DumDum Boys: Schlägers & BonusSchlägers

Det er lett å falle for fristelsen med å utrope DumDum til tidenes norske rockeband, når vi hører denne Best Of-skiva deres som foreligger i disse dager. Men ikke særlig objektivt. Vi kan iallefall være enige om at de hadde enorm betydning for gjennombruddet med norskspråklig rå rock på slutten av 80-tallet. De var også med på å bryte mange barrierer og gikk i bresjen for å forandre mye i bransjen. Inngåelsen og den seinere hevinga av kontrakten med CBS/Sony betydde mye for artistenes integritet og posisjon - ikke minst for andre som kom etter dem. Likevel vil DumDum Boys først og fremst bli huska for en rekke knallåter som vil leve lenge, lenge.


For 22 år sida møtte jeg en pønker som enda sintere og inneslutta enn meg sjøl. Det eneste jeg fikk lirka ut av han var at han spilte i et band i Trondheim som het Cræsj. Seinere skjønte jeg at det var Persi og bandet han spilte i var forløper'n til Wannskrækk.

Like etterpå blei jeg kjent med gutta i Belsen Boys. Sammen med Frank Fjols, Arne Skunk og Roger rava vi nedover i gatene i Kristiansand under Rårockfestivalen sommer'n '79. Trommis Prepple holdt seg hele tida litt i bakgrunnen og var verre å komme innpå.


BELSEN BOYS: Arne, Frank, Roger og Prepple, Kristiansand '79. (Foto: Try Mathie, Bored Teenagers)

Da Persi og Prepple dukka opp på Lysthuset i april året etterpå, i nytt band og som support for Belsen Boys, hadde de fått med seg Kjartan som jeg visste hadde spilt i band sammen med Geir Brurok (seinere vokalist i Betonghysteria), blant annet under navnet Blodskam enten på Trøndersk mesterskap eller en jammekveld på Hard Rock (Kafé).

Wannskrækk spilte skjorta av Belsen Boys måtte vi bare innrømme, selv om det var sistnevnte vi kom for å høre. Wannskrækk hadde et steinbra øs (som vi sa på den tida), de hadde låter og riff som smalt i vegga og rett tilbake i mellomgølvet på hele gjengen som sto foran scena i andre etasje på nåværende Blue Monk den søndagskvelden for snart 21 år sida. Allerede da skjønte jeg at disse gutta hadde alle muligheter til å komme lengre med musikken sin enn omtrent alle som hadde spilt på Lysthuset før dem.

Veit ikke helt hvordan de fikk det navnet sitt, men jeg husker at både City Rockers og Bored Teenagers (to av de ledende punkfanzinene på den tida), hadde rapportert om et et jævla bra Stockholmsband som het Cellskrekk (svensk for klaustrofobi), og at bandnavn med assosiasjoner til sjukdom og fordervelse var som invitasjon å regne til den type fellesfølelse og identitet vi søkte. Jeg innbiller meg at det kan ha skjedd en smitteeffekt mellom Stockholm og Trondheim i slutten av '79.

I '86 syntes jeg de var litt feige og småkommerse da de skifta navn til DumDum Boys, og fornekta punkidentiteten sin. Men på det tidspunktet var punk i ferd med å utvikle seg til noe som ble forbundet med en haug alkoholisterte finner som satt i bakgården på Blitz og reklamerte for Ringnes. Og på det tidspunktet hadde Wannskrækk stått på stedet hvil og stanga i plateselskapsdører uten at noen hadde giddi å bry seg om bankelyden.

Forresten hadde Wannskrækk egentlig gjort et valg dengang de spilte på Studio 26s The Ratz i '83/4, og latt alle punkerne som ble nekta adgang i stikken ved å spille, til tross for lovnader om det motsatte.

Uansett, med nytt navn og et par egenproduserte skiver bak seg, skreiv DumDum Boys kontrakt med CBS i '87. De tre følgende albumene vil for alltid ruve i norsk rocks historie. Ikke bare fordi bandet mottok Spellemannsprisen for samtlige, men fordi de oser av kjønn og naiv livskraft som uhyre få andre artister kan tangere.

Låtene bobla over av lekre og sexy riff som Kjartan tilsynelatende bare rista ut av et utømmelig erme. Tekstene hans var til tider totalt uforståelige; men de var tøffe, og Kjartan hadde en intuitiv teft for fraser med de rette klangfargene.

