Foto: Petter Aagaard Foto: Petter Aagaard Foto: Petter Aagaard Foto: Petter Aagaard

Ren konsertmagi, Dirty Loops

Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.


Dirty Loops / Byscenen, Trondheim / 24.11.25


Galskapen startet med «Run Away», og fra første sekund er det klart at disse svenskene har stått opp på riktig side av universet. Publikum, en herlig miks av musikk-nerder og YouTube-fenomen-jegere skrur kollektivt opp forventningene til elleve. Det virkelig koker i den utsolgte konsertsalen.

Så kommer "Just Dance", og Byscenen føles plutselig som et internettklipp med 40 millioner views, bare live og med mye bedre lyd. Apropos lyd: Den var spektakulær. Som om rommet hadde tatt en master i akustikk siden sist, og bandets tolkning av Stevie Wonders "Living for the City" var ut av denne verden … Folk sto bare å måpte.

Keyboardist Jonah Nilsson synger som en engel som har tatt private timer hos både Stevie Wonder og Gud. Henrik Linder på bass er, på sin side, fullstendig gal, på den beste og mest musikalsk urovekkende måten, og trommisen Aron Mellergård holder hele kaoset sammen med kirurgisk presisjon og et smil som sier: «Ja, dette går faktisk an.» Og midt i alt står Kristian Krapling på andre-synth og sender små musikalske lyn gjennom lokalet.

Bandet leker, flørter og flirer seg gjennom settet, og "Baby Baby Baby" gjør salen til en eneste stor rytmisk kollektivforstyrrelse. Publikum svarer med jubel som burde måles i seismograf.

Arrangøren? Hetter av og kudos til Trondheim Jazzfestival, fordi dette var ren bookingmagi.

Alt i alt: En deilig, velkomponert brainfuck av en kveld.


Del på Facebook | Del på Bluesky

JAZZFEST: Kveldens vrangforestilling er avlyst!

(17.05.23) (Trondheim/PULS): Jazzfest i Trondheim slo virkelig på stortrommen i 2023, med artister og musikere som traff folk i absolutt alle aldre. Undertegnede er 44 år, og på åpningskonserten med Stian Carstensen var jeg den yngste i salen, på Dirty Loops var de aller fleste på min alder, men på Louis Cole derimot, var jeg definitivt eldst. Men hva traff meg mest? Svaret vil nok overraske de fleste ...


Funkens fanebærere

(02.03.20) (Fredrikstad/PULS): Søndag gjestet bandet og YouTube-fenomenet Dirty Loops Båthuset. De spilte så funky at jeg vil tro himmelsjefen selv svingte litt på hoftene.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.


Kraftwerk live - mer enn nostalgi

(25.11.25) Et passe fornøyelig gjensyn og gjenhør med de tyske elektronika-pionerene i Kraftwerk. Det enkle multimedie-aspektet tok oss tilbake til en smått forgangen estetikk og tid, og spilte en sentral rolle for at dette ble en severdig forestilling. Naivt og retro-futuristisk. Tidsreisen inneholdt selvfølgelig også en endeløs rekke hits.


Jimmy Cliff (1944-2025)

(24.11.25) Han var en bauta i utviklinga av regga-musikken. Og mye mer. Jimmy Cliff er død.


Stilig feiring av Prøysenprisen

(24.11.25) ‘n Alf døde i 1970. 55 år seinere står visekunstnere i kø for å holde arven hans i hevd.


Møt Mayfire fra Fredrikstad

(24.11.25) Låtmaterialet er variert, med et heftig rikt lydbilde og live blir det enda større. Enda råere.