Yo La Tengo: Danelectro (EP)

Det går sjelden lang tid mellom hver gang Hoboken-trioen Yo La Tengo gir ut en plate. I tillegg er de hyppige formidlere av singler og EPer i tiden mellom slike. Denne gang er de her med en seks-spors EP med tre låter som ikke fikk plass på siste - And Then Nothing Turned Itself Inside-Out - pluss tre remikser av låtene.


"Danelectro 1", "Danelectro 2" og "Danelectro 3" er alle instrumentale låter bygget på det samme temaet, slik som Yo La Tengo ofte har hatt for vane å gjøre det.

To av låtene er litt over fire minutter lange, mens den siste er på drøyt minuttet. Dvelende, rolige saker med et enkelt gitarriff og øvrig sparsommelig
instrumentbruk.

Disse tre låtene har igjen blitt remikset av Q-Unique, en New York DJ, Techno-eksperimentalist Kit Clayton og japanske Nobukazu Takemura.

Nå er jeg av en slik oppfatning at remikser burde i det minste ha et minimum av likhetstrekk med originalen, men altfor ofte er det ikke tilfelle. Det blir ofte remikset til det ugjenkjennelige, og da fatter jeg ikke helt poenget.

I dette tilfelle er det kun det japanske bidraget på 13 minutter som har litt Danelectro i seg, og som i tillegg står tålelig på egne bein. De andre to finner jeg lite spennende.

Du får iallfall tre fine Yo La Tengo-låter for en rimelig penge, så valget bør derfor ikke være vanskelig.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Velkommen inn i Yo La Tengo-universet

(15.02.23) Lille speil på veggen der, hvem er mest indie her?


En liten guide til ny indie-rock

(21.03.18) Den er ikke over alt i media for tida. Men indie-rocken lever i beste velgående.


I særklasse

(24.01.13) Endelig stemmer alt, absolutt alt, for Yo La Tengo.


Yo La Tengo: Summer Sun

(22.05.03) Trioen fra New Jersey er tilbake med sitt 11. album. Yo La Tengo har foretatt en reise gjennom fuzzpunk, sonisk lekenhet og arty pop, prøver bandet seg nå med sval sommerpop. Det funker, det også.


Yo La Tengo: You Can Have It All (7')

(15.09.00) Yo La Tengos album "And Then Nothing Turned Itself Inside-Out" har vært en gjenganger i CD-spilleren i sommermånedene. Trioen Ira Kaplan, George Hubley og James McNew har nå sluppet andresingelen, den umiddelbart fengende "You Can Have It All". Med på kjøpet får du også et morsomt samarbeid med Lambchop.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!


1001 - 1002 - Black Debbath!

(25.06.26) Ingen band i verden har spilt på flere Tons of Rock enn Black Debbath. De har spilt på alle festivaler (inkludert den som ble avlyst fordi det kom en liten pandemi).


Velkommen til Tons of Rock!

(24.06.26) Tons of Rock har blitt en av de mest inkluderende festivalene i hele verden. Og nå er vi i gang!