Stian Carstensen. Foto: Petter Aagaard Stian Carstensen. oto: Petter Aagaard Dirty Loops. Foto: Petter Aagaard Dirty Loops. Foto: Petter Aagaard Dirty Loops. Foto: Petter Aagaard Louise Cole. Foto: Petter Aagaard Louise Cole. Foto: Petter Aagaard Louise Cole. Foto: Petter Aagaard

JAZZFEST: Kveldens vrangforestilling er avlyst!

(Trondheim/PULS): Jazzfest i Trondheim slo virkelig på stortrommen i 2023, med artister og musikere som traff folk i absolutt alle aldre. Undertegnede er 44 år, og på åpningskonserten med Stian Carstensen var jeg den yngste i salen, på Dirty Loops var de aller fleste på min alder, men på Louis Cole derimot, var jeg definitivt eldst. Men hva traff meg mest? Svaret vil nok overraske de fleste ...


/ / 10-12.05.23


STIAN CARSTENSEN (10. mai)
Lederen av bl.a. Farmers Market fikk æren av å åpne hele jazzfestivalen sammen med Trondheim Symfoniorkester (TSO) i Olavshallen - og som de fleste i bransjen vet, Mr. Carstensen har spist en del bipolarbrød til frokost de siste årene, noe som han gledelig (og modig) delte med publikum i sine 10-minutter lange historier mellom hver låt, til alles store fornøyelse. Er det noe de fleste nå vet, så er det at Stian Carstensen er fantastisk morsom!

Låter som var inspirert av engelsk og tysk krim sto på menyen, den obligatoriske trekkspillevisen var på plass, truede taktarter fra Bulgaria (av folk som er glad i oddetall) fintet ut orkesteret av og til. En utrolig vittig Laila Bertheussen-musikal fikk til og med de mest kristne i salen til å bryte ut i latter, og det var så klart flere rørende låter fra hans siste album «Musical Sanatorium».

Som han så vittig sa: «Kveldens vrangforestilling er avlyst!» - mens han byttet mellom sekkepipe, fløyte, trekkspill, gitar og pedal steel. Han improviserte til og med over «God Save The King», som en slags hyllest til Charles. Det må sies at TSO virkelig fikk kjørt seg denne kvelden, ikke minst med de rare, bulgarske taktartene som de garantert aldri har vært borti før. Og det faktum at det kom noen musikalske misforståelser her og der var egentlig bare sjarmerende.

Dette gjorde bare Stian Carstensen til en gammel NTNU-elev som har «bikket over» og blitt kunstner. Han er nå noe mer enn musikk. Han er skitten. Upolert. Dette er mer sjel enn musikk. Mannen formidler følelser. Han har kommet på et så høyt nivå at han er helt fri. Han er virkelig en kunstnersjel som vi skal være takknemlig for at vi har her i livet.

DIRTY LOOPS (11. mai)

Denne svenske trioen (for anledningen en kvartett) er selve begrepet på moderne flinkismusikk. Noen vil kanskje gå så langt som til å kalle det ekstremsport, fordi dette eksplosive, hypermusikalske godstoget stopper ikke på noen stasjoner. Dette er et band som aldri ville ha kommet seg ut av Sverige, hadde det ikke vært for YouTube-generasjonen som har trykket dem til sitt bryst. Disse gutta gjør nemlig kvasi-nytolkninger av kjente pop-hits ala Lady Gaga's «Let’s Dance», Justin Biebers «Baby» og Britney Spears' «Cirkus». All fokus er på jazz-chords, funky beats og masse, masse slapping; undertegnede kunne høre flere i salen som hylte «Slap the BASS!!!»

Storsalen i Olavshallen er så klart ikke den rette konsertarenaen for et slikt energisk band, fordi det er helt umulig å ikke røre på rockefoten. Faktisk var det flere runder hvor absolutt alle (bortsett fra èn person) danset - og det ble noget trangt, for å si det mildt. Hvis det i det hele tatt er noe å trekke ned på, så var det at bandet selv sto utrolig stille, noe som ikke passet til musikken.

Når det er sagt, de over 50 personene jeg snakket med etter konserten var oversvett av glede, og jeg har aldri sett en så lang kø utenfør t-shirt merchandise-boden til et band før, hvor 2 medlemmer i bandet skrev autografer og tok selfier. Hyggelige svensker der altså, i verdensklasse. Deres framtid ser usedvaling lys ut.

LOUIS COLE (12. mai)

Hvis Dirty Loops er et resultat av YouTube-generasjonen, så er defintivt Louis Cole laget for TikTok (!) Altså, mye mer snevert, ekstremt eksperimentelt og pur galskap innenfor en jazz/funk-ramme. Jeg sier det igjen: Stor applaus til Jazzfest som har klart å booke den største artisten i underground-bransjen til årets festival. Mr. Cole er nemlig en musikernes musiker. En artist absolutt alle musikere prater om backstage, mens de viser fram hans bissare musikkvideoer på telefonene sine, med dårlig lyd. «Dårlig lyd», er kanskje nøkkelordet her. Denne musikken har nemlig en punk-attitude, fordi dette er musikk som ikke er spilt inn i studio, men i stua.

