Megadeth: The World Needs A Hero

Med sitt niende album sier Megadeth seg ferdige med light-metal flørtingen, og smeller til med den tyngste platen siden Rest In Peace fra 1990. Dave Mustaine er fremdeles sjefen over alle sjefer, og hans navnebror Dave Ellefson på bass er fremdeles med på laget. Tilbake er også "maskot" Vic Rattlehead på et motbydelig cover, som blant annet forhindret bandet å spille i Malaysia på årets turné.


Nye i bandet denne gangen er gitarnomaden Al Pitrelli som mange kjenner igjen fra Alice Coopers Trash-turné og fra band som bl.a. Savatage. Jimmy Grasso styrer maskingæver-trommene, som han også gjorde det på to år gamle Risk.

The World Needs A Hero er første skive på nytt selskap, og tar kvartetten tilbake til det de gjorde best på starten av 90-tallet. Etter strålende salgssuksesser med Countdown To Extinction ('92) og Youthanasia ('94), var det få som skjønte noe da Megadeth nesten ble for snille med Cryptic Writings ('97) og Risk ('99).

Denne gangen produserer også Dave Mustaine selv, og han står for samtlige låter utenom "Promises" som er et samarbeid med nyervervede gitarist Pitrelli. Til tider minner Megadeth og Therapy? mye om hverandre. Spesielt i åpningssporet "Disconnect" og i den tøffe låta "1000 Times Goodbye" er blant annet vokallinjene gjort som Andrew Cairns ville ha gjort det.

Og The World Is Needs A Hero er virkelig en bra metal-plate. Den balanserer fint mellom passe gode låter og ryddig og ekte produksjon med minimalt med overdubs og effekter. Det er et rotekte hardrockalbum i god post-thrashmetal tradisjon. Dave Mustaine lager fremdeles tøffe hooks i sine låter, og gitarspillet er upåklagelig fra sjefen sjølv og nykommer Al Pitrelli.

Den eneste halvrolige låta her er "Promises" som er skivas mest dramatiske, pakket med melodiøs gitarsolo og fullt strykearrangement. En flott låt, uten å bli for pompøs.

Mange vil nok huske "Sweating Bullets" når de hører "Dread And The Fugitive Mind", da de minner svært om hverandre. Sistnevnte er også en av skivas beste låter ved siden av "1000 Times Goodbye" og "Recipe For Hate…Warhorse". Vi får også en del to av "Hangar 18" i den nye "Return To Hangar" - også det en bra låt.

Eneste parantes denne gang er den instrumentale "Silent Scorn" som høres ut som en dårlig instrumental-kopi av "House Of The Rising Sun". Heldigvis varer makkverket i bare 1 minutt og 42 sekunder.

Avslutningssporet minner tidvis veldig om Diamond Heads "Am I Evil?" i midtpartiet. En låt som Metallica gjorde kjent for folkemassene på 80-tallet. Dette var vel også en låt Metallica spilte mens Dave Mustaine fremdeles var en del av dette bandet på starten av 80-tallet.

Fansen vil nok bli overlykkelig over at Megadeth er blitt tilstrekkelig slemme igjen, og med en så gjennomført og jevn skive som dette er det vanskelig å overse Dave Mustaine selv om vi skriver 2001.


Del på Facebook | Del på Bluesky

NRF: Dave Mustaines drømmeår

(09.07.10) (Kvinesdal/PULS): Etter en rekke oppløftende hendelser er nok 2010 Megadeth og Dave Mustaine sitt beste år kanskje noensinne. Konserten i Kvinesdal gjenspeilet iallefall det, da publikum fikk en Megadeth-konsert fra et band i absolutt storform.


Føljetongen Dave Mustaine (Megadeth) og Kristin Winsents (NRKs Lydverket)

(17.10.09) Denne uken hadde NRKs Lydverket intervju med Dave Mustaine fra Megadeth. Etter instrukser fra managementet fikk Lydverkets Kristin Winsents streng beskjed om å ikke nevne Metallica. Det messet han imidlertid om selv hele intervjuet igjennom, og nå truer han Winsents med juling for å ha kringkastet det hele.


Megadeth: Endgame

(15.09.09) Dave Mustaine sutrer fremdeles om både Metallica og andre metalkollegaer. Selv har han enda en gang et helt nytt band i platesammenheng, og "Endgame" er Megadeth på sitt mest brutale noensinne.


Megadeth: Fullt hus, men ikke helt stormende jubel

(08.02.08) (Oslo/PULS): Med en helt magisk kveld på Rockefeller februar 2005 friskt i minne var det lett å bli fintet ut av egne forventninger da Megadeth spilte for utsolgt hus på Sentrum Scene torsdag. Kun tre konserter inn i årets turné og med ny gitarist manglet den snart 25 år gamle thrashmaskinen litt smøring.


Megadeth: En Mega-opplevelse

(16.02.05) (Oslo/PULS): Det er 10 år siden Dave Mustaine og hans Megadeth sist sto på en scene i Norge, og de har også vært oppløst i mellomtiden. Nå har Dave Mustaine trosset legen sin og dratt på tur igjen, med nytt band og en av hans desidert beste plater i bagasjen.


Marty Friedman ute av Megadeth

(11.01.00) Marty Friedman, en av gitaristene i Megadeth, har slutta i bandet.


- Vi gir tungrocken kredibilitet

(08.11.99) - Vi er blant de ytterst få banda som gir tungrocken kredibilitet, hevder Megadeth - plateaktuelle med “Risk”. På åttitallet var de “the godfathers of speed metal”. Men Megadeth per 1999 handler om alt annet enn nostalgi. Møt de eneste gjenværende originalmedlemmene; Megadeth-sjefen og frontfiguren Dave Mustaine og bassisten Dave Ellefson.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.


Jonas Fjeld setter fra seg bagen

(01.12.25) Dammen-folket kan ikke få nok av sin trubadur. Nå blir det ekstrakonsert på Bragenes torg, dagen før den siste - og største - konserten han noen gang har gjort som turnerende musiker.


Funk til du dør!

(01.12.25) Om du ikke visste bedre, kunne du tro du var invitert på en jam i Prince-fabrikken. The Bump Squad er funk, og atter funk. Men The Bump Squad er et heilnorsk orkester!


GrowN - og Purple og Marillion

(29.11.25) Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.