Röyksopp: Melody A.M.

Norges nyeste stjerner på det internasjonale platemarkedet i det siste er utvilsomt Tromsø-duen Röyksopp. Ved hjelp av hyppige visninger på MTV av videoen "Eple", og en solid oppbacking av sitt engelske plateselskap Wall Of Sound, har Svein Berge og Torbjørn Brundtland fått mye oppmerksomhet i løpet av den siste måneden. Selv hopper jeg ikke i taket etter å ha overvært Röyksopps genierklærte skive, men konstanterer at produktet er relativt helstøpt og proffesjonelt - uten å skille seg nevneverdig ut fra den gemene hop.


Selv om det finnes et par spor som er ganske tøffe, og da snakker man i første rekke om singelen "Eple" og førstesporet "So Easy", så blir det ofte slik at låtene starter veldig lovende, og du tenker "wow, dette er sikkert en heftig sak"!". Men når man endelig tror det skal skje noe spennende - ja, så er låta ferdig!

De gjentar seg selv i for stor grad til å holde spenningsnivået oppe på et respektabelt nivå, og dermed blir alt bare halveis bra i mine ører. Ettersom variasjonen i beats og hastighetsnivå absolutt er bra tilstede, er det med andre ord mangel på variasjon innen hver enkelt låt som hefter ved albumet.

Elektronisk musikk snurrer ikke nødvendigvis alltid på tung rotasjon i min stue, men jeg kan fint stå inne får at dette langt ifra er så grensesprengende som folk skal ha det til. Celebre gjester som Anneli Drecker og Erlend Øye deltar på et par av låtene, både hva musikk og vokal angår, uten at det hever skiva noe særlig over middels.

"Melody A.M." er et helt allright album; verken mer eller mindre.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Röyksopp i Sofienbergparken

(21.06.22) Hvem er Norges største popstjerner? Vi har mange etter hvert. Men herrene Berge og Brundtland kan med stolthet se seg i speilet.


Berg og dalbane med Röyksopp

(02.05.22) På sitt beste er Röyskopp griselekkert. Men de er også mestere i kunsten å somle seg bort.


Röyksopp til PiPfest 2022

(01.12.21) Svein Berge og Torbjørn Brundtland spiller i Sofienbergparken i Oslo 16. juni neste år.


Do it again, please!

(21.07.14) Røyksopp og Robyn er lyden av vår tid. Av flere forskjellige årsaker.


Röyksopp: Senior

(21.09.10) På sitt fjerde album forsvinner Röyksopp inn i sin mørke, instrumentale electronicaverden. Dristig nok.


Øya 2009: Hitmaskinen Röyksopp

(16.08.09) (Oslo/PULS): I løpet av tre album har Röyksopp laget nok enkeltlåter til å lage utendørsfest uansett vær. Øyafestivalens siste dag ble våt, men ingen tenkte på det da Röyksopp sto på scenen.


Röyksopp: Junior

(07.07.09) Duoens tredje album er nok en smakfull reise i et spennende lydbilde, og "Junior" er et helstøpt album som ikke er preget av hitsingler men en jevn total.


Røyksopp topper plakaten i London

(14.05.03) Et gammelt slott, såvidt vi forstår: Røyksopp er headliner på Londons Somerset House 10. og 11. juli.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!