Elastica: The Menace

Elastica har gjort det - igjen! Ikke på den måten Britney Spears heviser til (å slå opp med enda en kjæreste), men å rappe enda flere Wire-riff fra sistnevntes legendariske og geniforklarte debutalbum "Pink Flag". Men de har også klart å komme med et imponerende bra oppfølger-album til den seks år gamle debuten, til da tidenes raskest-selgende debut i UK.


Elastica er erfarne Wire-tjuver. Det begynte på deres andre singel, "Liner Up" fra '94. Dengang var det "I Am The Fly" (riktignok fra Wires andrealbum "Chairs Missing") som fikk unngjelde.

Bare et halvt år etter fulgte de opp med "Connection" - som nådde Top 60 i Statene - og som endte med at Wires publishere gikk til rettsak fordi keyboardsriffet var åpenbart rappa fra "Three Girl Rhumba".

På dette nye Elastica-albumet har de lånt bassgangen fra "Lowdown" på låta "Human", og til og med kredittert herrene Gilbert, Gotobed, Lewis og Newman! Court-experience?

Det har de imidlertid ikke gjort på "Nothing Stays The Same", som et trenet øre enkelt kan gjenkjenne fra Wires gitarriff på "Strange". Nå er riktignok dette det samme riffet som Velvet brukte på sin klassiske "Sister Ray", bortsett fra at betoninga er klin lik den stakkato framføringa som udødeligjorde Wire-låta (og som forøvrig REM gjorde en meget vellykka cover av på "Document 5" fra '87).

Men tilbake til The Menace. Det åpner frisk i "Maddog Goddam" og Justine Frischmann synger sexy som faan! Arrogant snyter hun ut "Don't need a credit card to make my charge complete", synth'en gulper ut småpervo oppstøt og bandet snadrer avgårde i et fett back-beat.

"Generator" får twang-gitarene blande seg uhemma med farfisaorgelet, Justine og synger som en blanding av sveitsiske Kleenex og amerikanske B52's-jentene og bandet låter deffer'n 77!

Det får de god hjelp av Mark E. Smith til å fortsette med i neste, "How He Wrote Elastica Man". For Fall-huer, seffer'n en omskrivning av den 20 år gamle "How I Wrote Elastic Man". Men det er ikke den Fall-låta de har sampla...om jeg bare kom på hvilken...

Nok om det, "You're Arse, My Place" er en annen snæcksen og deilig forspill-låt, pumping n' stomping til stikkende, men disiplinerte gitarer, vokalen er frasert spartansk i mellom riffa, og Justine stønner slik altfor få har gjort det siden Debbie Harry.

De to tidligere omtalte Wire rip-off'ene, reddes for en stor del av nettopp Wire-riffene, selv om "Nothing Stays" er en nydelig poplåt, med et befriende løft i "Let us find, peace of mind - keep on check, there is no time".

De åler seg videre gjennom den sleipe og seige "Love Like Ours", før de igjen tar for seg etterlatenskapene etter før omtalte Mark E. Smiths overflødighetshorn og velsmurte munnlær på 80-tallet. Kompet skal jeg imidlertid ikke ta fra dem æren for, og dynamikken skal de definitivt kreditteres.

Avslutningslåta "Da Da Da", er identisk med tyske Trios hit på begynnelsen av 80-tallet. Og begynnelsen av sekvensen låter like så tysk-synth'sk som orginalen, med den enerverende Casio VL-1 rytmen i bånn, som ble solgt som en slags lommekalkulator med synth og rytmeboks for 700,- i 1981!

Den har tydeligvis, kommet på moten igjen. Den gang ble vi temmeliug fort lei lydutvalget, og bare de færreste våget å bruke rytmeboksen på skive, men dette er de oppvoksende generasjoner tydeligvis uvitende om. Eller de gir faan.

Uansett burde Elastica ha kredittert Trio for komposisjonen, selv om jeg registrerer at Krawinkel/Remmler er kredittert på Elasticas versjon i All Music Giudes oversikt.

Vi skal ikke se bort fra at Elastica havner i nye rettsaker for både dette og hint, selv om skiva i seg sjøl syder av masse erotisk og updated pop-punkrock.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Her Space Holiday: Ambidextrous

(30.08.01) Slowcore-konseptet Her Space Holidays er kanskje mest kjent for albumtitelen Home Is Where You Hang Yourself fra i fjor. I forkant av det neste albumet, kommer en samling med remikser HSH - aka Marc Bianchi - har gjort for andre, deriblant Elastica, Bright Eyes og norske Christer Jensens Micromars. Flere av låtene er eksklusive for dette albumet, men gjør det plata noe mer atraktiv?.


Deceptive Records legger inn årene

(08.02.01) Deceptive Records, som blant annet huser poppunkerne Elastica, og ga ut skiver med Gene, Idlewild og Placebo tidlig på 90-tallet, legger ned bruket. De har slitt en stund, og feilslått planlegging av utgivelser til blant andre The Menace og Elastica i fjor, er endel av forklaringa på nedleggelsen.


Dylan flørter med Justine Frischman

(06.10.00) Den gamle, kroknesa og kristna jøden - Bob Dylan - har etter fleres mening lagt an på Elasticas Justine Frischman. I alle fall har han invitert henne til helgas konserter på Wembley i London. Justine føler seg beæra, men har foreløpig måttet takke nei.


Elastica gjorde det!

(29.08.00) Under helgas Reading-festival, gjorde plateaktuelle Elastica tidenes frekkeste stunt: De gikk av scenen etter kun én låt, for så å komme tilbake og gjøre resten av settet som "ekstranummer"!


Wire gjenforenes

(28.04.00) Legendariske Wire, som tilførte punken flere nye dimensjoner gjennom sine tre første album i peroiden '77-9, gjenforenes nå for turné og nytt album.


Ida Maria: FUCK YOUR SMOOTHIE!

(26.09.25) Genre er uansett overflødig når det gjelder Ida Maria. Musikken hennes er energisk, provoserende, behagelig, underholdende.


Elektronisk støy og skjønnhet fra Melt Motif

(25.09.25) Melt Motif, lokalisert i Bergen og São Paulo, Brasil, er ute med sitt tredje studioalbum, «Feeding the Error». Det leveres et mørkt og stemningsfullt album der minimalistiske melodier og industrielle element smelter sammen til en intens og hypnotisk lytteropplevelse.


Mimi Webb - vokser ved hver gjennomlytting

(24.09.25) Så kom den endelig - den vriene andreskiva til Mimi Webb, som har rukket å bli 25 år gammel siden sist. «Jeg hadde ei ferdig skive klar, men orket ikke tanken på å fremføre de låtene live i to år, så jeg begynte på nytt» - lettere parafrasert fra min side, men uttalelsen er god.


Hurra for Malin Pettersen!

(23.09.25) Malin Pettersen tar rennafart, og passerer portene mellom forskjellige popmusikalske uttrykk i super-G-tempo. Fenomenalt, Malin!


The Rasmus - genial poprockmetall

(22.09.25) The Rasmus vender alt i den store, varme jerngryta. Og når popen skinner gjennom litt tyngre metall, da blir jeg grådig glad!


Beste NIN-skive på atten år

(21.09.25) Tidvis så klassisk Nine Inch Nails at jeg må klype meg i armen. Jeg er allerede småforelsket igjen.