Det kommer til å bli bra, folkens – hilsen Bjølsen Valsemølle, 1. mai

Det fins tradisjoner man ikke rører ved. 1. mai faller inn i den kategorien – hvori opptatt Østkanten Bluesklubbs 1. mai-feiring. Hvem står for musikken der, som vanlig, på Herr Nilsen? Bjølsen Valsemølle.


Jeg må ha vært der 15 år på rad, eller noe sånt. Siden tidenes morgen, omtrent. Det føles som en trip tilbake til Sardine’s i 1988. Du bryr deg egentlig ikke om hvem som spiller i kveld; du veit bare – instinktivt – at det blir bra. Det er liksom her du hører hjemme. Alle vennene dine er her, så hvorfor i all verden skulle ikke også du være her?

Jan Bøhler (Ap) holder en sånn passelig OK tale for dagen. Noen ganger er det faktisk best å ha et forberedt manus å holde seg til. Det er forskjell på å snakke til 10 mennesker i Grorud Arbeiderparti og det å tale til hele det norske folk, via internett.

Men det faste innslaget fra kvinner som behersker opera? Knall! Jeg er vanligvis ikke glad i «vanlige» sanger framført i opera-form, men «Til ungdommen» og «Våren» funker. Og «Internasjonalen» i opera-fasong er jo gigantisk!

Bjølsen Valsemølle er dagens hovedattraksjon, og de gjør akkurat hva som forventes av dem. Nesten alle sangene er mid-tempo rock, sånn som Ulf Lundell og Bruce Springsteen vanligvis gjør det. Trond Ingebretsen synger om at sanger kan sette folk fri. Kan de det? Jeg tillater meg å tvile. Men at sanger kan gjøre en forskjell, det er jeg hundre prosent sikker på.

Ingebretsen er en mester i å ta dette ned på daglig individ-nivå. Når han synger om Terje Pedersen som sendte spydet 91.72 meter over gressmatta på Bislet i 1964, ser jeg at spydet gå rett opp i himmel’n! Sånne øyeblikk glemmer man aldri; Kjetil Rekdals straffe mot Brasil.

«Over elva» gir oss koring av Hollies-kvalitet, men jeg kunne tenke meg mer gitar-hero-aktivitet i Bjølsen Valsemølle. Leif Ottesen kan jo dette, ref. innsatsen i «På Ørnevinger» – gi ham mer plass. «Til dagen kommer» roper på en laaaang gitarsolo a la Janne Bark!

Trond Ingebretsen er hovedstadens poet – «det er vi som er denna byen» - men han glemmer aldri verden. Palestina. Men kjernen i hans låtskriving ligger definitivt i det lokale. Litt enkelt sagt, er «Soria Moria», «Vålerenga kjerke» og «Vaterlands bru» den samme sangen. En norsk «The River».

Mot slutten spiller de «Kong vinter», 1. mai. Jeg veit at låtskriveren er glad i å gå på ski. Han veit altså at vinteren kommer tilbake – og det kan stå som en god oppsummering på Bjølsens 1. maikonsert

Alt kommer til å bli bra.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bjølsen feirer 50 år med et smell!

(18.09.24) Det er ikke mange band som kan feire 50 år på veien. Bjølsen Valsemølle gjør det med stil.


Bjølsen Valsemølle "feirer" et 100 år gammelt flyhavari

(04.03.21) En flyoppvisning på Hengsenga på Bygdøy er nå blitt gjenstand for en splitter ny sang fra Bjølsen Valsemølle.


Best of Bjølsen Valsemølle – med bare nye sanger!

(29.04.20) Fra småting kan det komme noe stort – det er småting som løfter meg, småting som tar meg opp, småting som tar meg ned, småting som tar meg videre.


Østkanten Bluesklubb feirer 1. mai live på nettet

(27.04.20) En tradisjon brytes når det ikke blir stappfullt på Herr Nilsen i Oslo 1. mai. Men Østkanten Bluesklubb har en plan B.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!