Så stor teft at et par av dem endte opp som Ola Dunk-rop i køene på utestedene rundt omkring. "Boom Boom" og "Splitter Pine" ga ikke DDB avlastning på den fronten før noen andre trøndere et par-tre bokstaver lenger ut i alfabetet kom dem til unnsetning seinere på 90-tallet.

I mellomtida hadde suksessen ført med seg for mye flørting med rock'n'roll-mytene og ødelagt kjemien innad i både årer og i bandet generelt. Persi slutta i protest og Aslak Dørum fra Follow That Dream overtok bassen og etterhvert låtskrivinga.

Riktignok skrev Dørum bra tekster og fulgte opp med tøffe titler, men alle de magiske gitarriffa forsvant med Kjartans manglende tilstedeværelse. Nå solgte DumDum ganske mye skiver av sine fire studioproduksjoner på 90-tallet også, men de hadde tross alt bygd opp et kjempemarked på forhånd.

At pressa fortsatte å gi dem femmere og seksere hver gang de slapp en fis, hjalp også til at publikum ble blenda nok til å holde opplagstallene oppe. For oss som så det litt fra sidelinja, var det ikke vanskelig å registrere at krafta og den pågående naiviteten var brent og borte som avsvidde nervetråder.

Det vil alltid være låter man savner på sånne samlinger, men jevnt over er det gjort et greit utvalg, og så lenge både tidenes norske makka-låt er med ("Metallic Hvit", såklart) i tillegg til "Slave", skal ikke jeg legge meg for mye opp i utvalget. I en av apropos-linkene nederst på sida er forøvrig alle låtene lista opp.

Er du så heldig at du får tak i et eks av førsteopplaget på 5000, sikrer du deg i tillegg denne utgivelsen som dobbeltCD, med 11 bonuslåter. Noen coverversjoner som har vært gitt ut på diverse samleskiver, i tillegg til remikser/andre versjoner av låter fra Totem.

Bonusskiva har mest kuriøs verdi, og inneholder også coverversjoner av både danske Gasolin og Kiss. At de ikke har tatt med den gamle livefavoritten "My Generation" er synd, og jeg hadde i det lengste håpa et gjenhør med demoen "Ingen fisker kjenner mitt språk" fra '86. Vel, jeg får leite litt rundt i boden etter den kassetten en dag...

Plata er i salg fra mandag 8. januar.


Del på Facebook | Del på Bluesky

DumDum Boys – splitter pine for et band!

(21.06.24) Hva er det som gjør DumDum Boys til landets beste rockeband gjennom snart 40 år? Mye, men først og fremst – låtmaterialet. De strålte Over Oslo.


Hele sommer'n med DumDum Boys

(01.12.23) De har holdt på i snart 40 år. Men har åpenbart ikke til hensikt å hvile.


Nå skjerpes greiene!

(15.11.21) DumDum Boys viste i all beskjedenhet og prakt hvem som faktisk har skjerpet greiene. 1500 mennesker av alle kjønn og aldre sto oppreist og sang de rareste ting - helt uten rimordboken i hånden.


Racer/DumDum Boys i ny film

(04.09.20) Racer – alias DumDum Boys – går nok en gang i Knutsen & Ludvigsens tjeneste.


Racer (DumDum Boys) spiller Ole Paus for flyktningene i Moria

(08.05.20) Noen coverlåter er viktigere enn andre. Nå handler det om flyktningene i Moria-leiren i Hellas.


Stein Torleif Bjella er klar med sitt sjette album

(19.03.20) Stein Torleif Bjella er i DumDum Boys-modus. Og ja – Kjartan Kristiansen sitter i produsentstolen.


DumDum Boys suser av gårde

(21.10.18) Norges beste rockeband befester stillinga. Rock 'n roll blir ikke bedre.


DumDum Boys - kaos med militær presisjon

(04.11.15) DumDum Boys og deres nærmeste snakker gjennom godt og vel 300 sider. Intelligent tale.


Ti nye liv!

(24.05.12) Når DumDum Boys regjerer også i disco-takt, da er det grunn til å være på vakt!


NW: Dum Dum Boys i storslag

(12.06.10) (Oslo/PULS): Syv år etter sin reunionkonsert var tiden inne for at dagens headliner, Dum Dum Boys, nok en gang skulle entre scenen i Frognerbadet. Publikum visste å sette pris på sine rockehelter, som for denne kvelden hadde satt opp en real hitparade. De bød også på en rørende hyllest til nylig avdøde Gustav Lorentzen, da de fremførte "Dum & Deilig" til publikums store begeistring!


