Klassisk pop fra 2010-tallet

Emilie Nicolas har vært sjuk, men friskmelder seg sjøl på elegant vis.


Tre år er gått siden smått sensasjonelle «Like I’m A Warrior». «Tranquille Emilie» ligner i form og musikalsk uttrykk, men er likevel mye mer – for eksempel gjennom et vesentlig innslag av strykere.

Så resultatet er blitt pompøst? Nei, ikke i det hele tatt. Lydbildet er tvers gjennom behagelig og moderne. Arrangementene kler Nicolas’ låter perfekt.

Et album så godt som fritt for gitarer - jeg hører dem i hvert fall ikke - og Rønsen liker det? Ja, til de grader. Til sjuende og sist handler popmusikk i all hovedsak om gode låter, uavhengig av innpakning. Sånne låter ligger tett på hverandre på «Tranquille Emilie». Her er ingen umiddelbar hit av typen «Pstereo», men det spiller ingen rolle – ikke så lenge alt er så lekkert dandert som i dette tilfelle.

På samme vis som Rolling Stones var klassisk rock for ’60- og ’70-tallet, er Emilie Nicolas klassisk pop for 2010-tallet.

Jeg har skjønt det slik at hun ikke skal ut på noen release-turné. Første mulighet ser ut til å bli Sentrum Scene i november. Etter det bør hun sette av datoen for utdeling av Spellemannprisen i sin almanakk.

EMILIE NICOLAS
Tranquille Emilie
Mouchiouse Music/Warner


Del på Facebook | Del på Bluesky

Vakkert, men litt anonymt i regnet

(18.06.22) Det bøtter ned som det bare kan gjøre i Bergen når Emilie Nicolas inntar den største scenen som første artist. Det ligger godt med vann på scenen og vinden blåser cymbalene over ende. Ingen ideell setting for utendørskonsert, men likevel har det innfunnet seg bra med folk foran scenekanten når bandet starter opp med “Tsunami”. Emilie Nicolas åpner munnen og hennes vanvittige flotte stemme sprer seg gjennom regnet.


Eventyrlig vakkert, Emilie Nicolas

(08.06.20) Altoppslukende – det tror jeg er den rette karakteristikken. Her er det faktisk umulig å finne én eneste feil.


Nå er jentene våre virkelig brutalt gode!

(21.10.14) Musikk-Norge oversvømmes denne høsten av suverene jenter. Her har du seks av dem.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!