BJØLSEN VALSEMØLLE: Streames live 1. mai fra Herr Nilsen.
BJØLSEN VALSEMØLLE: Streames live 1. mai fra Herr Nilsen.

Østkanten Bluesklubb feirer 1. mai live på nettet

En tradisjon brytes når det ikke blir stappfullt på Herr Nilsen i Oslo 1. mai. Men Østkanten Bluesklubb har en plan B.


«Og hvordan er livet?» Sånn har jeg for vane å åpne en telefonsamtale med folk jeg ikke snakker med alt for ofte. Nesten før jeg for spurt, svar Einar Brattlie.

- Kjedelig!

Einar er talsperson og bookingansvarlig (og sikkert en hel masse annet) i Østkanten Bluesklubb. PULS ringer ham i anledning at bluesklubben i dag annonserer at de vil streame sine faste fredagskonserter på Herr Nilsen.

- Blir dette en fast ordning så lenge koronakrisa herjer?
- I første omgang har vi vedtatt å kjøre det ut vårsesongen, altså hele mai måned.
- Taper dere mye penger på å gjøre dette?
- Ja, for så vidt. Men vi er flinke til å søke støtte – og vi velger å bruke penga på medlemmene våre. Så lenge vi ikke kan gi dem musikk live, er dette det beste vi kan levere. Det handler i tillegg om å vise solidaritet med artistene vi har booka. Det er også kult gjort av Herr Nilsen at vi får lov til å kjøre denne konsertserien på denne måten.

Men det er altså ikke til å stikke under stol at livet for tida står på vent.
- Det er kjedelig om dagen. Jeg savner trøkket rundt konsertene.

Første konsert som streames blir Bjølsen Valsemølle 1. mai, en konsert som hvert år tilegnes Benjamin Hermansens minne, og som markerer klubbens engasjement mot rasisme.

- Bjølsen har blitt en hjørnestein i 1. mai-arrangementet vårt, og jeg håper folk vil oppføre seg som de pleier foran PC’en eller mobilen eller nettbrettet eller hvilken duppeditt de måtte foretrekke. 1. mai og Østkanten Bluesklubb lukter tradisjon. Det skal være hoiing og synging og tårer i øya og øl.

En pianist og en sopran fra Opera til folket er som vanlig på plass, så det blir nok i tillegg litt opp av stolen og allsang til «Internasjonalen», vil vi tro.

Du finner hele mai-programmet på Facebook-sidene til Østkanten Bluesklubb.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bjølsen feirer 50 år med et smell!

(18.09.24) Det er ikke mange band som kan feire 50 år på veien. Bjølsen Valsemølle gjør det med stil.


Bjølsen Valsemølle "feirer" et 100 år gammelt flyhavari

(04.03.21) En flyoppvisning på Hengsenga på Bygdøy er nå blitt gjenstand for en splitter ny sang fra Bjølsen Valsemølle.


Det kommer til å bli bra, folkens – hilsen Bjølsen Valsemølle, 1. mai

(01.05.20) Det fins tradisjoner man ikke rører ved. 1. mai faller inn i den kategorien – hvori opptatt Østkanten Bluesklubbs 1. mai-feiring. Hvem står for musikken der, som vanlig, på Herr Nilsen? Bjølsen Valsemølle.


Best of Bjølsen Valsemølle – med bare nye sanger!

(29.04.20) Fra småting kan det komme noe stort – det er småting som løfter meg, småting som tar meg opp, småting som tar meg ned, småting som tar meg videre.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!