Smakfullt Rosa Faenskap

Av og til skulle jeg ønske at jeg hadde råd til et skikkelig lydanlegg. Hadde jeg hatt det, hadde jeg satt på denne skiva på full guffe – det er heldigvis langt til naboene – for den fortjener å spelles høyt!


Mitt første møte med Rosa Faenskap var med «Jeg blir til deg» (2023). Etter det har jeg hatt gleden av å se dem én gang, på Øyafestivalen der jeg ble enda mer imponert. Så var det bare å vente på neste kapittel fra bandet som ble startet en fuktig natt med to pølser.

Og nå, altså, «Ingenting Forblir». Min første tanke etter å ha hørt den var hvor intenst jeg gleder meg til sleppefesten på John Dee, for den «vanskelige» andreskiva har de fått til så det suser.

Litt flere elementer innblandet. Sju låter på 36 minutter er noen hakk lenger enn de fleste hardcorelåter pleier være. Begynner de å snuse seg litt inn i progterritorium? Tyngre, men ikke bæltungt. Det melodiske sitter like i høysetet som på «Jeg blir til deg».

Utviklingen siden forrige utgivelse har helt klart gått i retning av «mer». Større lydbilde. Flere intrikate melodilinjer. Dystrere tekster. Renere og samtidig tyngre instrumentering. Intensiteten har økt. Mer eksperimentering. Mer av det meste.

Gryta de blandet eyeliner, regnbueflagg, liksminke og metallsvette i har blitt kraftigere. Mer smakfull. Den smaker rett og slett bare nydelig.

Og jeg gleder meg vilt og hemningsløst til sleppefesten!

Låtliste: Den Svake Mannen // Faenskap For Alltid // La Barna Leve // Klarhet i Kaos // Bygg Til Himmelen // Famler I Hatet // Jeg Våkner Snart


Del på Facebook | Del på Bluesky

Til topps i riggen med Rosa Faenskap

(12.08.24) Festivaler bør være en miks av band man aldri har hørt om og band man kjenner (godt). For min del var det få artister jeg egentlig kjente noe særlig godt til, men jeg bare måtte inn på lørdagen for å se Rosa Faenskap. Jeg har faktisk gledet meg skikkelig til den konserten, helt siden jeg fant ut at de skulle spille!


Rosa Faenskap og den sinte piken Hilja

(16.01.24) «Dette bandet bare må du høre på!» sa ex-platepusheren. Vi møttes på Mistra på Gamla og mimret over hvor kåbbåj musikkbransjen var på 90-tallet. «De er helt rå! Du kommer til å digge det!»


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!