Sigrid - superpop, eller middle of the road +?

Potent poprock hele veien. Men det er bare sjelden Sigrid virkelig glitrer.


Åpningssporet «Burning Bridges» er helt OK – ikke så reint lite Abba, faktisk. Men vi må faktisk helt til midten av albumet før vi finner noe som sier «pang». Ikke som i «Don’t Kill My Vibe» fra «Sucker Punch» (2019), for sånne sanger kommer jo ikke med et kvarters mellomrom. Men likevel.

«Mistake Like You» har dette litt evigvarende over seg. En smått overlessa ballade? Jeg liker den – og den følges av albumets eneste innertier. Sigrid får duettfølge av Oliver Sykes, vokalisten i Bring Me The Horizon, og dette er – ja, saker! Her lukter det faktisk litt Alicia Keys.

Sigrid behandles fortsatt ofte som ei slags «jentunge» i ferd med å innta pop-tronen. Hun har fylt 25, og – for all del – hun er en fremragende representant for norsk og internasjonal popmusikk! Jeg retter derfor en høyreist pekefinger mot alle de intetanende som mener at alt var mye bedre før, gjerne med tillegg at «i dag er det bare å trykke på en datamaskin».

Sånn er det ikke. Teknologien har ikke fjerna det helt essensielle elementet i musikkproduksjon – evnen til å komponere.

Hvorfor kom jeg inn på dette med alder? Jo – da The Beatles ga ut «Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band» (1967), var Paul McCartney og John Lennon henholdsvis 24 og 26 år gamle. Og dette var bandets åttende album …

Jeg liker Sigrid, men noen av superlativene fortjener kanskje å settes i historisk relieff?

Så begår jeg en feil om jeg ikke framhever «Thank Me Later». Hun henter noen promille fra Disneys «Frozen». Men der den sangen kanskje med rette kunne sies å være plagiat av «Let It Be», er Sigrids låt pur og genuin pop-musikalsk glede!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Sigrid triller deg trill rundt

(27.10.25) Jeg er ikke mye av en nasjonalist av meg. Men da må da være lov å være bittelittegrann stolt over å ha samme type pass som Sigrid?


Sigrid synes ufeilbarlig

(29.10.23) I pop-musikken er det å treffe tidsånden helt avgjørende. Sigrid ER tidsånden.


Sigrid hadde med seg publikum på alle låter

(19.06.22) Det er en selvsikker Sigrid som entrer scenen, hun kommer gående inn med hodet hevet og klar for å vise Over Oslo hva hun har å by på.


Sigrid til Moldejazz

(10.11.21) Moldejazz åpner portene til Romsdalsmuseet igjen. Første booking: Sigrid.


Dynamitt - og hun veit det, jenta fra Ålesund

(07.05.17) Se opp! Ei norsk popdronning er på vei, fra Ålesund.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!