Dido: No Angel

Om du ikke akkurat direkte kjenner henne, har du garantert hørt henne. Eminems geniale låt "Stan", bæres i stor grad av nettopp Didos stemme og melodi i refrenget, og omtrent samtidig dukket dette albumet opp. Like mye bærekraft har hun derimot ikke på sitt eget album. Tilløp til stemningsfylt gitarpop, men sjelden så det setter spor.


Det hjelper heller ikke om hun er aldri så god venn med Faithless, eller i slekt med halvparten av dem, for deres programmeringer er desto mer spennende enn hva vi får her. I all hovedsak dreier låtene seg om trommemaskindrevne låter (blant andre programmert av Rollo fra nettopp Faithless), med kassegitar, keyboards, bass og noen å så maleriske strykere.

Oppå dette kommer Didos lettrustne stemme, med visse likhetstrekk til kjære Beth Orton, blandet med elementer av selvvreng, som sender tankene til Cranberries’ Dolores O’Riordan.

Førstnevnte er vel som en særdeles positiv sammenligning å regne, men på min planet, er sistnevnte av heller bulkete karakter. Så er det også når Dido holder seg aller roligst, at hun låter best. Up-tempo og hevet stemme ligger ikke så godt for henne.

Noen av låtene her er nydelige eksempler på formelen hun tydeligvis ønsker å følge; å kombinere det teknologiske med en mer klassisk form for poppete viseskriveri. Da får vi smygende toner med melodi som virkelig koser med øret, og klimprende gitarer som napper lett i den vare stemmen.

Disse er det dessverre altfor få av, og de kommer lett i skyggen av hva som er ment å være midtempo stemningspop, men som bare låter brautende, og noen ganger rett og slett platt og ufølsomt. Nettopp dét er ganske viktig.

Følelser skal aldri kimses av, men ved slik musikk som dette, er det uhyre viktig at det høres ut som sangeren virkelig har levd seg litt inn materialet. Det gjør det ikke her, og da blir ikke Ruben særlig begeistret. Kanskje neste gang Dido, neste gang kan det hende vi kan hygge oss sammen.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Dido: Life For Rent

(15.12.03) Når året snart er omme går mange av oss i "High Fidelity-modus" og tenker, hvilken plate var årets beste? Vel, jeg velger å påstå at Didos "Life For Rent" i det minste er på Top5-listen, i selskap med Belle And Sebastian, Pearl Jam og The Thrills.


Jentekveld med Dido

(05.05.01) (Oslo/PULS): For et stappfullt, og overveldende feminint publikum, presenterte Dido en ganske ordinær konsert på Rockefeller torsdag kveld. Kort oppsummert var konserten veldig fin, men litt tam, og veldig veldig kort.


Dido skriver for Britney Spears

(08.04.01) Hun fikk sin låt sampla inn i Eminems millionhit "Stan" - og så var det gjort. Nå skriver Dido sanger som sannsynligvis vil dukke opp på det neste albumet til Britney Spears.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.


Jonas Fjeld setter fra seg bagen

(01.12.25) Dammen-folket kan ikke få nok av sin trubadur. Nå blir det ekstrakonsert på Bragenes torg, dagen før den siste - og største - konserten han noen gang har gjort som turnerende musiker.


Funk til du dør!

(01.12.25) Om du ikke visste bedre, kunne du tro du var invitert på en jam i Prince-fabrikken. The Bump Squad er funk, og atter funk. Men The Bump Squad er et heilnorsk orkester!


GrowN - og Purple og Marillion

(29.11.25) Vi ønsker mer aktivitet framover, både på scene og i studio.


Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Ren konsertmagi, Dirty Loops

(26.11.25) Noen konserter treffer deg i mellomgulvet. Andre treffer deg rett i hjernen og rister rundt på alt du trodde du visste om popmusikk. Dirty Loops på Byscenen gjorde begge deler, med et smil, et glimt i øyet og en musikalitet som får vanlig dødelige musikere til å vurdere ny karriereplan.