Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner

Resjemheia - graut vi liker

Kan boka til Stephen Hawking bli til et trommesett?


Resjemheia / Galleri Schaeffersgate 5 / 08.11.23


Når Mark inviterer til intimkonsert i galleriet sitt, da prioriterer jeg å komme. Der så jeg et fantastisk sett med Hackedepicciotto for litt over et år siden og Mark Steiner og Ingunn Holmen i januar i år (og har du ikke hørt Black Hole på lenge oppfordres du herved til å sette den på). Kvalitet og klasse!

Arne Svalastog skulle ha vernissage for “Skogens uro” (som er en fantastisk vakker utstilling som du bør få med deg) og da var det naturlig at han inviterte sitt favorittband. “Hvor mange artister er så heldige at de får ha favorittbandet sitt på utstillingen sin, lzm!”

Og jeg har full forståelse for at han digger Resjemheia. “Vi spiller slåttemusikk og egenkomponerte toner i ein skikkelig graut” - og slik graut liker vi. Det har blitt overraskende mye folkemusikkfusion på meg den siste tiden. Jeg sitter og lytter på soloskiva til Eir fra Ævestaden (anmeldelse kommer veldig straks, og du bør absolutt komme deg på sleppefesten på John Dee neste onsdag!) som er folkemusikkpopfusion.

Resjemheia er noe helt annet. Man tager ei hardingfele i de ytterst kompetente hendene til bøhering, spellmann og hardingfelemaker Ottar Kåsa, Kenneth Kapstad får sleppe løs på “trommer” og Mattis Kleppen trakterer bass.

Når jeg skriver “trommer” er det fordi trommesettet i dag var lettere improvisert. Underlig at jeg i går så snutten der Sheldon fylleringer Stephen Hawking, i dag ble han brukt som tromme og funka veldig bra til det. Eller, boka til Hawking funka bra som det.

Musikken til Resjemheia har blitt beskrevet som “en særegen blanding av folkemusikk fra Telemark, blues fra Mali og Mississippi. Ørkenblues” - og det er ikke helt feil. Tvert I mot er Resjemheia akkurat så kult som det høres ut som, så om du har muligheten til å se dem live – gjør det!!!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Resjemheia - ikke akkurat felegnikk

(30.12.25) Jeg kommer garantert til å si til noen av de må lytte til Hesjemreia. Til både band og de det måtte gjelde, beklager jeg på forhånd. Dette går heller under «kjært barn har mange navn» enn at jeg ikke liker Resjemheia.


Espen Berg briljerer i sin pianotrio

(27.06.26) Hvor forskjellig kan musikken bli, når utgangspunktet er piano, bass og trommer?


Raga til vi dør

(26.06.26) Raga Rockers funker med Ivar Eidem som vokalist.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!