DumDum Boys - kaos med militær presisjon

DumDum Boys og deres nærmeste snakker gjennom godt og vel 300 sider. Intelligent tale.


La meg åpne med en advarsel: Ikke slutt og les etter 35 sider! Innledninga er nemlig gørr kjedelig, litt sånn som tradisjonelle biografier begynner. «Han ble født på en gård, og vokste opp i fattige kår.» Men deretter tar det fyr! Denne boka er tidvis et flammehav av spreke historier!

Det handler om et langt intervju, enda mer spesialisert i denne sjangeren enn tilfelle er med bøkene om deLillos og Hellbillies. Denne metoden kan være problematisk; forfatteren avskriver seg muligheten til å analysere stoffet. Til gjengjeld er intervjuobjektene her flinke til å analysere seg sjøl og sine nærmeste omgivelser.

Det er helt sikkert mye som ikke sies, men det er heva over tvil at denne boka gir god innsikt i det indre livet i landets beste rockeband – DumDum Boys.

Sola forklarer enkelt hvordan det hele begynte, med Wannskrækk: «Du trengte ikke være Jimmy Page eller John Bonham. Du kunne bare spille fort. Det var egentlig hele greia.» Han hadde hørt Sex Pistols, og sett lyset.

Visste du forresten at opplaget av 12-tommeren til Wannskrækk ble liggende igjen på Renegat, rockeklubben som lå der Oslo City ruver i dag. Det må være eneste årsak til en gang å skulle frede denne grusomme mastodonten.

Persivar bandets «regnskapsfører». Men den dagen CBS kom med kontrakt, var han så drita at han ikke var i stand til å signere. Kjartan fiksa saken, «med påholden penn».

Har DumDum noen gang vært et pønkeband? Nei, og dette har jeg mang en gang forsøkt å fortelle mine lesere. Men jeg har aldri vært klar over hvor mye «duppeditter» de har benytta seg av, og hvor utrolig lite pønk de fleste innspillingene har vært. Her er det trommer først, så bass … og alt til click i øret. Hvordan fikk de til vokaltrikset på «Metallic Hvit»? Det heter harmonizer, en dings Kjartan døpte Even Ymse.

Et sted sies det at DumDum Boys var «et pønkeband som ble produsert som Def Leppard» - en ikke helt ueffen beskrivelse, selv om Kjartan jo skriver alt for komplisert pop/rock til å kunne legges i pønk-skuffen.

Du kan også glede deg til en morsom historie om den gangen DumDum Boys hadde hotellrom vegg i vegg med Martin Schanke! Men at den teknisk glimrende gitaristen Kjartan Kristiansen jevnt over har vært helt uinteressert i gitar-lyden gjennom hele karrieren? Det er vanskeligere å forstå, men det står skrevet her – og da får vi tro det. Før de fikk eksterne folk med seg på tur, var det alltid handyman Prepple som sto for rigginga av gitarstashet.

Mangeårig produsent Yngve Sætre, sunnmøringen, er gjengitt på nynorsk. Et glimrende trekk - en liten peke-nese-greie til riksavisene som tror folk ikke er i stand til å lese nynorsk.

Steinar Vikan har vært manager hele veien – bokstavelig talt på veien - og for folk som kjenner ham vil det ikke komme som noen overraskelse at han er en flink forretningsmann. Det store scoopet gjorde han med oppstarten av Oh! Yeah Records. Men før det hadde han fått trøbbel med CBS. Han ville reforhandle kontrakten, og mente DumDum fortjente 20 prosent royalty, ikke 12-13. Problemet for ledelsen oppe på Økern i Oslo var at dette måtte tas helt til topps internasjonalt. Michael Jackson og Bruce Springsteen hadde nemlig nedfelt i sine avtaler at de alltid skulle ha best deal på selskapet!

De sterkeste historiene får du i fortellinga om da Prepple og Vikan måtte si opp Persi, og tragedien da Prepples datter Julie døde. Kjartan på kjøret – bra beskrevet, om ikke veldig utleverende. Tidvis måtte han faktisk gå på dagpenger fra VikanKjartans beskrivelse av bandet som «kaos – med militær presisjon» kan tolkes ut fra mange synsvinkler.

En bitteliten skjønnhetsfeil: Nå avdøde bransjemann Per Eirik Fyhn Johansen har blitt til Per-Erik Johansen – til og med i personregisteret. Men drit i det. Nå kan du tusle ned til bokhandelen, og se fram til å lese om den gangen da Prepple hoppa i havet fra 25 meters høyde fra Hotel Admiral i Bergen!

