- I've used up all my sick days so I'm calling in dead!

Et prosjekt kalt "Boots and Sneakers" har intensjoner om å arrangere pønk/ska/HC-konserter på So What! utover høsten. Kritikerroste JR Ewing stilte opp på scena sammen med Smorgasbord. PULS benytta sjansen til å sjekke ut noe av det som rører seg på dagens hardcorescene.


Smorgasbord, Jr Ewing, DJ Evil / /


Da pønken splita seg i alle retninger tidlig på 80-tallet (hc, metalpønk, speedcore, oi, retro77punk, anarkopønk, veggispønk, positive punk, ska, goth, industri, svartsynth, powerpop, astralpønk og jeg-veit-ikke-hva-pønk), ble det etterhvert vanskelig å holde oversikten, uten om å måtte velge bort endel av retningene.

For oss som var idealister og hevda viktigheten av antikommerse holdninger var det viktig å ta avstand fra ny-heavymetallbølgen som reiste seg i UK rundt '79. Vi opplevde den som en rein hjernedød headbangerbølge av bondetamper og kjønnsfascister og romma en machokultur som pønken for oss, nettopp var et opprør mot.

Derfor var det ikke lite problemfritt å hengi seg til den delen av pønken som søkte i retning av metall og heavyrock. Jeg oppfatta det som et tilbakeskritt å skulle engasjere meg i det jeg opplevde som innholdsløst, når det tross alt skjedde så mye andre spennede og mer framtidsretta greier i de andre leirene.

Derfor har jeg bare fulgt den delen med et halvt øye, men registrerte også endel bra band innimellom uten å gå av skaftet av den grunn.

Spennende var det derfor å sjekke opp to av de ferskeste norske -core-actene på Boots and Sneakers' So What!-tilstelning i går kveld, i trygg forvisning om at Leeds Utd. hadde klart brasene mot Myggens 1860 München og kvala til Champs League.

Supportbandet Smorgasbord fra Moss var såvidt i gang med sitt sett, da jeg måkte ned trappa i kjeller'n på So What! og kunne konstantere rimelig mye folk til et arrangement som flere var usikre på holdbarheten på.

Bandet refererer sin greie til forbilder som tømmerhogger-metall a lá Tad, noisecore fra Unsane og alternativ-metall'erne Melvins. Jeg er enig at påvirkinga fra Statene er påfallende hos Smorgasbord, men det som slår meg er hvor nært de ligger opp til New York-scena fra rundt '76 og oppover. Richard Hell & The Voidoids, DNA (No Wave-bølgen generelt) og kanskje tilogmed The Middle Class og Flipper!

En kort sjekk med bandet backstage etterpå avkrefta imidlertid alle mine mistanker; gutta i bandet hadde ikke engang hørt om de banda jeg nevnte.

Fellesnevner'n blir uansett intrikate gitarriff i halvhøyt tempo, med en vokal som synger på tvers av rytmen før de brytes opp på grunge-måten med speedpartier og fult øs. De låt tett og stødig, men låtene virka monotone for et utrent øre og jeg strevde fælt for å finne løft i riffrekkene.

I pausa fikk vi servert mye hørt og uhørt punkrock fra DJ Evil, kjent fra BarrikadeRock på RadioRakel, foruten DJ på Spot og pønkdisco'en på Vega i fjor.

Så opp på scena, nesten direkte fra 27 spillejobber på 28 dagers-turné i Tyskland, Belgia, Sveits, Holland, Spania og Frankrike, but still alive and kickin': Jr Ewin!

Deres siste gig før gitarist Martin tar med seg dama si og en bunke Nietzsche-filosofi til India for et halvt år eller så, noe som sikkert gir resten av gutta i bandet rikelig tid til å skrive oppfølger'n til det kritikerroste debutalbumet "Calling In Dead" fra i våres.

Og nettopp tittellåta åpner hele settet. Jeg har en kjøleskapmagnet hjemme som bærer tittelen "I've used up all my sick days, so I'm calling in dead", som jeg forøvrig har hatt mye moro av. Og det er akkurat det han synger!, selvom det selvsagt er umulig å høre teksten i en sådan stund. Men det er tøft og det funker!

Bandet låter full makka, tett som ekplosjonsskruer og mere Celtic Frost og speedcore enn pønk, men attitude'n er helt annerledes. Og påståtte referanser til band som Heroin, Antioch Arrow og Rorschach sier meg desverre ikke altfor mye. Men stage-diving og c-surfing i stor stil både fra bandet og publikum vitner iallefall om at avstanden som scenehøyden utgjør brytes ned i gammal 77-ånd.

Vokalist Andreas ser ut som om han spiller i et psychedeliaband fra 60-tallet med sjarmerende potte-beatlessveis og er veldig utadvendt. Ikke bare når han vrenger lungene, men han bruker mye tid mellom låtene til å småprate og takke og bukke for dette og hint. Nesten over i Harald Eia-stil, men uten å bli parodisk eller ironisk.