Han dro kanskje strikken litt for langt i Trondheim på den nye livescenen Havet, da han hadde med seg en pianist og en bassist - som han ærlig sa - at han hadde møtt to dager tidligere i et øvingslokale i Trondheim.

Dessverre ramlet konserten flere ganger rett og slett ramlet sammen, med misforståelser på modulasjoner, diverse rytmekræsj og en alt for uengasjert frontmann, som når han virkelig fikk fot på låter som «I'm Tight» og «Failing In A Cool Way» avsluttet dem alt for tidlig. Akkurat da folk begynte å få fot. Det ble ikke en gang noe ekstranummer.

Undertegnede har sett Mr. Cole 3 ganger før, så jeg vet at han kan mer. Det var bare kanskje ikke hans dag. Men når det er sagt; han er fortsatt en av de mest spennende artister der ute. Men litt mer engasjement neste gang.

Jazzfest i Trondheim gir oss økt livskvalitet, fordi som en klok person en gang sa: Jazz er demokrati. Jazz er kanskje viktigere enn noen gang, og da er det utrolig gøy for undertegnede å se at folk i absolutt alle aldre koste seg på den samme festivalen. Dét kan man ikke si om mange andre festivaler der ute.

Stian Carstensen var den største opplevelsen, så de gamle er nok fortsatt eldst. I en knall festival!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.


Buicken må holdes på veien!

(28.04.22) Det ryktes det at Buicken nå rygges inn i garasjen for godt. Det må ikke skje.


En sirkel is – en titusenmeter tilegnet Norges Skøyteforbund 1893 - 1993

(06.04.22)


The Complete Stian Carstensen?

(14.11.21) Noen ganger blir man som musikkanmelder så overvelda at det er vanskelig å få sagt noe fornuftig.


Stian Carstensen og en italiener kalt Mike Patton

(10.08.21) Han har gjort mange sprell i musikken. Nå tyder det meste på at Stian Carstensen har noe VIRKELIG eksepsjonelt på gang.


Stian Carstensen i helt nytt landskap

(06.06.21) Melodramatisk. Storslått. Det er liksom ikke måte på hva Stian Carstensen får til i løpet av snaue sju minutter.


Funkens fanebærere

(02.03.20) (Fredrikstad/PULS): Søndag gjestet bandet og YouTube-fenomenet Dirty Loops Båthuset. De spilte så funky at jeg vil tro himmelsjefen selv svingte litt på hoftene.


Frode Alnæs - Arild Andersen - Stian Carstensen: Julegløggen

(15.12.03) For fem år siden kom herrene Frode Alnæs, Arild Andersen og Stian Carstensen ut med sitt første fellesprosjekt: "Sommerbrisen". Det besto av mer eller mindre kjente svisker som "Hovedøen" og "Vi skal ikkje sova bort sumarnatta" - i høyst originale tolkninger. Derfor var det sjølsagt bare et spørsmål om tid før de tre skulle følge opp med en liknende hyllest til jula - og nå foreligger endelig "Julegløggen" med minst like originale og morsomme tolkninger av våre kjente og kjære julesanger.


Diverse artister: Orient-Express

(01.10.01) Det snakkes fra tid til annen om musikalske reiser. Mer bokstavelig enn i dette tilfellet blir det vel vanskelig å oppleve ei slik reise. Vi får nemlig være med på den historiske jomfruturen med Orient-Expressen fra Paris til Konstantinopel i juni 1905 - i toner og med toglyder - og snakk som kulisser! Når så vår egen Stian Carstensen er med som en av de aller mest sentrale reiselederne, er det åpenbart at det er en spennende utflukt vi blir invitert med på.


Farmers Market: Stian Carstensen

(23.05.00) Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva plateselskapet har ønsket å kalle denne cd-en med Farmers Market. Navnet til Stian Carstensen preger, i tillegg til bandnavnet, på alle vis både omslag og cd og vi lar det også være slik. Unikumet Stian Carstensen har nemlig vært, er og kommer til å forbli et meget sentralt element i dette bandet som fortsatt har et musikalsk språk totalt ulikt alt annet på denne jord.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.


Kraftwerk live - mer enn nostalgi

(25.11.25) Et passe fornøyelig gjensyn og gjenhør med de tyske elektronika-pionerene i Kraftwerk. Det enkle multimedie-aspektet tok oss tilbake til en smått forgangen estetikk og tid, og spilte en sentral rolle for at dette ble en severdig forestilling. Naivt og retro-futuristisk. Tidsreisen inneholdt selvfølgelig også en endeløs rekke hits.


Jimmy Cliff (1944-2025)

(24.11.25) Han var en bauta i utviklinga av regga-musikken. Og mye mer. Jimmy Cliff er død.


Stilig feiring av Prøysenprisen

(24.11.25) ‘n Alf døde i 1970. 55 år seinere står visekunstnere i kø for å holde arven hans i hevd.


Møt Mayfire fra Fredrikstad

(24.11.25) Låtmaterialet er variert, med et heftig rikt lydbilde og live blir det enda større. Enda råere.