Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner

Bass og bandoneon - trenger ikke mer

På vei til Cosmpolite diskuteres det alltid hva vi faktisk skal se. - Andersen er visst bassist, men jeg aner ikke hvem italieneren er, sier jeg. Jazzkompisen er usikker på hva noen av dem spiller (selv om jeg tror det var han som foreslo at vi skulle hit). Vi hører på de siste prosjektene til Andersen – han ga ut to? tre? skiver i fjor?


Arild Andersen, Daniele di Bonaventura / Cosmopolite / 23.04.23


En mann med stor arbeidskapasitet, det er helt klart. Vi har jo hørt om Arild Andersen, han er tross alt i eliten av norske jazzmusikere. Han har spilt med fantastiske musikere vi har sett live, som Nils Petter Molvær og Jon Balke. I tillegg omfatter samarbeids- og utgivelseslisten hans omtrent det som kan krype og gå av store norske og internasjonale jazzmusikere. Daniele di Bonaventura er en internasjonalt anerkjent bandoneonist som også har en lang merittliste, både med norske, italienske og andre internasjonale artister.

Om du (som vi) lurte på hva slags trekkspill han spiller (vi har så deilige diskusjoner på vei hjem!), er det faktisk ikke trekkspill - men noe helt annet. Nerd alert! Jeg har lest meg litt opp og det er en bandoneon (et?). Den og trekkspill er i samme instrumentfamilie (belginstrumenter). Men der et trekkspill henger i stropper over skuldrene og holdes mellom henda, støttes en bandoneon gjerne på knærne og de eneste “stroppene” er de som holder henda fast på knappene. Den har altså knapper (ikke tangenter) på begge sider og er “mer kvadratisk-ish”, og er visstnok mest populært i Argentina og Uruguay. Et typisk tangoinstrument.

Siden det ikke er trekkspill skal jeg ikke dra noen sammenligninger. Det hadde uansett vært forskjeller, for makan til vakre toner han lagde! Det var helt magisk! - Det er helt fantastisk hvordan to så lavmælte instrumenter kan gi så gigantiske lydbilder, sa jeg på vei hjem. Jazzkompisen er enig. Krapplakka fløyelsgardiner og "Flåklypa Grand Prix" (ikke kjørescenene, da) mente han. Krapplakka er for øvrig dagens nyord fra musicalkompisen.

Jeg havna ikke på "Flåklypa". Derimot så jeg Audrey Hepburn ("Breakfast at Tiffany's") på en fortauskafé på en perfekt vårdag i Milano. Eller Torino. På et litt vaklevorent bord står en kopp med glovarm espresso, solen har akkurat kommet opp over horisonten og disen begynner å lette. Audrey sitter der med sitt uendelig lange sigarettmunnstykke og solbriller som dekker halve ansiktet. Jeg skal la din fantasi fortsette den fortellingen.

Et annet stykke var perfekt til en sort-hvitt film av Fellini, med italiensk sjalusidrama av det mest glorete og skingrende slaget, purunge Gina Lollobrigida og Sophia Loren. Det er sjelden jeg får så gigantiske bilder i hodet til hver eneste tone som kommer fra scenen. Dette var virkelig fantastisk! Musikken lager de både hver for seg og sammen, og det var morsomt å høre forskjellene. En hyllest til Grieg ble det også. Passende musikk til dølahingsteslepp i Sikkilsdalen.

Andersen ba di Bonaventura si noen ord. “I'm sorry, I don't speak English and I don't speak Norway and I don't speak Italian but I have a bag of cd from shop because no one buys, eez very heavy, hope eez less heavy tomorrow!”. Det ble ikke noe kjøp på oss i dag. Så vidt jeg forsto møttes disse to for fem-seks år siden og har spilt litt sammen siden da, med litt pause i et par år naturlig nok, men nå har de vært i studio og det kommer skive snart.

