Ida Maria: Drive Away My Heart Tonight (single)

Drive Away My Heart Tonight er andresingelen til Ida Maria, en av de desidert mest interessante stemmene innen norsk populærmusikk for tiden. Der «Oh My God» var pur, frustrert energi, er «Drive Away My Heart Tonight» en sørgelig historie om et knust hjerte pakket inn i en drivende, radiovennlig gitarlåt.


Jeg har enda våte drømmer om første gangen jeg hørte «Oh My God», Ida Marias håndnummererte førstesingel fra tidligere i år. Denne låten, et høykonsentrat av punket popenergi som tar klypetak og kompromissløst røsker deg ut av høstdvalen, kom som lyn fra klar himmel, en livgivende vitamininnsprøytning av sjeldne dimensjoner. Ida Maria fremstod som en rålekker popprinsesse i blodrød, hvitprikket Omo Color-kjole sammenlignet med det utvaskede, nedbørsgrå listefyllet vi for øvrig ble (og blir) bombardert med. Å kaste henne i potetkjelleren sammen med et dusin svenske garasjeband ville være utilgivelig, noe hun beviste med b-sporet «We're All Going To Hell». Her sitter hun som en Chan Marshall/Björk/Ida Maria hybrid med en lanterne fremst i en robåt, og maner til allsang med «We're all going to hell, yeaaaah, sing with me now!» Det er lenge siden fordervelse og den ubønnhørlige fortapelse har lytt så deilig.

Tidligere i desember slapp Nesna Records andresingelen hennes, Drive Away My Heart Tonight/Leave Me, Let Me Go, og jeg var spent, å så spent. Der «Oh My God»s smittende gitarer og fengende pophooks bykset i ansiktet på deg og fikk deg til å virke tyve år yngre, er «Drive Away My Heart Tonight» en dypere og mørkere affære. Smilende tenåringsangst og energisk frustrasjon er byttet ut med dyster, dyster lyrikk pakket inn i en radiovennlig melodi. Ida Marias såre «Leave me bleeding on the floor from my heart's core; Oh, drive away my heart tonight, 'cos it's no longer mine» runger ut midt i singelen, en trist, hjerteknust historie pakket inn som en drivende, rocka gitarlåt. Stemmen hennes låter fabelaktig og er hennes sterkeste kort i løpet av de drøye tre minuttene sangen varer. De umiddelbare riffene fra «Oh My God» er borte, tilbake står en eldre Ida Maria, midt på scenen med øm stemme og tynnslitte nerver. B-sporet, «Leave Me, Let Me Go», starter med rolig tromming og gitar, og Ida Marias nære vokal får meg til å tenke på de mer likefremme Chan Marshall-øyeblikkene, der låten etterhvert tar sats, klyver høyere og høyere, nærmest løper opp en stige, før hun, akkurat idet hun har kommet så høyt som hun kunne, kaster seg ut som et modent blad, akende frem og tilbake, rutsjende mot bakken nedenfor. Smilende trist synger hun «Leave me, leave me, leave me, let me go».

Til tross for at bitene i «Drive Away My Heart Tonight» resonnerer sterkere ved gjentatte gjennomspillinger, forblir «Oh My God» den kvintessensielle Ida Maria låten så langt. Både a- og b-sporet på singelen viser at Ida Maria er mye mer enn tre riff på tre minutter, og hun viser seg som en voksen og allsidig låtskriver med en fabelaktig stemme; en stemme som kan få deg til å tenke på flere kjente kvinnelige vokalister, men som samtidig er genuint henne. Med dette har hun vist seg fra en spennende voksen side, og at de som gleder seg til en langspiller på nyåret har mye godt i vente.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Ida Maria: Perfekt start på festivaldagen

(03.08.23) Etter en rockete fredag var det mange slitne hoder å se på Tøihusplassen, og da passet det ypperlig at karismatiske Ida Maria var på plass for å tvinge folk i gang allerede i halv fem-tiden lørdag ettermiddag.


Ida Maria er seg sjøl lik

(02.07.21) I’m so sick of you, synger Ida Maria. Jeg skjønner ikke helt om hun er lei av seg sjøl eller av rockemyten. Men det er ikke så viktig. Det essensielle er at det røft, tøft og bra.


Ida Maria: Katla

(12.11.10) Ida Maria, Nesna-jenta som vant Urørtfinalen 2007 er nå ute med sitt andre album. Hun har siden sist samarbeidet med flere etablerte musikere på enkeltstående prosjekter. Et vulkanisk og selvstendig utbrudd er kanskje på sin plass etter dette?


Ida Maria: Fortress Round My Heart

(12.05.08) "Expectations are such a drag." Der har du det. Hun har nemlig sagt det selv. Som stramme fotlenker klamrer forventningene seg nådeløst også til Ida Marias våryre, lettbeinte debutplate. Fantasier om en punkdronning i skinnende lærstøvler som freser helvetes kvaler over tidligere kjærester ble gruslagt av for mye varmt boksøl, billig tax-free parfyme og stygge solbriller. Jeg er litt skuffet.


Fire norske til Øya

(29.01.07) Urørt-vinner Ida Maria, Spellemann-vinner Hanne Hukkelberg pluss Skambankt og Deadends er alle klare for Øyafestivalen i august.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.