Dynamitt - og hun veit det, jenta fra Ålesund

Se opp! Ei norsk popdronning er på vei, fra Ålesund.


Hun har gått gjennom Urørt- og Bylarmkarusellen, og oppmerksomheten er ikke tilfeldig. Nå er hun også oppdaga av Elton John, som i anledning sin 70-årsdag gir Sigrid terningkast seks – sammen med Father John Misty og Lady Gaga.

SigridSigrid Solbakk Raabe (20) - låter sånn som moderne popmusikk skal låte. Kompet er maskiner og synther (og en tilbaketrukken gitar, om du lytter veldig nøye). Men det låter fett, for å bruke et uttrykk de som elsker lyden av elektrisk gitar ofte bruker.

Sigrid skriver drivende gode poplåter, og sklir like lekende lett inn i russesegmentet som hun gjør i mer «vanlig» popmiljø. Kommerst? Ja, men oppsiktsvekkende bra – lyden av en hit, spør du meg.

Elton John uttalte seg på basis av denne EP’ens åpningskutt, den teknologitunge «Don’t Kill My Vibe». La oss håpe han også får med seg avslutningssporet, pianoballaden «Know That I’m Dynamite». Om så skjer, ser jeg ikke bort fra at jenta fra Ålesund kan få en gjesteopptreden på Elton Johns flygel – om det skulle passe ved en gitt anledning.

SIGRID
EP
Petroleum Records


Del på Facebook | Del på Bluesky

Sigrid triller deg trill rundt

(27.10.25) Jeg er ikke mye av en nasjonalist av meg. Men da må da være lov å være bittelittegrann stolt over å ha samme type pass som Sigrid?


Sigrid synes ufeilbarlig

(29.10.23) I pop-musikken er det å treffe tidsånden helt avgjørende. Sigrid ER tidsånden.


Sigrid hadde med seg publikum på alle låter

(19.06.22) Det er en selvsikker Sigrid som entrer scenen, hun kommer gående inn med hodet hevet og klar for å vise Over Oslo hva hun har å by på.


Sigrid - superpop, eller middle of the road +?

(08.05.22) Potent poprock hele veien. Men det er bare sjelden Sigrid virkelig glitrer.


Sigrid til Moldejazz

(10.11.21) Moldejazz åpner portene til Romsdalsmuseet igjen. Første booking: Sigrid.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!