SINDRE KARTVEDT
DumDum Boys – En vill en
Aschehoug


Del på Facebook | Del på Bluesky

DumDum Boys – splitter pine for et band!

(21.06.24) Hva er det som gjør DumDum Boys til landets beste rockeband gjennom snart 40 år? Mye, men først og fremst – låtmaterialet. De strålte Over Oslo.


Hele sommer'n med DumDum Boys

(01.12.23) De har holdt på i snart 40 år. Men har åpenbart ikke til hensikt å hvile.


Nå skjerpes greiene!

(15.11.21) DumDum Boys viste i all beskjedenhet og prakt hvem som faktisk har skjerpet greiene. 1500 mennesker av alle kjønn og aldre sto oppreist og sang de rareste ting - helt uten rimordboken i hånden.


Racer/DumDum Boys i ny film

(04.09.20) Racer – alias DumDum Boys – går nok en gang i Knutsen & Ludvigsens tjeneste.


Racer (DumDum Boys) spiller Ole Paus for flyktningene i Moria

(08.05.20) Noen coverlåter er viktigere enn andre. Nå handler det om flyktningene i Moria-leiren i Hellas.


Stein Torleif Bjella er klar med sitt sjette album

(19.03.20) Stein Torleif Bjella er i DumDum Boys-modus. Og ja – Kjartan Kristiansen sitter i produsentstolen.


DumDum Boys suser av gårde

(21.10.18) Norges beste rockeband befester stillinga. Rock 'n roll blir ikke bedre.


Ti nye liv!

(24.05.12) Når DumDum Boys regjerer også i disco-takt, da er det grunn til å være på vakt!


NW: Dum Dum Boys i storslag

(12.06.10) (Oslo/PULS): Syv år etter sin reunionkonsert var tiden inne for at dagens headliner, Dum Dum Boys, nok en gang skulle entre scenen i Frognerbadet. Publikum visste å sette pris på sine rockehelter, som for denne kvelden hadde satt opp en real hitparade. De bød også på en rørende hyllest til nylig avdøde Gustav Lorentzen, da de fremførte "Dum & Deilig" til publikums store begeistring!


Dumdum Boys: Tidsmaskin tidvis for halv maskin

(26.02.10) (Oslo/PULS): Dumdum Boys er landets ubestridte rockehøvdinger. Ikke at dette var noe de bekreftet med den siste skiva si, Tidsmaskin, eller torsdagens konsert på Sentrum Scene, men Dumdum Boys er likevel det rockebandet her til lands med en fartstid og platekatalog som danker ut de aller fleste. Hvorfor ble da konserten i går litt tam?


Oh Yeah!

(12.11.09) Tenk at det ble norske DumDum Boys, som skulle komme opp med den beste Rolling Stones-låta på denne sida av ”Some Girls”. La meg gå enda lengre: Ikke helt ”Tumbling Dice”, men ”Vildensky” er som spytta ut av selveste ”Exile On Main St.”!


Dum Dum Boys: Tidsmaskin

(09.11.09) Det hviler noe harmonisk og trygt over Dum Dum Boys nå. Det var så mye bedre før, når det var fullt av uro.


Buktafestivalen 2008: Dag 1

(03.08.08) Etter en allerede hektisk festivalsommer var det omsider Tromsø og Buktafestivalen sin tur til å slåss for livets rett som kulturell og sonisk auditiv institusjon. Med nok et solid program skulle det da også vise seg at festivalen tydeligvis er liv laga, og når værgudene i tillegg viste seg fra den lune siden var det svært vanskelig å ikke la seg rive med av den gode stemningen i Tromsøs grønne perle, Telegrafbukta.


Vinnerne av Spellemannprisen 2007

(03.02.08) Hellbillies og Madcon stakk av med to priser hver under prisutdelingen lørdag kveld. En velfortjent pris gikk også til Robert Burås sitt My Midnight Creeps i kategorien "Rock".


DumDum Boys: Gravitasjon

(20.03.06) "Vi henger alle i en tynn, tynn tråd," synger Prepple - i trygg forvissning om at utsagnet ikke stemmer på bandet han fronter. I hvert fall ikke i musikalsk forstand. "Gravitasjon" er ikke deres beste album, men det ligner veldig - og jeg kan faktisk ikke komme på noe band som i mindre grad henger i en tynn tråd. Da gir Kjartan Kristiansens tekst i "Tip Top" en bedre pekepinn: "Jeg er bombesikker. Bare fyr løs."


