Ein framifrå verdsmann frå Årdal i Sogn

I «Posen i gangen» synger Ketil Thorbjørnsen om å finne både gull og gråstein. På plate er det mest gull å finne.


Dette er Verdsmannen Thorbjørnsens femte album. Bandet debuterte i studio så tidlig som i 2015. For det meste har sangeren og låtskriveren Ketil Thorbjørnsen og hans band forblitt et lokalt fenomen i dalstroka nordvestpå. Men vi kom faktisk tilfeldigvis over dette bandet, av alle steder på en heller lukka okkultfestival i Østerrike i 2022!

Om det ikke var for dialekten Thorbjørnsen er stolt tilhenger av å bruke, kunne du trodd dette var et nytt utspill fra Erlend Ropstad. Stolt dialektbruker også han, men det er en viss språklig avstand mellom Vennesla i Agder og Årdal i Sogn og Fjordane.

Tittelkuttet er majestetisk, tung rock. På ingen måte metal, bare skikkelig rock av det harde slaget. Tungt, som når DumDum Boys er i sitt tyngste hjørne. Tekstforfatteren Thorbjørnsen er her i det optimistiske hjørnet, men mest er han hva jeg vil kalle en refsende tviler.

Sangeren Thorbjørnsen har usedvanlig god diksjon; det er alltid like enkelt å forstå hva han har på hjertet – og det er ikke lite. Smak på titlene – «Alkislåt», «Nedgangstid», «Dødsvals». Som vokalist har han tidvis mye til felles med Trond Ingebretsen i Bjølsen Valsemølle, en mann han også deler synet på et fritt Palestina med.

Hans viktigste støttespillere i studio er Øyvind Aga (trommer), Ørjan Lindborg (bass) og Tore Norvik (piano). Innleid gjest på «Nedgangstid», en slags blytung talking blues - Karl Seglem (saksofon). Og her har låtskriveren lagt fra seg enhver form for optimistisk syn på tingenes tilstand. Tvert imot – alt ser ut til å gå til helvete. Nedgangstid i 50 år, verdsmenn – vi tar det vi får – det kan bli tungt!

I det hele tatt – velspilt, velkomponert, velarrangert. Verdsmannen Thorbjørnsen fortjener et nasjonalt gjennombrudd.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vær vitne til Verdsmannen Thorbjørnsen

(06.09.22) Jeg oppdaget Thorbjørnsen først i sommer, i Østerrike på en obskur okkult-festival. Jeg hadde aldri hørt om fyren før, men han greide å fenge meg omtrent umiddelbart. Siden har jeg forsøkt å sette meg inn i hele katalogen hans, fordi jeg følte det var nødvendig for å skrive denne omtalen.


Verdsmannen Thorbjørnsen - hvilken overraskelse!

(21.06.22) Denne sommeren er jeg ute og reiser med en kassegitar. Jeg later som jeg er en gal katt med hatt og spiller live på tilfeldige steder. Parkeringsplasser, skoger, fjell og andre steder. Uten en plan eller forvarsel bare dukker jeg opp hvor som helst, når som helst. Jeg kaller det en slags kontrollert midtlivskrise der jeg bare har det gøy. Som så ofte når skjebnen får styre, dukker det opp noe uventet: Thorbjørnsen – sogning og verdensmann – på en lukket okkultfestival i Østerrike.


Cyan Kicks rocker!

(19.12.25) Ti låter på tjueni minutter – det greier du kaste bort på et nytt band som absolutt rocker!


Slomosa - stadig bedre og strammere

(19.12.25) Slomosa kronet et eventyrlig år for et lite stonerockband fra Bergen foran et utsolgt Rockefeller med stødig primal blues-derivert rock der melodiske mellomspill skapte karakter.


Daniela Reyes – helt i toppen av treet?

(18.12.25) Tenk at vi når dette året er i ferd med å gå over historien var nær ved å hoppe over Daniela Reyes!


I en klasse for seg - Paradise Lost

(17.12.25) Mange band har blitt inspirert av Paradise Lost, men det er ingen som er i nærheten.


Behøver Åge Aleksandersens tekster å tolkes?

(16.12.25) Hvor lurt er det å snakke om egne sanger og tekster? Tolke dem? Og hvor lurt er det å samle sangskriverens tanker om sine egne tekster mellom to permer? Åge Aleksandersen og Levi Henriksen bedriver risikosport.


For noen stjerner de er, Valkyrien Allstars!

(15.12.25) Det må være morsomt å kunne si at man spiller i et band som ikke låter som noe annet band i hele verden.