Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner

Finland har så mye mer enn bare tusen sjøer!

Fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom og videre i retning av synthproggothdeathdoom og forbi ...


Amorphis / Sentrum Scene / 12.11.25


Amorphis var kanskje halvveis i «Black Winter Day» innen jeg hadde lasta ned skiva. «Tales from 1000 lakes» (1993) var det finske bandets andre album, og markerte deres overgang fra ren dødmetall til mer gothdeathdoom (som videre gikk i retning av synthproggothdeathdoom og forbi).

Når vi fotograferer på Sentrum blir vi geleidet opp til bakdøra der vi kan legge fra oss kamera og så inn gjennom hovedinngangen for å få med oss resten av konserten. Jeg tror aldri jeg har beveget meg de meterne så raskt. Jeg bare måtte høre mer av dette fantastiske bandet, for de første tre låtene ga massivt mersmak.

Bandet består i dag av Esa Holopainen og Tomi Koivusaari (gitar), Jan Rechberger (trommer), Olli-Pekka Laine (bass), Santeri Kallio (keyboards) og Tomi Joutsen (vokal), og den besetningen har vært stabil i tjue år.

Her snakker vi et band som jeg absolutt burde fått med meg tidligere, særlig siden de er veldig glad i å finne tekstinspirasjon fra Kalevala. «Am Universum» (2001) drar inn massivt med synth og sax, diskografien deres må sies å være like eklektisk som Paradise Lost sin, og jeg gleder meg til å ha tid til å lytte til alt!

Jeg skal vokte meg vel for å si at dette var kveldens beste band, men det var muligens det bandet som appellerte mest til meg! Hardtslående og gigantisk, melodiøst og vakkert. Som alltid er jeg veldig glad for at jeg prioriterer å få med meg alle supportbanda, for der har jeg finni mye gull!

Og disse gamle finske rockerne ligger godt an som «årets største overraskelse». Finland har så mye, mye mer enn bare tusen sjøer.

Låtliste: Bones // Silver Bride // Wrong Direction // The Moon // Dancing Shadow // Black Winter Day // House of Sleep // The Bee


Del på Facebook | Del på Bluesky

Amorphis - prog på alvor

(19.01.26) Et band må vel trygt kunne kalles prog når man hører ei låt på repeat og ikke skjønner at man har hørt samme låta minst fire ganger ... Storslagent, melodiøst, og bare vakkert.


Espen Berg briljerer i sin pianotrio

(27.06.26) Hvor forskjellig kan musikken bli, når utgangspunktet er piano, bass og trommer?


Raga til vi dør

(26.06.26) Raga Rockers funker med Ivar Eidem som vokalist.


Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!