Lei av schlägers

(05.09.05) (Stavanger/PULS): Jeg er en av ti i Norge som faktisk ikke synes ”Splitter Pine” er en hysterisk genial låt, og det kan virke som Dum Dum Boys selv er noe enig med meg der. Gårsdagens utsolgte konsert på Folken ble nok noe preget av dette, på godt og vondt.


NW Dag 3: Stille før trønderstormen

(15.06.03) (Oslo/PULS): Om jeg ikke tar helt feil, er det første gang i Norwegian Woods historie at de har solgt ut alle billetter på forhånd. Årsaken var selvsagt den store gjenforeningskonserten til Dum Dum Boys, og at de kom til dekket bord var jo aldri noen tvil. Men før det, noen bedagelige timer i Frognerbadet.


DumDum Boys: Schlägers & BonusSchlägers

(04.01.01) Det er lett å falle for fristelsen med å utrope DumDum til tidenes norske rockeband, når vi hører denne Best Of-skiva deres som foreligger i disse dager. Men ikke særlig objektivt. Vi kan iallefall være enige om at de hadde enorm betydning for gjennombruddet med norskspråklig rå rock på slutten av 80-tallet. De var også med på å bryte mange barrierer og gikk i bresjen for å forandre mye i bransjen. Inngåelsen og den seinere hevinga av kontrakten med CBS/Sony betydde mye for artistenes integritet og posisjon - ikke minst for andre som kom etter dem. Likevel vil DumDum Boys først og fremst bli huska for en rekke knallåter som vil leve lenge, lenge.


Schlägere fra DumDum Boys!

(15.12.00) 8. januar - gjør klar for den beste norske hits-samlinga du har i hylla di! DumDum Boys er klar med "Schlägers", og de 5000 første får en ekstra sukkerbit...


Hils på bønda fra nord!

(09.06.00) Det varer i nøyaktig 22 sekunder, og er noe av det mest inderlige jeg kan huske å ha hørt i norsk rock på år og dag. DumDum Boys - for anledninga under navnet Racer - pumper, Arne Scheie hyler. Scheie-mixen er elegant som en dupper i vinkel'n, og jeg har finni meg en plass på mitt lille kontor der jeg kneler hver gang Scheie forteller folket at vi har scoret i Marseille! Vi har scoret mot Brasil! Hodet er vendt mot Mellom-Europa, og for hver dag som går blir jeg mer og mer sikker: Vi kommer til å møte England i semifinalen.


Sanderfinger: Camping

(23.04.99) Mange har vært nysgjerrige på dette bandet og denne utgivelsen. For det første har folk fra både DumDum Boys (Sola Jonsen) og Motorpsycho (Bent Sæther produserer) hatt betydelige fingre med i spillet. Dessuten er norsk pop ikledd trøndersk språkdrakt noe som skremmer mange. Hjernen i Sanderfinger, Frode Sander Øien, har tatt dette til etterretning, og har i de større avisene erklært dette fullstendig fritt for teite barter eller rumpa til Brøndbo. Han holder til fulle det han har lovt, og takk og lov for det.


Et overfladisk portrett av Magne Furuholmen

(04.06.25) Han skulle kanskje hatt navnet Mange, ikke Magne. For Magne Furuholmen er en mann med mange jern i ilden.


Jo Nesbøs krim om et slitent USA

(09.01.25) «Minnesota» er handlingsmetta og spennende som fy. Men dypest sett er dette noe langt mer, og noe ganske annet, enn en krimroman.


Kjartan Fløgstads sangskatt i bokform

(28.12.24) Kjartan Fløgstad er en rimsmed par excellence. Og ja – han danser med orda.


David Bowie og Joy Division – hvem var viktigst?

(09.12.24) Børre Haugstad er i gang med et slags livsverk. I år har han kommet til nummer 6 i serien om vinylens historie.


Rockheim – en turbulent historie

(03.12.24) Direktører har kommet og gått. Men Terje Nilsen er den samlende figuren for Rockheim. Hans motto: «Vi snakker om å ta vare på vår kulturarv, det er det som er mandatet og Rockheims ansvar.»


Highway 61 – om veldig mye annet enn Bob Dylan

(22.11.24) Alle som har bare litt kjennskap til Bob Dylan, vil umiddelbart tro at ei bok som har «Highway 61» i tittelen – vel, den må handle om Bob Dylan. Men dette er ikke ei bok om Bob Dylan, selv om den også handler om Bob Dylan.