Popium: Permanently High

Det arrangeres heldigvis ikke VM eller OL i popmusikk. Likevel får du den følelsen noen ganger, for mitt vedkommende eksempelvis da DumDum Boys kom med sin første LP: Dette er det beste bandet i verden! Jeg kunne ta meg sjøl i å hyle, av glede: En vill en... som spiser solnedganger som drops! Nå er vi her i steinrøysa i ferd med å bli verdensmestre i pop/rock: Som perler på en snor har de kommet det siste året; Peel, Sondre Lerche, Brent, The Margarets - og her er Popium!


Gå like godt først som sist til kutt nummer to, og du vil knapt tro hva du hører. Frank Hammerslands duett med Christine Sandtorv er av en annen verden. Først tenkte jeg i retning Kirsty MacColl & Shane McGowan i "Fairytales Of New York", men så fant jeg en mye bedre sammenlikning:

Husker du Kate Pierson? Hun som synger "Shiny Happy People" sammen med selveste Michael Stipe? Akkurat så shiny låter Popiums "Beautiful Thing".

Men før det har låtskriver Hammersland rukket å avlegge Roger McGuinn (The Byrds) en visitt. "Silver Lining" er så nydelig pop at det er til å grine av. Og smak på disse tekstlinjene:

The best looking girl
Of the best looking girls in the world

Hva? Fabefalktig, spør du meg.

I sin essens er Popium et godt, gammeldags gitarpop-orkester. Men de tar noen avstikkere, også hva soundet angår: Gå til det nydelige elpianio-spillet på "Maybe Tomorrow".

Eller det som legges ned i platas eneste cover, Gene Simmons' "Deuce". Jeg har aldri likt Kiss, og finner således valget noe spesielt. (Men jeg veit jo at glamrocken er Popiums fellesnevner fra tenåra.) Popium serverer en svært så avdempa, og i mine ører mye bedre utgave.

Men de kommer lysår nærmere undertegnedes smak med "Sunshine All Over". Den ville vært en pryd på enhver utgivelse fra Karl Wallingers World Party. (Han som skreiv "She's The One" for Robbie Williams.)

Jeg får lyst til å si som Ari: - Jeg elsker deg. Men den frasen er nå kanskje oppbrukt? I det minste i det offentlige rom?


Del på Facebook | Del på Bluesky

Pogo Pops: Where The Action Is

(18.09.09) Tre år etter at de oppsummerte sin kritikerroste karriere, finner Frank Hammersland det for godt og også se fremover med Pogo Pops. 13 år etter "Surf" har tiden stått passelig stille for trioen, og "Where The Action Is" byr på mye flott.


Popium: Camp

(22.06.04) Norges angivelig beste melodimaker Frank Hammersland besøkte Lars Lien (Motorpsycho-produsenten) i Trøndelag for å lage en skikkelig sommerplate, og kom hjem med et kjønnsløst og stivbeint kopistprodukt som ingen - jeg mener ingen!! - trenger eller burde høre.


Popium for folket

(19.04.02) (Oslo/PULS): Med skiva "Permanently High" i lomma, var det duket for releaseparty på So What torsdag kveld. Evigunge Frank Hammersland og hans kompiser i Popium har høstet glitrende kritikker for sin andre utgivelse, og konserten i går viste et spillesugent og rutinert band, med masser av kremlåter i baggasjen.


Salamander-Popium!

(07.07.01) (Kristiansand/PULS): Så ble det endelig litt fart i den idylliske Salamanderparken: Popium kan med denne konserten ha tatt et lite skritt i retning den berømmelsen de så sårt fortjener.


Popium: Sterkt vanedannende poprock

(23.03.01) (Oslo/PULS): Frank Hammersland og hans Popium leverte en morsom konsert på John Dee i går kveld. Med det stjernelaget som Popium inneholder, samt den låtskriveren som bor i Frank Hammersland kunne det ikke gå gærnt heller.


Hammersland til A-finalen

(02.03.01) Tilfeldighetene vil det slik at vi gjør intervjuet mens VM i Dop er kommet til langrenns-sprinten. Rettere sagt; intervuet blir en smule avbrudt fordi det er VM på TV. - Sprint er ypperlig, mener Hammersland. - Under tre minutter, akkurat som en god pop-låt!


Popium: Popium

(28.02.01) Det handler om låter signert Frank Hammersland, og da er 60-tallet vanskelig å komme utenom. Men det bråker mer enn på lenge når han nå har mekka et flunka nytt band bestående av gamle musikerkompiser fra Bergen. Popium er det nærmeste vi til nå har kommet Oasis i dette landet, men Hammersland er tidvis mye mer pop-romantisk enn kollega Gallagher.


Barbie Bones ser tilbake – og fram mot Popium

(30.06.99) - Øving? La oss kalle det “legendetrening”. Vi er den typen stoff du lager legender av... Store ord fra Dag Igland (gitar) og Yngve Sætre (vokal) i Barbie Bones. Et evig kultband fra Bergen.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!


Jan Eggum i eventyrlige omgivelser på Herfra Gård

(24.06.26) Det finnes konserter man gleder seg til, og så finnes det konserter som overrasker og setter seg fast i minnet lenge etter at siste tone har klinget ut. Slik var opplevelsen da Jan Eggum gjestet Herfra Gård på Sokna under Sankthans-feiringen 23. juni.


Clive Davis (1932–2026)

(23.06.26) Han var arkitekten bak et halvt århundre med musikkhistorie.