Resjemheia - ikke akkurat felegnikk

Jeg kommer garantert til å si til noen av de må lytte til Hesjemreia. Til både band og de det måtte gjelde, beklager jeg på forhånd. Dette går heller under «kjært barn har mange navn» enn at jeg ikke liker Resjemheia.


«Uhuru» betyr frihet på Swahili. Resjemheias holdning til folkemusikk inkluderer mye frihet. De følger sikkert noen grunnleggende regler, men gjør litt som det passer dem. Jeg skal verken be- eller avkrefte at ei Stephen Hawking-bok brukes som trommesett her. At Kenneth Kapstad kan spille trommer på de underligste ting bør ikke overraske noen, og sammen med Ottar Kåsa (hardangerfele) og Mattis Kleppen på bass skaper de noe rimelig unikt.

To år har gått siden jeg så (og hørte) ResjemheiaGalleri Schaeffersgate 5, og i dag kom det en liten melding fra fotograf-Arne. «Dere har ikke anmeldt Uhuru enda?» - Nei, svarer jeg, det har vi ikke for den har jeg ikke fått før nå - som jo er sant. Jeg får ikke med meg alle nye norske skiver, men denne er like viktig og kul som «Reinkalvria» - så da får jeg hive meg rundt.

Om du (som meg) ikke nødvendigvis liker folkemusikk fordi det blir for mye felegnikk, kan du likevel ganske trygt teste ut denne varianten. Jeg vil ikke kalle tonene Kåsa skaper for «gnikk», til det låter det alt for flott.

Låtliste: The Compound Tree // You Better Run/Hill Country // Rammeslatt // Gorrlaus Springar // Kanon // Rake Vegen Over Heia // Den 4. Gorrlausen // Skuldalsbrurae Pa Gamalt // Uhuru // Utgang


Del på Facebook | Del på Bluesky

Resjemheia - graut vi liker

(09.11.23) Kan boka til Stephen Hawking bli til et trommesett?


Espen Berg briljerer i sin pianotrio

(27.06.26) Hvor forskjellig kan musikken bli, når utgangspunktet er piano, bass og trommer?


Raga til vi dør

(26.06.26) Raga Rockers funker med Ivar Eidem som vokalist.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!