De fleste av låtene er fra albumet, og noen fra de første singlene, blant annet "Hate Me Tender" (her skinner kanskje Pistols-påvirking igjennom?, mht. vri-og-vreng-på-gamle-klisjéer). En låt som "The Switch" gir meg umiddelbart Art Attacks-assosiasjoner, men dét og er sikkert bare ønsketenkning.

Andreas skal ha mye av æren for hvordan publikum blir engasjert og føler en identitetsmessig tilhørighet. Han er naken og ærlig, men også litt mystisk og uoppnåelig, blant annet ved bruken rock'n'roll-metaforer og henvisninger både til Bowie ("Time takes a cigarette"), og Iron Maiden. Selv om sistenevnte aldri har vært på Topp 5-lista mi', viser det at bandet ikke er helt historieløse, selv om Maiden aldri har hatt noe med pønk å gjøre.

Det låter svart, dystert, tungt og darksidemetall i "The Term", speedcore i "Render" og desperatecore og US i "Graduation Day" og "Message Recieved", før de avslutter med coverlåta "Absentee Debate", gitt ut på singel i '95 av USHC'erne Unbroken.

Hva skal en olding som meg si, når jeg trekke trekke en konklusjon? Andreas' attitude, viser et band som lever ut en for meg helt forsvarlig avlegger av de vi dreiv på med for over 20 år sida. Dette er pønk2000!

Ps. Jeg har en kjøleskapmagnet til....(humre, humre), på den står det: "I pretend to work, they pretend to pay me"...


Del på Facebook | Del på Bluesky

JR Ewing gratis i Oslo!

(27.06.06) De er på vei til Roskilde, men byr før det på en gratis oppvarming midt i Oslo-gryta. Begivenheten finner sted på Spasibar onsdag 28. juni.


Placebo, JR Ewing og Opeth til Roskilde

(01.02.06) Roskilde 2006 begynner å ta form. I dag ble ytterligere fem navn klare for festivalen, som fra tidligere har storheter som Tool og Franz Ferdinand på plakaten.


JR Ewing: 30. mai

(03.03.05) JR Ewings neste fullengder vil være å finne i butikkene 30. mai. Den har fått tittelen "Maelstrom".


JR Ewing til Sony/BMG

(28.01.05) Så er de endelig plassert på et multinasjonalt selskap: JR Ewing har signert med Sony/BMG.


Melankolikeren Sophia

(22.03.04) (Bergen/Puls): Et glissent Garage fikk en vakker, melankolsk, men til tider stillestående forestilling fra skotske Sophia.


JR Ewing scorer i utlandet

(02.04.03) JR Ewings "Ride Paranoia" er på vei ut i den store verden. Albumet får nå skryt så det holder i både New Musical Express og Kerrang!


Overbevisende forestilling fra Jr Ewing

(26.02.03) (Oslo/PULS): Akkurat når jeg trodde de ikke kunne bli bedre, så gjør de akkurat det: Overgår seg selv. Og det skal mye til. Med Alarm-prisen for beste rockeskive i baklomma og Spellemannsprisen innen rekkevidde, mottok Jr Ewing velfortjent hyllest i Oslorockernes kjellerstue på SoWhat! torsdag kveld.


JR Ewing i vesterled

(13.11.02) Så er JR Ewing endelig på vei til Statene! 15. november smeller de til, sammen med Pretty Girls Make Graves og Hint Hint.


Velregissert og energisk kaos fra JR Ewing

(08.11.02) (Bergen/PULS): De som trodde JR Ewing var blitt stuerene etter den melodiske "Ride Paranoia" kunne ikke tatt mer feil. JR Ewing ristet og rystet Garage med sin intense og kaotiske hardcore.


JR Ewings 'Ride Paranoia': 28. oktober

(27.09.02) JR Ewings etterlengtede "Ride Paranoia" slippes på Primitive Records mandag 28. oktober. 8. november blir det releaseparty på John Dee i Oslo.


Deilig rockeaften på So What!

(07.08.02) (Oslo/PULS): En snau uke ut i JR Ewing og Pretty Girls Make Graves’ Europaturné, inntok de sammen med The Team Spirit Osloundergrunnens favorittkjeller nummer 1.


Norsk hardcore-samler på vei

(02.08.02) Tidligere i år startet tre unge personer fra Hamar plateselskap. Formålet var å gi ut musikk de selv liker. Reactor Records er navnet, og de håper å gi ut en samleskive med norsk punk og hardcore i løpet av året.


Koselige Rival Schools på Quart

(04.07.02) (Kristiansand/PULS): De gamle hardcore-heltene i det ferske bandet Rival Schhools sjarmerte hele Bendiksbukta tirsdag ettermiddag. Rival Schools var minst like energiske på scenen som på albumet "United By Fate". Slikt blir det bra konserter av, selv om guttene har blitt snillere på sine eldre dager.


