Melody Club: Scream

En av platebransjens store klisjéer er uttrykket "Den vanskelige tredjeplata". På to forsøk har Melody Club levd opp til sitt bandnavn med prikkfrie poplåter som folk husker. Nå foreligger tredje forsøk, men "Scream" lever kanskje mer opp til dette klisjéfylte uttrykket enn til bandnavnet.


Visst forekommer det øyeblikker her som gjør at du går amok i stua di i ren popekstase, men i neste øyeblikk er svenskene midt i ingenmannsland med låter som bare er fyll på plate - forøvrig en kort plate på 11 låter og knappe 40 minutter.

Åpningen med "Feed On Me" er godkjent, så er det stor popkunst å høre i "Last Girl On My Mind" videre til helt greie "Crash". Så buklander Melody Club med tittelsporet "Scream" før det er fullt party igjen med "Destiny Calling" - som er albumets desidert beste spor. Og sånn går det, i en kvalitativ berg- og dalbane denne gangen.

Der Face The Music var en eneste stor fest har Scream mange dødpunkter underveis. "Fever Fever" og "Sweet Thing" er middels poplåter uten det helt store ekstra, mens på "Walk Of Love" er Melody Club ute igjen med intetsigende dusinvare.

"You Are Not Alone" er imidlertid en låt som ikke er catchy, men som viser Melody Club fra en side med mer pianolyd og lett slentrende Beatles-pop. For den litt andre dimensjonens del er den forsåvidt befriende nok i alle den andre søken etter den ultimate radiolåta.

Og selv om svenskene låner lovlig mye av "I Was Made For Lovin' You" i "Evil Thing" så er dette også en låt som kvalifiserer til pallplassering - men denne gangen er det litt for stor sprik mellom topp og bunn fra disse vanligvis formsterke svenskene.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Melody Club: Face The Music

(03.10.04) Melody Club var enda et frisk pust fra Sverige da de debuterte i 2002. "Face The Music" er et syvmilssteg videre i riktig retning, og du bør ikke bli overrasket om dette er bandet som kaprer de største overskriftene i pop-sammenheng denne høsten.


Melody Club og Surferosa: Et grymt fyrverkeri

(23.05.04) (Oslo/PULS): Det er lenge siden "Music Machine" og "Shanghai My Heart" men både Melody Club og Surferosa er langt i fra leie av å turnere. Lørdag tok storstua i Torggata i mot to fremdeles sultne band, som bidro til en kveld med mye krutt.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!