Arild Andersen: Selected Recordings
Del to av ECMs "storverk" ":rarum" har sett dagens lys. Etter at selskapet presenterte åtte av sine mest sentrale musikanter for to år siden med hver sin CD, så følger de nå opp med ett dusin nye hyllester. Jan Garbarek og Terje Rypdal var med i det første sleppet, og norske musikanter befester sin sentrale posisjon i det tyske storselskapet: Denne gangen er Arild Andersen og Jon Christensen plukka fram.
Det betyr at de "fire store" i norsk instrumentaljazz fra slutten av 60-tallet - og den dag i dag - virkelig blir plassert i det ypperste selskap. Det er liksom ikke bare slik at vi her hjemme tror de tilhører tetsjiktet - de gjør det også sett med fremmedlandske briller, linser eller øyne.
":rarum" er en best of-samling med et helt spesielt tilsnitt. Som alltid så gjennomfører Manfred Eichers selskap - dette er i veldig stor grad en manns verk - det de setter seg fore med et kvalitetsstempel som de fleste andre plateselskap bør misunne dem. Her er det slik at artistene sjøl har plukka ut hvilke låter de ønsker å bli presentert med, layouten på cover og tekst/bildehefte er framifrå, billedmaterialet er originalt og kommer ofte fra private samlinger og - som toppen på kaka - så har artistene sjøl skrevet sine betraktninger rundt låtene og karrierene sine. Tilsammen blir det noe helt annet enn det vi kjenner som tradisjonelle best of-utgivelser.
Arild Andersen har vært en sentral skikkelse innen norsk jazz helt siden han begynte å spille med Roy Hellvin i 1964. Mot slutten av 60-tallet blei den nye kursen staka ut i samarbeidet med Garbarek - et samarbeid som varte fram til 1972. Deretter blei det "skolegang" hos internasjonale storheter som Paul Bley, Stan Getz og Sam Rivers. Fra midten av 70-tallet og helt fram til i dag har Andersen - som nå har nådd den respektable alder av 58 år - leda sine egne band samtidig som han har deltatt i band sammen med andre og her får vi vakre og varierte eksempler på begge deler.
De 13 låtene Andersen har plukka ut er henta fra perioden 1975 til 1999. Disse 24 åra viser hvilken formidabel utvikling Andersen har gjennomgått både som bassist, komponist og bandleder. Ytterpunktene er kvartetten hans fra debuten på ECM under eget navn, "Clouds In My Head", med ungguttene Jon Balke og Pål Thowsen, samt Knut Riisnæs og trioen med den engelske trommeslageren John Marshall og den greske pianisten Vassilis Tsabropoulos fra "Achirana". Mellom dette får vi sjølsagt heftige eksempler på det legendariske Masqualero-bandet med Tore Brunborg og Nils Petter Molvær - og alltid med Jon Christensen. Heftigere gitarspill enn det Frode Alnæs serverer fra sin tid i bandet på låta "Printer" har han neppe levert verken før eller seinere!
Dessuten møter vi Andersen i hans folkemusikalske periode - "Sagn" og "Arv" - og sammen med internasjonale giganter som Bill Frisell, Paul Motian, Ralph Towner, Nana Vasconcelos og Kenny Wheeler.
Arild Andersen har hatt en slags Art Blakey-rolle i norsk jazz. Det vil si at han har funnet fram til og "oppdratt" en rekke unge stortalenter og eksemplene på det står i kø her. Andersens ECM-karriere har vært en lang triumfferd og her foreligger beviset. Det aller mest gledelige med det er likevel Andersens oppsummering til slutt: "I feel I've just started". Det betyr at vi har mye mer å glede oss til.
Del på Facebook | Del på Bluesky