Amorphis - prog på alvor

Et band må vel trygt kunne kalles prog når man hører ei låt på repeat og ikke skjønner at man har hørt samme låta minst fire ganger ... Storslagent, melodiøst, og bare vakkert.


Som alltid litt seint ute til festen, men heldigvis ikke for sein. Amorphis imponerte stort som oppvarming til Arch Enemy. Sjelden gidder jeg løpe fra sideinngangen til hovedinngangen for å få med meg mest mulig av konserten av et (for meg) totalt ukjent band.

Og jeg har gått og digga «Tales from the Thousand Lakes» (1994), og da særlig «Black Winter Day» siden den kvelden. Tenk at jeg ikke sjekka de nyeste utgivelsene deres, og dermed fant jeg ut at de slapp «Borderland» i høst. Jeg må jo bare innrømme – den har gått meg varm i skauen de siste dagene.

«Bones» minner veldig om Fight the Fight og da er det kanskje ikke rart at jeg er hekta på disse finnene. «Fog to Fog» vrir, vender og bukter seg som Kalevala gjør og er nok den mest spilte låta på skiva for min del. Sånn bortsett fra «The Lantern», da. Som er så mektig at jeg sikkert blir en halvmeter høyere der jeg trasker i frossen mose.

Et band må vel trygt kunne kalles prog når man hører ei låt på repeat og ikke skjønner at man har hørt samme låta minst fire ganger ... Storslagent, melodiøst, og bare vakkert. «Borderland» er femtende skiva til Helsinki-bandet, og jeg gleder meg til å ta fatt på resten av diskografien deres.

Det forekommer meg at Tomi Joutsen (vokal), Esa Holopainen og Tomi Koivusaari (gitar), Jan Rechberger (trommer), Olli-Pekka Laine (bass) og Santeri Kallio (keyboards) har produsert mye bra musikk og forhåpentligvis kommer til å fortsette med det.

Låtliste: The Circle // Bones // Dancing Shadow // Fog to Fog // The Strange // Tempest // Light and Shadow // The Lantern // Borderland // Despair


Del på Facebook | Del på Bluesky

Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

(26.11.25) Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Espen Berg briljerer i sin pianotrio

(27.06.26) Hvor forskjellig kan musikken bli, når utgangspunktet er piano, bass og trommer?


Raga til vi dør

(26.06.26) Raga Rockers funker med Ivar Eidem som vokalist.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!