En blytung Cezinando

Cezinando følger opp perlen «Sprengkulde» fra 2023 med ... noe helt annet.


Aller først: Det kan kanskje virke noe underlig at en som stort sett har hørt på (og anmeldt) rock og metal i alle år skal gyve løs på Cez, men med ei datter som er blodfan, har Cezinando sneket seg sakte, men sikkert inn i hverdagen min også de siste par årene.

«Sprengkulde» var sågar høyt oppe på mine Spotify-lister for 2024. Jeg kom altså seint, men godt til Cezinando-festen. Men hva nå? Nytt album, nye muligheter til å utforske nye horisonter.

Cezinando anno 2025 går sin helt egen vei. Blytunge beats, mer rap og hiphop, blottet for smekre, mollstemte ballader med piano og strykere.

Først og fremst er albumet sjukt utfordrende, sært, tidvis kaotisk, og svært ekstravagant. Nettopp derfor blir det aldri kjedelig. Men belønningen lar vente på seg, for det er overhodet ingenting på «Sinekyre 3» som kan sies å være umiddelbart eller lett tilgjengelig.

Ok, kanskje 80-tallsaktige «Valentines», skivas mest strukturerte låt. Men ellers er det lag på lag med beats, samplinger og diverse fiksfakserier som preger det hele. Noen ganger funker det, som på «??», «Spor 6» og «Edvard Grieg (Remix)».

Avslutningslåta «Hviskninger» er også en ganske straight og nedstrippa sak.

Helhetsinntrykket er likevel noe blandet. Men «Sinekyre 3» er en musikalsk labyrint som det er vanskelig å finne veien ut av, og jo lenger du er stuck i den, desto bedre sitter det. Men det må være lov å savne den mer poppa og melodiøse Cezinando.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Sirkus Cezinando tilbake i byen

(13.08.24) Onsdag kveld var Øya delt i to. Den ene «godt voksne»-delen, fikk med seg Pulp oppe ved den store Amfiscenen, mens «den yngre»-delen, rundt 7000 av dem, var presset sammen i et fullstappet telt i Teltet-scenen – som også ga ly for øsende, pøsende regn.


Cezinando i fritt svev

(21.02.20) Han er i ferd med å bli det største pop-navnet i Norge, i hvert fall på maskulin side. Men han er faktisk der oppe – sammen med Sigrid, Astrid S og Aurora.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!