Og den gleder jeg meg til. Særlig sistelåta de spilte i kveld. Den var fantastisk! Skulle gjerne gitt dere setliste og tittel på sistelåta for FYTTIKATTADENVARSÅBRA - men setlister på jazzkonserter har jeg skjønt at er hønsetenner. Så da håper jeg at Arild Andersen kan sende låtnavnet på epost til navnebror arild@puls.no, for den må jeg høre igjen.

Jazzkompisen og jeg var enig i at det ikke var så mye arktisk over musikken – med unntak av Flåklypa-bildene – men kanskje det er fordi vi er på vei ut av en evig lang vinter og lukten av espressoen på solvarmt bord frister mer enn noensinne? Varme og glede og sol, iblandet litt tradisjonelt, mye lyd mellom lydene, og stillheten spilte en vel så viktig rolle som de to instrumentene. I tillegg var det mikroskopiske lyder fra de to på scenen som bare underbygget det rause i musikken deres. De bittesmå detaljene som løftet alt fra magisk til monumentalt. Kontrabass og bandoneon, trenger ikke mer enn det.

Andersen takket italiensk kulturinstitutt for at de støttet denne miniturneen og di Bonaventura håpet han snart kunne komme tilbake. Vi takker og håper også, for dette var virkelig en aften av de sjeldne!

Og se så, om vi ikke får umiddelbar respons. Her har du Arild Andersen i e-post:

Hei Arild
Siri B ber meg i sin omtale av konserten i går om å sende deg en setliste... Så her er den

Marias sang. AA
Canto. DB
LÚltimo Addio. DB
Sheen. AA
The Root AA
Trodbrura AA
Lucia AA
Backé AA
Saturday AA
Preludio d´dinverno. DB


Ekstra
Dreamhorse. AA

Hilsen Arild


Del på Facebook | Del på Bluesky

Arild Andersen og Kongsberg Jazzfestival

(25.03.21) Vår melding om at Arild Andersen velger å spille på Kongsberg Jazzfestival i år har vakt reaksjoner i jazzmiljøet. Her kommer en oppklaring.


Arild Andersen spiller på Kongsberg

(24.03.21) Arild Andersen tar sjansen, når han nå legger seg ut med store deler av det norske jazzmiljøet. Han har takka ja – og stiller på scenen under Kongsberg Jazzfestival 9. juli.


Rønsen møter: Arild Andersen

(15.07.20) Redaktøren i PULS er også redaktør for Fireflate - festivalavisa under Moldejazz. Hver dag møter han en av festivalens profiler til et video-intervju. Vi starter med Arild Andersen, som mener han har stått på scenen i Molde 50 ganger!


Arild Andersen i storform i Molde

(15.07.20) I fysisk forstand var det helt sikkert minst to meter mellom musikantene i Arild Andersen Group under åpningskonserten i Bjørnsonhuset mansdag kveld. Men i melodisk forstand var det den heteste omfavnelse.


All that jazz

(08.04.18) Det har aldri vært lagd så mye god musikk som i vår tid. Dette gjelder i aller høyeste grad jazzmusikken.


Den store mannen og bassen

(20.07.05) (Molde/PULS): Arild Andersen har ei fartstid og et musikalsk livsløp bak seg som lett kunne fått han til å ta det med ro både nå og i åra som kommer. Heldigvis er ikke Andersen slik skrudd sammen og solokonserten han ga oss som en del av Artist in Residence-oppdraget var av typen som kommer til å gå over i historia.


Arild Andersen Group: Electra

(07.04.05) Arild Andersen runder 60 i løpet av året, men har aldri vært mer kreativ. En av de fire store i norsk jazz, som har vært med å sette standarden for det som har kommet seinere, topper året med å være såkalt "Artist In Residence" under Moldejazz. Der vil publikum bl.a. få høre Andersens hyllest til Sofokles' kvinneskikkelse Electra og du verden som som publikum kan begynne å glede seg.


