Frida Ånnevik liker seg best motstrøms

På sitt tredje album befester hun sin posisjon som en original - både som komponist og sanger.


Hun har nærmest blitt sin egen sjanger. Debuten i 2010, «Synlige hjerteslag», var tilnærma vise-pop, mens hun med oppfølgeren «Ville Ord» (2013) gikk hakket mer i retning et mer reinskåret pop-uttrykk. Sjangermessig ligger «Her bor» et sted midt i mellom. Frida Ånnevik blander seg altså ikke inn i den strømmen av unge kvinner i norsk popmusikk som praktiserer en eller annen form for elektronika.

Hun skriver fine tekster som jevnt over handler om det dagligdagse, og framfører dem på en dialekt som faller naturlig for henne: Et sted mellom Hamar og Oslo. Tjukke l’er og sjøl, ikke selv. Det fungerer ypperlig.

Melodiene hennes er veldig fine, og produksjonen styrer hun sjøl i havn, i samarbeid med Kåre Chr. Vestrheim. De ser ut til å ha en flott kjemi, og gjør det hele enkelt. Låtene står godt på egenhånd, uten hjelp av teknologisk stash.

Skal jeg trekke noe av betydning, må det bli cover-versjonen av «Storbynatt». Originalen fins på legendariske «På stengrunn» fra 1973, der Lars Klevstrand tonesatte dette fantastiske diktet av Rudolf Nilsen. I sannhet storbypoesi av ypperste klasse! Ånnevik presenterer den i meget nedstrippa utgave, og jeg har en følelse av at den som skal overgå originalen må komme opp med en rå rock-versjon. Jeg tror låta kunne kledd et «Born in the U.S.A.»-arrangement, men noe sånt kunne naturligvis ikke fått plass i Ånneviks musikalske univers.

Frida Ånnevik våger å være «umoderne». Det vitner om sjøltillit, og det vinner hun stort på.

FRIDA ÅNNEVIK
Her bor
Grappa


Del på Facebook | Del på Bluesky

Sommerstemning med Frida Ånnevik

(15.06.24) Hvordan festivaler løser flere scener på et lite område er variabelt. På Piknik i Parken ble jeg imponert – konsertene gikk sømløst over i hverandre og det var kort avstand mellom de to scenene «Sophie» og «Petrus». Rett etter at Hannah Storm takket for seg på Petrus, kom de første tonene fra Frida Ånnevik på Sophie.


Bildespesial: Frida Ånnevik på Rockefeller

(30.09.21) 11/03-2020 var Frida Ånnevik og band klar for utsolgt Rockefeller, men da beskjeden om lockdown kom ble denne dessverre avlyst. I går hadde publikumet gravd frem billettene sine og sto klare for å ta i mot Frida. Med fire strykere, en pianist, en gitarist og visesangeren i spissen kunne ikke dette skuffe.


Minst like bra som Bruce Springsteen!

(05.08.18) Den største maktdemonstrasjonen i skandinavisk rock jeg har vært vitne til? I skrivende stund oppleves det sånn.


Sombr - indie-pop/rock-stjerne?

(11.11.25) Han headliner fredagen på Øya neste år. Hvor god er Sombr?


Finsk metalfest på Rockefeller

(10.11.25) «Herregud så rått og for ei stemme og solbrillene var jævlig kule, men faen som hu sang og stemninga i salen var helt elektrisk og jeg er så glad vi fikk sett dem live og neste gang bør de spille på ei større scene» - kompisgjengen som gikk bak meg var smått fornøyd med konserten.


Imponerende dansk (!) progmetall!

(09.11.25) Defecto er solid, klassisk progmetall. Ei skive som du vil høre igjen og igjen, for det dukker opp nye detaljer ved hver gjennomlytting.


Husker du Baba Nation? Red & Dali

(07.11.25) Erik Røe synger sjelfullt og eksperimentelt i hyperrom. Offbeat, sjelfull tolkning av R&B og funk.


Battle Beast - Finland og heavy metal, ass

(06.11.25) Heavy metal som det skal spelles. Dyktig band, fantastisk vokal, tøffe låter og musikk man blir glad av å høre på og som gir litt ekstra energi i støvlene.


Granlunds Blues - dødsbra

(05.11.25) Blues? Ja, her er mye blues – og det kan ikke sies for ofte hvor mye man kan få til med bare tre akkorder. Men rein blues er det ikke – og først og fremst: Her går det noe inn i helvete sakte for seg.