punk gjennom korte og konkrete R&B-låter med bust, ble de aldri helt akseptert av den harde kjerne punkere. Dette hadde sammenheng med at de tidlig i '76 var et langhåra pubrockband, som plutselig klipte håret og markedsførte seg som punkere, nærmest over natta. De fikk innpass på Punkfestivalen på 100 Club i september samme år, men ble slakta i fanzina Sniffin' Glue som en gjeng posører. Likevel framstår disse opptaka fra John Peel-sessions '76-8, som uvanlig friske, fengende og energiske punkrock-låter, som vekker masse minner, men også viser at mesteparten av materialet har tålt tidens tann.


Joey Ramone død

(16.04.01) Jeffrey Hyman, bedre kjent som Joey Ramone - vokalist i det første og viktigste amerikanske punkbandet, The Ramones - døde søndag kveld, 20.40 CET, av lymfatisk leukemi på Weill Cornell Medical Center i New York, 49 år gammel. Selv om dette ikke kom som noen overraskelse på de som har fulgt sykdomsutviklinga hans den siste tida, er vi ennå i sjokk og vantro over at en av våre største anti-helter og ikoner i den moderne DIY-rocken nå er borte for alltid.


TV Smith gjør opp status

(12.04.01) TV Smith fra '77-bandet The Adverts, har sluppet sitt nye album Useless på JKP Records, som drives av tyske Die Toten Hosen. Tyskerne er kjent for å ha hjulpet gamle helter tilbake i rampelyset og har mye av æren for gjenforeng av såvel The Boys som 999. TV Smiths album er fylt med 15 låter fra hele hans karriere, innspilt på nytt med Toten Hosen som backingband.


999: 999
999: Separates

(07.04.01) Oppkalt etter en setning fra The Clash-låta "London's Burning", definerte 999 seg sjøl som et annegenerasjons punkband i London i 1977. Tidligere hadde de vraka Clash-relaterte bandnavn som 48 Hours og The Dials, men fast bestemt på å gjøre hele Englands nødnummer til markedsfører av sin egen musikk, debuterte ex-Kilburn And The High Roads-gitarist Keith Lucas - aka Nick Cash - og de øvrige tre som support for The Jam på London-klubben Nashville 5. april og ga ut singelen "I'm Alive" på uavhengige LaBrittain Records på tampen av dannelsesåret. I 1978 kom begge disse albumene som det ennå spruter klassisk poppunkrock av.


Gamle helter på punkfestival i UK

(03.04.01) (Butlins Minehead/PULS): Selv om pinten kosta £2:80 og framsto som vann med ølsmak, ble dette en begivenhetsrik helg med en masse gamle band som samla seg utafor Minehead i Vest-England og fikk gamle punkere til å trekke på smilebåndet, snøre opp Doc. Martens'ene og poge løs av hjertens lyst. Folk som ikke var gamle nok til å få med seg hva som skjedde dengang, fikk seg flere sterke liveopplevelser av hva deres gamle helter kom opp med fra scenen.


Dee Dee Ramone: - Jeg var medlem av det argentinske kommunistpartiet!

(02.04.01) Mange stiller spørsmålstegn ved meninga med Dee Dee Ramones småpatetiske solokarriere. Jevnlig besøker han Oslo for å promotere soloskiver fylt av gamle Ramones- og Ramones-liknende låter, men uten Da Bruddas magiske tøtsj, og uten de store ambisjonene om å utrykke noe allment. Fyren er sliten, ja utbrent, og han er paranoid, som et resultat av for mange år på veien og på kjøret. I anledning 25 år med definert punkrock, var det likevel naturlig for PULS å ta en prat med personen bak punk-klassikere som "Now I Wanna Sniff Some Glue", "Blitzkrieg Bop", "Rockaway Beach" og "Chinese Rocks".


Generation X: K.M.D. - Sweet Revenge 1979 (LP)

(23.03.01) Britiske Generation X, med superposøren Billy Idol, aka William Broad i spissen, ga ut to klassiske punkalbum på slutten av 70-tallet. Denne skiva var tiltenkt som den tredje, og spilt inn et halvt år etter det Ian Hunter-produserte Valley Of The Dolls. Antakelig var det låter som "Dancing With Myself" og "Triumph" som dreiv bandet i studio såpass umiddelbart etterpå, for summa summarum er de beholdninga på dette mimremerket over et av bandene som sprang ut av Sex Pistols' following The Bromley Contingent.


Fra Drunk til blackout

(01.03.01) (Tromsø/PULS): De har antakelig spilt flere konserter i utlandet enn noen andre norske rockeartister, gutta i Drunk. Først og fremst fordi fire av fem i bandet turnérte non-stop på kontinetet med banda So Much Hate og Life, But How To Live It for et decennie siden. I dag har de ikke samme frekvens i inntjening og bruk av tyske Mark, men gjorde en gledelig visitt i Tromsø på by:Larm og drar på turné til Kanada til sommer'n. PULS gjorde et forsøk på å bli full med dem i Nordens Paris.


UK Subs: For gamle til å dra favorittlåtene

(16.02.01) (Oslo/PULS): Middeladrende Charlie Harper holder seg uforskamma godt, stadig med grønt spikerhår og konstant pogende bak mikrofonen, men hvem faan fant på å ta med seg trommeslager Pumpy, som forlengst har meldt pass i forsøk på å spille de gamle Subs-favorittene "Telephone Numbers" og "Young Criminals"?


Johnny Rotten: - The only soul you'll get out of me is arse'ole!

(17.01.01) I år er det 25 år sida Ramones ga ut debutalbumet sitt i Europa og Pistols jobba seg den harde veien opp som liveband. Vi kan ikke la den viktigste musikkrevolusjonen det siste kvarte århundre og den virkelige almenngjøringa av femten minutter i rampelyset gå upåaktet hen her i PULS. Derfor vil vi kjøre flere retro- samtids- og framtidsartikler omkring temaet utover våren. Eksklusivt for våre lesere følger her den unike historien til David Thorpe, som våren '76 var en 19-årig collegestudent, og hyra inn det dengang relativt ukjente Sex Pistols til et party på Bishop Grosseteste College i Lincoln, UK.


UK Subs tilbake til Norge

(06.12.00) Erkepunkerne UK Subs, som ble satt totalt i skyggen av Hærverk i anledning sistnevntes gjenforeningskonsert på Mars i fjor, legger ut på ny Europa-turné i rett over nyttår. Denne gangen spiller de Oslo, Stavanger og Bergen 15-17. februar.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!