Taylor Swift får deg til å tro på kjærligheten

Hun gir oss et album som danser bort alt mørke. En av årets store utgivelser.


Taylor Swift har alltid vært kjent for å omgjøre hjertesorg til hits, men på sitt tolvte studioalbum "The Life of a Showgirl" møter vi en artist som stråler av glede. Etter den tunge og selvransakende "The Tortured Poets Department" er dette en radikal vending. Et album fylt med lys, lek og uimotståelig pop-energi.

Albumet åpner med "The Fate of Ophelia", en tittel som kunne varslet tragedie, men som i stedet blir en feiring av å ta kontroll over sitt eget narrativ. Herfra og ut blir tonen klar. Dette er et album som danser bort alt mørke. Samarbeidet med Max Martin og Shellback (deres første hele prosjekt sammen siden "Reputation") gir platen et skinnende, men samtidig minimalistisk uttrykk. Produksjonen er luftig, rytmene smitter, og melodiene sitter umiddelbart.

Selvfølgelig finnes det Swift-signaturer underveis, slik som små stikk til gamle rivaler i "Father Figure" og "Actually Romantic", men i stedet for bitterhet er de pakket inn i solfylt ironi. Balladen "Ruin the Friendship" er kanskje albumets mest rørende øyeblikk. Et råd om å ta sjanser før det er for sent, mens låter som "Opalite" og "Wood" viser Swift på sitt mest lekne og sensuelle.

"The Life of a Showgirl" er ikke ment som et dypdykk i eksistensiell smerte, men som en feiring av kjærlighet, frihet og livsglede. Det er både et musikalsk triumftog og en bekreftelse på at Swift fortsatt er popens mest selvsikre historieforteller.

Dette er rett og slett en av årets store utgivelser, et album som får deg til å tro på kjærligheten igjen.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Taylor Swift i rosa bokform

(15.10.24) En lett tilgjengelig inngang til verdens største popstjerne anno 2024.


Er Taylor Swift større enn The Beatles?

(06.05.24) Mange vil nok mene dette er et sinnssykt spørsmål. Men når det stadig vekk stilles i statskanalen – vel, her er svaret.


Taylor Swift – dama som gjør alt riktig, hele tida

(31.10.22) Det spiller ingen rolle hvor hun velger å befinne seg i det musikalske landskapet. Fra å være rein pop-dronning, gikk hun americana for et par år siden – før hun spilte inn et helt album med sine egne sanger en gang til. Poenget er at hun gjør alt riktig. Hele tida.


Taylor Swift – i egen klasse

(25.07.20) Så er vel de fleste Grammyprisene i kategorien pop allerede utdelt?


Finsk metalfest på Rockefeller

(10.11.25) «Herregud så rått og for ei stemme og solbrillene var jævlig kule, men faen som hu sang og stemninga i salen var helt elektrisk og jeg er så glad vi fikk sett dem live og neste gang bør de spille på ei større scene» - kompisgjengen som gikk bak meg var smått fornøyd med konserten.


Imponerende dansk (!) progmetall!

(09.11.25) Defecto er solid, klassisk progmetall. Ei skive som du vil høre igjen og igjen, for det dukker opp nye detaljer ved hver gjennomlytting.


Husker du Baba Nation? Red & Dali

(07.11.25) Erik Røe synger sjelfullt og eksperimentelt i hyperrom. Offbeat, sjelfull tolkning av R&B og funk.


Battle Beast - Finland og heavy metal, ass

(06.11.25) Heavy metal som det skal spelles. Dyktig band, fantastisk vokal, tøffe låter og musikk man blir glad av å høre på og som gir litt ekstra energi i støvlene.


Granlunds Blues - dødsbra

(05.11.25) Blues? Ja, her er mye blues – og det kan ikke sies for ofte hvor mye man kan få til med bare tre akkorder. Men rein blues er det ikke – og først og fremst: Her går det noe inn i helvete sakte for seg.


Endelig, Steffen Hissingby!

(04.11.25) Steffen Hissingby, 35 år fra Råde, gjør nå sitt etterlengtede debutalbum etter å ha vært en kjent sangstemme i det norske musikklivet i over 15 år. Nå har han endelig funnet sin egen lyd, som viser seg å være en kraftfull, ærlig og poetisk stemme som balanserer det personlige med det universelle.