De er nærmest ubeskrivelig flinke, Knut Buen & Sigmund Groven

Langfredag – den stilleste dagen i hele året. Da anbefaler jeg Knut Buen og Sigmund Groven.


For tre år siden anmeldte vi «The Sound Of Telemark i mildt sagt rosende vendinger. Her kommer oppfølgeren, og det er bare å bøye seg i støvet, nok en gang.

«Kjenslevev» er en samling nyskrevne dikt, musikalsk presentert som en blanding av stev og salmer. Alle tekstene er signert Knut Buen, mens de fleste melodiene er skrevet av Sigmund Groven. To hedersmenn i norsk musikkliv; begge er slått til ridder av 1. klasse av den kongelige norske St. Olavs orden. De er begge fremragende utøvere på henholdsvis munnspill (Groven) og fele (Buen).

På «Kjenslevev» har de fått tonefølge av keyboardisten Kjeil Bjerkestrand og vokalistene Aasmund Nordstoga og Anne Gravir Klykken. Resultatet er at dette bandet – ja, jeg kaller dem et band - framstår som tradisjonalister og pionérer, i én og samme mix.

Knut Buen viser seg også som en glimrende oppleser av egne dikt, som oftest med tonefølge. Og se så, om vi ikke oppe i all stillheten får en slags marsj. «Vanvetvisa» er en sang Lars Klevstrand burde ta en titt på om han vil utvide sitt repertoar.

Liksom vi her i landet tar imot keltisk folkemusikk med åpne armer, er jeg sikker på at dette bandet ville få mang en møtelyd på andre sida av Nordsjøen til å folde sine hender. Og bare nyte øyeblikket.

Dette albumet er vakkert som en påskegudstjeneste i Nidarosdomen. Helsing ein ateist.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Et tradisjonelt, likevel originalt julealbum

(20.12.21) Munnspill, sang og orgel? Tvilsomt, spør du meg, men for det første spør du ikke meg - og denne gruppen på tre gjør all tvil til skamme.


Gratulerer med dagen, Sigmund Groven!

(16.03.21) Sigmund Groven har en lang og fargerik karriere som kunstner, musiker, komponist og som munnspilltrollmann i Heddals urnorske omgivelser - og det som ikke er skrevet om ham er neppe verd å nevne. Men i dag fyller han 75 - og det er verdt en feiring!


The Sound of Telemark

(19.10.20) Sigmund Groven, Knut Buen og Anne Gravir Klykken har slått sine instrumenter og stemme sammen – og lagt sine tanker, ideer og spill ut til oss.


Ihsahn - Pharos

(20.09.20) På EP´er hender det ofte at etablerte artister gir ut noe helt annet enn det som er forventet, og resultatet er ofte fantastisk kult og annerledes. Ihsahn er en av grunnleggerne av black metal, og har gjort nettopp det: laget noe absolutt helt annet enn det som var forventet, men en stor og interessant utgivelse er det dessverre ikke.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!