Carlo Crameri/Arild Andersen/Marc Halbheer/Paolo Vinaccia: Line Square

(21.01.05) Er du blant de som sliter litt med å ha den fulle og hele oversikten når det gjelder moderne sveitsisk jazz? Da kan dette møtet med to sentrale representanter fra alpelandet sammen med våre egne Arild Andersen og Paolo Vinaccia være et fint sted å starte oppdateringa.


Arild Andersen åpner Moldejazz '05

(09.12.04) Arild Andersen Group åpner Moldejazz 2005 med det nye prosjektet ”Electra”.


Andersen/Tsabropoulos/Marshall: The Triangle

(02.03.04) Så er endelig den smakfulle trioen med Arild Andersen, den greske pianisten Vassilis Tsabropoulos og den engelske trommeslageren John Marshall tilbake igjen. Dette er tre meget gode musikanter fra tre forskjellige steder - både geografisk og musikalsk - som har funnet sammen i en treenighet som byr på uante doser med skjønnhet og varme.


Carsten Dahl - Arild Andersen - Patrice Heral: Moon Water

(06.02.04) Det dansk-norsk-franske samarbeidet mellom pianisten Carsten Dahl, bassisten Arild Andersen og trommeslageren Patrice Heral er noe av det mest spennende og lyriske som finnes i jazzverdenen om dagen. Nå er trioen på en 14 dagers Norgesturné og for alle som har lyst å forberede seg godt eller skaffe seg et varig minne, anbefales "Moon Water" på det varmeste.


Arild Andersen: Selected Recordings

(22.01.04) Del to av ECMs "storverk" ":rarum" har sett dagens lys. Etter at selskapet presenterte åtte av sine mest sentrale musikanter for to år siden med hver sin CD, så følger de nå opp med ett dusin nye hyllester. Jan Garbarek og Terje Rypdal var med i det første sleppet, og norske musikanter befester sin sentrale posisjon i det tyske storselskapet: Denne gangen er Arild Andersen og Jon Christensen plukka fram.


Frode Alnæs - Arild Andersen - Stian Carstensen: Julegløggen

(15.12.03) For fem år siden kom herrene Frode Alnæs, Arild Andersen og Stian Carstensen ut med sitt første fellesprosjekt: "Sommerbrisen". Det besto av mer eller mindre kjente svisker som "Hovedøen" og "Vi skal ikkje sova bort sumarnatta" - i høyst originale tolkninger. Derfor var det sjølsagt bare et spørsmål om tid før de tre skulle følge opp med en liknende hyllest til jula - og nå foreligger endelig "Julegløggen" med minst like originale og morsomme tolkninger av våre kjente og kjære julesanger.


Dahl/Andersen/Heral: The Sign

(12.08.02) Et nytt samarbeid på tvers av landegrensene og generasjonene har oppstått. Den danske pianisten Carsten Dahl, vår egen Arild Andersen på bass og den franske trommeslageren Patrice Heral har slått sine putler sammen. Om det kunne gå galt? Muligens i teorien, men i praksis har dette endt på glitrende vis.


Arild Andersen: Molde Concert

(15.11.00) Arild Andersen har gitt undertegnede mange store opplevelser opp gjennom årene. Det spørs likevel ikke om det som foregikk i Idrettens Hus i Molde den 4. august 1981 kommer aller øverst på lista. Da presenterte Andersen sitt drømmeband og du verden for en fest det blei. For første gang på cd og med fire låter som aldri har vært gitt ut tidligere får vi nå endelig mulighten til å gjenoppleve festen.


Stockhausen/ Andersen/ Héral/ Rypdal: Karta

(07.09.00) "Karta" er ett ord i språket sanskrit som betyr høyere kraft. For den tyske trompeteren og flügelhornisten Markus Stockhausen signaliserer det i dette tilfellet en musikk som i sin totalitet er mye mer enn summen av de enkelte delene. De fire musikantene hadde aldri spilt sammen som kvartett, men på forskjellige vis møtt hverandre i diverse sammenhenger og det musikalske resultatet overraska også de involverte.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.