Øyafestivalen: Norges mest spennende

(14.08.01) (Oslo/PULS): Øya midt i Gamlebyen, en lørdag i august, solskinn og truende skyer om hverandre. Heldigvis valgte de mørke skyene å ikke gjøre noe ut av seg, i motsetning til dagen før. Det ble altså en tørrskodd dag i Middelalderparken. Og takk for det!


Tag-team wrestling med Jr Ewing og Next Life i Tyskland

(03.07.01) (Wolfenbüttel, Tyskland/PULS): Følelsen var god allerede da vi for første gang kom inn i dette lille lokalet. Mumpitz Jugendcafè ligger byen Wolfenbüttel som kanskje kan sammenliknes med Horten i størrelse. Hittils hadde turen vært glimrende, og vi hadde allerede blitt forelsket i den tyske gjestfriheten - og matporsjonene.


Pøbelrock-festival i Trondheim

(11.05.01) Onsdag i neste uke arrangeres Pøbelrock på UFFA-huset i Trondheim. Stilmessig går det fra rolig emorock, via boogierock og melodisk punk til aggresiv hardcore, der Backstreet Girls, Drunk, JR Ewing topper billetten blant de norske deltakerne. Fra det store utland gis det plass til brasilianske Jason og Halmstad-bandet Lack Of Zodiak.


JR Ewing med gull i sekken

(01.05.01) (Oslo/PULS): Denne kvelden på So What skulle bli JR Ewings første konsert i Oslo siden bandet mot slutten av fjoråret bestemte seg for å ta en aldri så liten pause fra det høyt konsert-aktive livet de levde. Men først skulle vi få høre Suburbian Kids, også et band som har oppstått i den norske undergrunnen.


JR Ewing: The Perfect Drama

(13.04.01) Fjorårets store kometer innen norsk hardcore - JR Ewing - følger her opp Calling In Dead med denne sjuspors 10"/CDM'en. Fremdeles screamy, buldrende og lett gjennkjennelige, men samtidig mye mer nedstrippa og mindre dynamiske i formen. For den store forskjellen fra i fjor ligger ikke bare i hva den nye trommisen tilfører, men vel så mye i selve produksjonen.


JR Ewing med CDM og Euro-turné

(10.04.01) Oslo-screamerne JR Ewing er snart ute med oppfølger'n til fjorårets suksess i form av Chaotic HC/San Diego Crazyness-albumet "Calling In Dead". Denne gangen dreier det seg om en 10"/CDM, og tittelen er satt til The Perfect Drama. Etter et par konserter her hjemme legger bandet ut på en fem-ukers Europa-turné fra 1. juni.


JR EWING: The Singles Collected

(29.09.00) De norske chaotic-hardcore'rne Jr Ewing ga ut debutalbumet "Calling In Dead" tidligere i år. Nå er de ute med en samleCD der alle singlene og låter fra diverse samleskiver fra kontinentet i klynga opp. Disse låtene ble spilt inn i '98 og '99 og viser et mere metallorientert HC-band enn hva som er tilfellet i dag.


- Morsomt å være på samme label som Charles Bronson

(28.08.00) Stadig flere norske artister sprer sin musikk utafor kongeriket. I endel av de smalere miljøene - i Norge vel og merke - som hardcore og svartmetall har dette skjedd i en tiårs tid, men pga lave salgstall her hjemme, har den etablerte pressa brydd seg lite om det. På den andre sida av gjerdet fikk både Bel Canto og ikke minst TNT mye oppmerksomhet seint på 80-tallet for å være på utenlanske label'er, men de spilte musikk som musikkpressa om ikke digga, så iallefall respekterte. Dessuten hadde de mellommenn som holdt seg inne med pressa og trykka på de rette knappene. Så er ikke tilfelle med JR Ewing. Alikevel gjorde de 27 gig'er på 28 dager på kontinentet i sommer. PULS traff to av dem i cyberspace.


Intetsigende softcore

(17.03.99) Det svenske softcore-bandet Last Days Of Aprils siste utgivelse “Rainmaker” er tidvis en perle. Kontrollert energi møter maleriske landskap i følelsesladde sanger, og man blir riktig så begeistret for dette bandet. Den vellykkede oppskriften følger de dessverre ikke i konsertsammenheng.


jr. ewing: integritas.consonantia.claritas (7”)

(05.03.99) &«integritas.consonantia.claritas.» er Ewings debututgivelse, og presenterer med denne et nytt orkester absolutt verdt å låne øre til. Utgivelsen er ikke helt fersk, men ble sluppet på tampen av 98. En smule oppmerksomhet er likevel ikke mer enn fortjent; mer eller mindre utsolgt førsteopplag på to måneder, og ikke akkurat et typisk norsk band. Dessuten låter det ganske fett…


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.