Jan Eggum i kjent stil – til 3x20

Dette er så eggumsk som overhodet mulig. Jeg hadde nær sagt – nå er det på ‘an igjen.


Han har litt av et band i ryggen. Anders Engen (trommer), Bugge Wesseltoft (tangenter), Audun Erlien (bass), Bendik Hofseth (saksofon), Nils Petter Molvær (trompet). Gitararbeidet styrer han sjøl; Eggum er en eminent gitarist.

Likevel er dette et veldig» nedpå»-album. Med få unntak framføres musikken til akkompagnement av ett eller tre instrument, som oftest Eggum + keyboards eller gitar + bass. Less is more.

Jeg har nok hørt Nils Petter Molvær i mer kreative roller, men samhandlinga med vokalisten i «Ønsk meg godt» er forbilledlig. Og som Eggum’en synger! På sine eldre dager, viser han seg i stand til å presse stemmen som en annen Ole Paus!

Gå til «Du skinner helt av deg sjøl» - et av de få øyeblikkene der hele bandet er i sving - og du forstår hva jeg mener.

Lyrisk? Som pop-poet er Jan Eggum i en klasse for seg sjøl. Det funker like fint, enten han tar utgangspunkt i det personlige pronomenet «han», «hon», «de», «eg» eller «vi».

Her er mye personlig melankoli, men i «De eier alt» glefser han mot de superrike – og i dens haleheng. Glefser er forresten feil uttrykk; la oss si han på høflig vis napper i de hvite dukene. Elegantieren Jan Eggum.

Det varsles at det kommer ei note- og gitarakkord-bok som skal «forklare» disse 11 sangene. Det er i så fall helt på sin plass, for her må de som tør å prøve seg øve – og øve og øve. Her vrimler det av maj7, pluss og minus og allskens tellekant-akkorder. Burt Bacharach ville elska denne plata.

Ikke misforstå; disse sangene er ikke «vanskelige» for deg og meg som lytter. Poenget er at Jan Eggum er blant de svært få som evner å gjøre det kompliserte lett tilgjengelig.

Det er en fryd å være observatør til «Observatør».


Del på Facebook | Del på Bluesky

Jan Eggum i eventyrlige omgivelser på Herfra Gård

(24.06.26) Det finnes konserter man gleder seg til, og så finnes det konserter som overrasker og setter seg fast i minnet lenge etter at siste tone har klinget ut. Slik var opplevelsen da Jan Eggum gjestet Herfra Gård på Sokna under Sankthans-feiringen 23. juni.


Jan Eggum fyller 70 – til 20 i stil

(14.11.21) Her er så mye fint. Pensjonisten Jan Eggum blomstrer.


Eggum de Luxe

(21.12.11) Døden er en dårlig deal? Vi får håpe han har mange år igjen. Jan Eggum har reist en bauta over seg sjøl.


Hvorfor, Jan Eggum?

(14.11.06) Via Dagbladet gir Jan Eggum til kjenne et ønske om å gjøre Melodi Grand Prix stuerein. "Sett låten i sentrum igjen." Men hva er vitsen med å hjelpe et sjøldøende kadaver på beina?


Jan Eggum: Deilig

(30.09.99) Du oppdager det ikke med en gang - man hører uvegerlig med andre ører når man hører norsktekstlig musikk – men faktum er at innledninga på Jan Eggums nye plate er som snytt ut av nesa på Phil Collins (noen i plateselskapet tror åpenbart det er Sting, men de er på feil jorde). Altså: Jan Eggum er på pop-bag’en.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!