Dumdum Boys: Tidsmaskin tidvis for halv maskin

(26.02.10) (Oslo/PULS): Dumdum Boys er landets ubestridte rockehøvdinger. Ikke at dette var noe de bekreftet med den siste skiva si, Tidsmaskin, eller torsdagens konsert på Sentrum Scene, men Dumdum Boys er likevel det rockebandet her til lands med en fartstid og platekatalog som danker ut de aller fleste. Hvorfor ble da konserten i går litt tam?


Oh Yeah!

(12.11.09) Tenk at det ble norske DumDum Boys, som skulle komme opp med den beste Rolling Stones-låta på denne sida av ”Some Girls”. La meg gå enda lengre: Ikke helt ”Tumbling Dice”, men ”Vildensky” er som spytta ut av selveste ”Exile On Main St.”!


Dum Dum Boys: Tidsmaskin

(09.11.09) Det hviler noe harmonisk og trygt over Dum Dum Boys nå. Det var så mye bedre før, når det var fullt av uro.


Buktafestivalen 2008: Dag 1

(03.08.08) Etter en allerede hektisk festivalsommer var det omsider Tromsø og Buktafestivalen sin tur til å slåss for livets rett som kulturell og sonisk auditiv institusjon. Med nok et solid program skulle det da også vise seg at festivalen tydeligvis er liv laga, og når værgudene i tillegg viste seg fra den lune siden var det svært vanskelig å ikke la seg rive med av den gode stemningen i Tromsøs grønne perle, Telegrafbukta.


Vinnerne av Spellemannprisen 2007

(03.02.08) Hellbillies og Madcon stakk av med to priser hver under prisutdelingen lørdag kveld. En velfortjent pris gikk også til Robert Burås sitt My Midnight Creeps i kategorien "Rock".


DumDum Boys: Gravitasjon

(20.03.06) "Vi henger alle i en tynn, tynn tråd," synger Prepple - i trygg forvissning om at utsagnet ikke stemmer på bandet han fronter. I hvert fall ikke i musikalsk forstand. "Gravitasjon" er ikke deres beste album, men det ligner veldig - og jeg kan faktisk ikke komme på noe band som i mindre grad henger i en tynn tråd. Da gir Kjartan Kristiansens tekst i "Tip Top" en bedre pekepinn: "Jeg er bombesikker. Bare fyr løs."


Lei av schlägers

(05.09.05) (Stavanger/PULS): Jeg er en av ti i Norge som faktisk ikke synes ”Splitter Pine” er en hysterisk genial låt, og det kan virke som Dum Dum Boys selv er noe enig med meg der. Gårsdagens utsolgte konsert på Folken ble nok noe preget av dette, på godt og vondt.


NW Dag 3: Stille før trønderstormen

(15.06.03) (Oslo/PULS): Om jeg ikke tar helt feil, er det første gang i Norwegian Woods historie at de har solgt ut alle billetter på forhånd. Årsaken var selvsagt den store gjenforeningskonserten til Dum Dum Boys, og at de kom til dekket bord var jo aldri noen tvil. Men før det, noen bedagelige timer i Frognerbadet.


Schlägere fra DumDum Boys!

(15.12.00) 8. januar - gjør klar for den beste norske hits-samlinga du har i hylla di! DumDum Boys er klar med "Schlägers", og de 5000 første får en ekstra sukkerbit...


Hils på bønda fra nord!

(09.06.00) Det varer i nøyaktig 22 sekunder, og er noe av det mest inderlige jeg kan huske å ha hørt i norsk rock på år og dag. DumDum Boys - for anledninga under navnet Racer - pumper, Arne Scheie hyler. Scheie-mixen er elegant som en dupper i vinkel'n, og jeg har finni meg en plass på mitt lille kontor der jeg kneler hver gang Scheie forteller folket at vi har scoret i Marseille! Vi har scoret mot Brasil! Hodet er vendt mot Mellom-Europa, og for hver dag som går blir jeg mer og mer sikker: Vi kommer til å møte England i semifinalen.


Sanderfinger: Camping

(23.04.99) Mange har vært nysgjerrige på dette bandet og denne utgivelsen. For det første har folk fra både DumDum Boys (Sola Jonsen) og Motorpsycho (Bent Sæther produserer) hatt betydelige fingre med i spillet. Dessuten er norsk pop ikledd trøndersk språkdrakt noe som skremmer mange. Hjernen i Sanderfinger, Frode Sander Øien, har tatt dette til etterretning, og har i de større avisene erklært dette fullstendig fritt for teite barter eller rumpa til Brøndbo. Han holder til fulle det han har lovt, og takk og lov for det.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.